Annons

> 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns speciella ringar.

Om du skall köra med dubbla förgasare är det enligt Terje viktigt att de verkligen ligger så nära varandra som möjligt. Frontlinserna dikt an. Så där är det nog riktig ring eller gaffatejp som gäller.

Kör du med bara ett objektiv så är det ju enkelt att fixa ihop något själv av t ex ett kamerahuslock, en stepring och mycket epoxy.
Jerklaren skrev:
Så vad jag vill ha är ett gammalt hederligt FD-objektiv? Inte mig emot....billigare!
Inte ens så illa. Det går bra med vad som helst, Miranda, Praktica, Konica, Leica, Fed. Eller till och med Nikon.

jimh skrev:
Det går inte med EOS-objektiv, du måste ha ett med mekanisk bländarinställning. Sen är det bara att välja mellan att mäta vidöppet och räkna eller att mäta nedbländat.

Jim..jim..jim.. visst går det.. Blända ned och använd skärpedjupsknappen. Skruva sedan av gluggen samtidigt som du håller nere skärpedjupsknappen. Vips så har du en nedbländad glugg. Visst, sen kan du inte ändra bländaren...

Jerklaren skrev:
Så vad jag vill ha är ett gammalt hederligt FD-objektiv?

Tänk isåfall på att de "nyare" Fd-objektiven (FDn, de utan vridbar bajonettring) inte går att blända ner manuellt, armen är spärrad när inte objektivet sitter på kameran. De äldre är däremot inget problem, de går utan problem att låsa i nedbländat läge.

När det gäller EOS finns det en omvändningsring från Novoflex som för över all automatik. Fast det är lite smådyrt.

Har du någon länk så man kan kolla pris och dylikt?

Det känns lite ostadigt att använda plastlock till att göra en egen adapter.

Jeppe skrev:
Jim..jim..jim.. visst går det.. Blända ned och använd skärpedjupsknappen. Skruva sedan av gluggen samtidigt som du håller nere skärpedjupsknappen. Vips så har du en nedbländad glugg. Visst, sen kan du inte ändra bländaren...
Perfa. På köpet får man lite nyttig ögonträning när man skall komponera sina makrobilder nedbländat till f/32 :-D

Jag blev så intresserad att jag letade reda på den själv, men tack tack!

De har många intressanta saker, Novoflex.

Jerklaren skrev:
Så vad jag vill ha är ett gammalt hederligt FD-objektiv? Inte mig emot....billigare!

Men hur får jag ihop dem, eltejp?

För att kunna använda bländaren på det bakvändna FD- objektivet är det bara att ta ett linslock, skära ut ett hål för att se nåt och montera en liten skruv m mutter på kanten som drar med sig armen till bländaren..

mvh/gunte..

objernulf skrev:

Sigma 180 macro är inte ett "äkta" makro. Inga moderna macro är "äkta" utan de minskar brännvidden för att nå skala 1:1. Skälet är flytande linser som ger perfekt skärpa både på långt håll och nära håll. Sigma 180 macro blir 115 mm vid närgränsen skalla 1:1.

Bästa sättet att nå stora förstoringsgrader är 50mm objektiv med bälg. Alternativ reverserat vidvinkel.

Hur vet man det ? 115 mm alltså..
mvh/gunte..

ANNONS
Götaplatsens Foto