Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
> 1:1
- Trådstartare Jerklaren
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Converter är ju ett sätt.. en 2x ger då 2:1 på ett 1:1.
Mellanringar funkar också..
Visst fungerar även försättslinser på ett macro, men knappast att rekommendera (dålig kvalité)
Annars kan man som Canonägare köpa ett MP-E 64/2.8 som har en variabel förstoring mellan 1-5x, fast det kostar ju en 10000:- eller nåt..
Mellanringar funkar också..
Visst fungerar även försättslinser på ett macro, men knappast att rekommendera (dålig kvalité)
Annars kan man som Canonägare köpa ett MP-E 64/2.8 som har en variabel förstoring mellan 1-5x, fast det kostar ju en 10000:- eller nåt..
Jag vet inte om Sigmas 180-makro är ett äkta 180 mm-objektiv eller om det minskar i brännvidd när du ökar förstoringsgraden.
Men om det är ett äkta 180 så behöver du lägga till 180 mm utdrag till. Ett jobb för en bälg. Om brännvidden är mindre så behövs det mindre utdrag.
Eller en 2x-konverter som Jeppe säger.
Men om det är ett äkta 180 så behöver du lägga till 180 mm utdrag till. Ett jobb för en bälg. Om brännvidden är mindre så behövs det mindre utdrag.
objernulf
Aktiv medlem
Sigma 180 macro är inte ett "äkta" makro. Inga moderna macro är "äkta" utan de minskar brännvidden för att nå skala 1:1. Skälet är flytande linser som ger perfekt skärpa både på långt håll och nära håll. Sigma 180 macro blir 115 mm vid närgränsen skalla 1:1.jimh skrev:
Jag vet inte om Sigmas 180-makro är ett äkta 180 mm-objektiv eller om det minskar i brännvidd när du ökar förstoringsgraden.
Bästa sättet att nå stora förstoringsgrader är 50mm objektiv med bälg. Alternativ reverserat vidvinkel.
Jerklaren
Aktiv medlem
Objenulf - Ligger 50 mm-objektiven närmast procentuellt när det gäller att ha kvar brännvidden vid macro? Annars verkar ju 100 mm macron kräva precis lika mycket "längd" för samma förstoring; 50 mm brukar bara ligga på 1:2 (1:1 vid dubbla längden = samma som 100 mm objektiven)
Något rörigt inlägg, men det är tidigt... *gäsp*
Något rörigt inlägg, men det är tidigt... *gäsp*
Senast ändrad:
Ingo
Aktiv medlem
De flesta (alla?) 50 och 100mm makron är "vanliga" objektiv med inbyggda mellanringar och viss optisk optimering i närområdet. De har därför kvar sin brännvidd. Däremot "fuskar" alla 180/200 makron jag kan komma på...
Nu framgår det inte vilket kameramärke du är ute efter, men eftersom MP-E 65 var intressant, så antar jag Canon... Nu tillverkas det ingen bälg med EF-fäste (till EOS-kameror) utan bara till det äldre FD-fästet (MP-E 65 är ersättningen, och optisk inte dålig och i jämförelse med en bälg rätt smidig). Vill du ha en bälg finns dom oftast att hitta begagnade för någon/några tusingar. Däremot kan de speciella bälgobjektiv och den FD till EF fästesadapter Canon en gång tillverkat (osäker om adaptern fortfarande görs...) vara luriga att få tag på. Det kan alltså behövas en "ny" kamera också för att få till det. Vad det gäller andra märken vet jag inte, men jag tror alla andra "stora" har fungerande bälgsystem.
Mellanringar kan fungera, men på en 180mm glugg blir det väldigt ohanterligt. Däremot vore nog försättslinser (både Canon och Nikon tillverkar mycket trevliga saker med flera element) eller converters en bättre lösning. Vill du sätta en original Canon converter på en Sigma-glugg kan du behöva använda en mellanring för att få objektiven att sitta ihop rent fysiskt.
/Ingo
Nu framgår det inte vilket kameramärke du är ute efter, men eftersom MP-E 65 var intressant, så antar jag Canon... Nu tillverkas det ingen bälg med EF-fäste (till EOS-kameror) utan bara till det äldre FD-fästet (MP-E 65 är ersättningen, och optisk inte dålig och i jämförelse med en bälg rätt smidig). Vill du ha en bälg finns dom oftast att hitta begagnade för någon/några tusingar. Däremot kan de speciella bälgobjektiv och den FD till EF fästesadapter Canon en gång tillverkat (osäker om adaptern fortfarande görs...) vara luriga att få tag på. Det kan alltså behövas en "ny" kamera också för att få till det. Vad det gäller andra märken vet jag inte, men jag tror alla andra "stora" har fungerande bälgsystem.
