Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1 Gb minneskort, vilket till 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Har en 300D med 256 Mb minne och känner att jag behöver mer. Men vilket kort bör jag välja? Eftersom det finns ett 10-tal märken så kör vi på San Disk, om ingen protesterar. Jag kanske köper 20D eller liknande i framtiden, så det är bra om kortet kan köras för fullt på den också.

779 kr Sandisk 1Gb Compact Flash
829 kr Ultra II Compact Flash 1GB
1095 kr Extreme III Compact Flash 1GB

på datorbutiken.com

Jag skulle ta det billigaste. Frågan är hur mycket fortare kameran kan skriva till de andra minneskorten och om det verkligen i praktiken behövs?

Sedan tidigare använder jag ett 512 Mbyte Sandisk utan några andra beteckningar än så och den löser sin uppgift väl utifrån mina behov, vilket borde motsvara ett standard CF-kort som det med det lägsta priset.

Antar att vi får invänta att någon pressenterar en jämförande test i skrivhastighet.

Tveklöst ultra II framför standard, skillnaden i pris är ju mycket liten, medans skillnaden i hastighet är stor.

Ska jag tolka detta som att en 300D kan alltså ha en mini-fördel av ett Ultra II, medans det kan vara användbart om jag skaffar en 20D?

Skillnaden mellan Ultra II och Extreme III då?

(Kan tillägga att jag sneglar på Kingston CompactFlash 1GB för 665 kr på webhallen.com)

sagan skrev:
Tveklöst ultra II framför standard, skillnaden i pris är ju mycket liten, medans skillnaden i hastighet är stor.

Som syns av testet slår väldigt många kort i taket på 300D och är alltså snabbare än kameran. Så du kan välja det billigaste bland alla dessa, det finns ju fler märken än Sandisk.

Zebramedia.com är billiga på minneskort.

Minneskort rasar i snabb takt. Det priset jag betalde för 512 Mbytes kort för ett år sedan ungefär får man idag dubbla mängden minne för. Om du i framtiden köper en ny kamera kan dels minnekortstypen ha ändrat sig men även priserna har sjunkit. Om korttypen är den samma som tidigare kommer de gamla korten att fungera även i den nya kameran, samt att du kan köpa till mer och snabbare minne som matchar en kamera som skriver snabbare, till en lägre kostnad.

Idag skulle jag köpa det billigaste CF-minnet för att fungera i 300D. Vad säger att du avyttrar den kameran och vad säger att du om du avyttrar den säljer den utan minneskort? Efter några år är andrahandspriset sannolikt mycket lågt på kameran som med all annan elektronik snabbt blir omodern och omsprungen av ny billigare och bättre nytillverkad elektronik. Dock fungerar kameran inte sämre för det.

Skillnaden i pris mellan standard och ultra II är 50:-, en fullständigt försumbar skillnad.

Att råda att köpa ett långsamt kort med den lilla prisskillnaden tycker jag är ett mycket dåligt råd.

Köp absolut Ultra II kortet. Jag har det och gjorde det valet eftersom prisskillnaden var så liten. Och dessutom går det ju snabbare att ladda över kort till datorn (med minneskortläsare).
Jag köpte ett 64mb kort för ett par år sedan och då kostade det ca. tusen kronor. Så visst sjunker priserna snabbt.

/A\

Det blir ett Ultra II på datorbutiken.com, som ligger 1080kr -(minus) 829kr billigare än zebramedia.com.

ANNONS
Götaplatsens Foto