Mellanringar kan fungera, men på en 180mm glugg blir det väldigt ohanterligt. Däremot vore nog försättslinser (både Canon och Nikon tillverkar mycket trevliga saker med flera element) eller converters en bättre lösning. Vill du sätta en original Canon converter på en Sigma-glugg kan du behöva använda en mellanring för att få objektiven att sitta ihop rent fysiskt.
/Ingo
objernulf
Aktiv medlem
Nej, *alla* moderna macroobjektiv ändrar brännvidden. 50mm-objektiven ändrar så lite att det inte spelar någon roll men 90-105 mm ändrar rejält. T ex från 100 mm till 79 mm. "Fusket" gör att storleken kan hållas nere samt att ljusförlusten inte blir riktigt lika stor. Ett äkta 100 mm objektiv med 100 mm mellanring, dvs skala 1:1, ger två stegs ljusförlust. Ett fuskande 100 mm macro tappar endast ca 1,5 steg vid skala 1:1. Nackdelen med fusket är kortare arbetsavstånd och större bildvinkel (= sämre möjligheter till bra bakgrund).ingo skrev:
De flesta (alla?) 50 och 100mm makron är "vanliga" objektiv med inbyggda mellanringar och viss optisk optimering i närområdet. De har därför kvar sin brännvidd. Däremot "fuskar" alla 180/200 makron jag kan komma på...
Njae, såväl Micro-Nikkor 105, Canon 100/2.8, Micro-Nikkor 60/2.8 som Tamron 90/2.8 minskar faktiskt sin brännvidd vid fokusering.ingo skrev:
De flesta (alla?) 50 och 100mm makron är "vanliga" objektiv med inbyggda mellanringar och viss optisk optimering i närområdet. De har därför kvar sin brännvidd.
Oj, Steinick hann visst före. Man är trött så här på morgonkvisten
Jerklaren
Aktiv medlem
Ingen fara Jeppe, det är från Tyskland jag beställer.
Tråkigt med bälgen. Den kanske blir Canon 100 mm och en konverter på 2x. Hm...det innebär en ljusförlust på 3,5 steg om jag inte har räknat fel.
Canons försättslinser, vilka är ett trevligt alternativ med tanke på smidighet och pris, verkar ni dock tala väl för. Blir kvalitetsförsämringen märkbar på förstoringar i ca A4-format?
Tråkigt med bälgen. Den kanske blir Canon 100 mm och en konverter på 2x. Hm...det innebär en ljusförlust på 3,5 steg om jag inte har räknat fel.
Canons försättslinser, vilka är ett trevligt alternativ med tanke på smidighet och pris, verkar ni dock tala väl för. Blir kvalitetsförsämringen märkbar på förstoringar i ca A4-format?
nikitin
Aktiv medlem
Det enklaste är att vända ett vidvinkel (mer vidvinkel = större förstorning) bak-och-fram, dvs så att du har front-linsen mot kamerahuset. Med exempel en 24mm objektiv får du cirka 2x förstorning, detta kan sedan kombineras med en konverter (dvs du sätter konvertern mellan det bak-och-fram vända objektivet och kamerahuset) för större förstorningar.
Nikon har en BR2A som underlättar detta för objektiv med 52mm's filterfattning.
Man kan dessutom montera ett objektiv bak-och-fram framför ett annat objektiv. Exempel en 50mm framför ett 200mm ger 200/50=4 gångers förstorning. Ringar för detta säljes av http://www.isarfoto.de.
-- Nicke
Nikon har en BR2A som underlättar detta för objektiv med 52mm's filterfattning.
Man kan dessutom montera ett objektiv bak-och-fram framför ett annat objektiv. Exempel en 50mm framför ett 200mm ger 200/50=4 gångers förstorning. Ringar för detta säljes av http://www.isarfoto.de.
-- Nicke
Jeppe
Aktiv medlem
Jerklaren skrev:
Ingen fara Jeppe, det är från Tyskland jag beställer.
3.5??? Nej 2 steg med en 2x converter.. Att tänka på är att Canons orginal inte passar, utan det blir till att förlita sig till Kenko, Pro serien är väl att föredra. www.internet-photo.de har bra priser och säljer även Kenkos nya 3x converter.. Om någon vecka kan ni få se resultat med en sådan.
Det går inte med EOS-objektiv, du måste ha ett med mekanisk bländarinställning. Sen är det bara att välja mellan att mäta vidöppet och räkna eller att mäta nedbländat.Jerklaren skrev:
Vad jag har förstått ger en felvänd vidvinkel bäst kvalitet. Hur går det med ljusmätningen och bländarinställningarna osv?