Annons

100 000 kr för en bildbyråbild

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bloggat om hur en av våra bilder såldes för 100 000 kr härommånaden:
http://apeloga.se/en-bild-100-000-kr/
I inlägget berättar jag också om hur bildbyråbranschen har utvecklats och hur den funkar idag.

Hoppas det är av intresse!

Adam Haglund
Fotobyrån Apelöga, Malmö

Klart intressant, du kan inte länka till den? Den låg väl ute på fler ställen och/eller någon måste väl köpt den innan?
 
Enligt bloggposten så köptes bilden med ensamrätt i fem år.
Så det lär inte vara någon annan som använt/använder den...

Ensamrätt från och med exklusivitetsavtalet skrevs ja, man kan ju inte backa tiden. Bilden låg säkert till försäljning icke exklusivt innan så då har den om den är bra sålt ett antal gånger.

Om bilden dessutom ligger ute på fler bildbyråer måste den plockas ner vilket kan ta lite tid och även om den plockats ner brukar tumnaglar etc ligga kvar som man kan länka till, det räcker med att känna till bildnumret om det är Getty, IStock eller Shutter.

Ovan har jag själv varit med om så det är inte spekulation utan ren nyfikenhet på bilden.
 
Ensamrätt från och med exklusivitetsavtalet skrevs ja, man kan ju inte backa tiden. Bilden låg säkert till försäljning icke exklusivt innan så då har den om den är bra sålt ett antal gånger.

Om bilden dessutom ligger ute på fler bildbyråer måste den plockas ner vilket kan ta lite tid och även om den plockats ner brukar tumnaglar etc ligga kvar som man kan länka till, det räcker med att känna till bildnumret om det är Getty, IStock eller Shutter.

Ovan har jag själv varit med om så det är inte spekulation utan ren nyfikenhet på bilden.

Precis så är det. :)

Och ja, jag skulle kunna länka till bilden och har formellt rätt att göra så, men samtidigt vet jag att mina partners bildbyråerna inte vill att jag gör det. Av respekt för kunden, som vill ha bilden för sig själv.
 
Och ja, jag skulle kunna länka till bilden och har formellt rätt att göra så, men samtidigt vet jag att mina partners bildbyråerna inte vill att jag gör det. Av respekt för kunden, som vill ha bilden för sig själv.

Det är helt rätt tycker jag. Ensamrätt är ensamrätt.

Men du kanska kan berätta lite om bilden? Vilken genre, vad den föreställde och vad (du tror) som gjorde den så speciell?
 
Det är helt rätt tycker jag. Ensamrätt är ensamrätt.

Men du kanska kan berätta lite om bilden? Vilken genre, vad den föreställde och vad (du tror) som gjorde den så speciell?

Bilden är inget problem att länka till den ligger som sagt publikt fortfarande på bildbyrån/byråerna och att man har sålt en bild för 100 000kr är inte heller hemligt men när man länkar ihop fakta kan det bli känsligt, bilden är numera exklusiv och då kommer vi också kunna se vem som betalade.
 
Det är helt rätt tycker jag. Ensamrätt är ensamrätt.

Men du kanska kan berätta lite om bilden? Vilken genre, vad den föreställde och vad (du tror) som gjorde den så speciell?

Bilden togs ursprungligen under ett reportage, i fabriksmiljö. Det är en storslagen bild, "episk", och jag antar att det är det som fångade kundens intresse. Den har många rena ytor som gör det lätt att lägga text i bilden. Och den är tagen på rätt stort avstånd, vilket gör att man kan delbeskära den på olika sätt, utan att förstöra bildens budskap.
Skulle tro att det var därför, att den var "användarvänlig", som gjorde att bilden funkade. Men det är bara en spekulation.
 
Bilden togs ursprungligen under ett reportage, i fabriksmiljö. Det är en storslagen bild, "episk", och jag antar att det är det som fångade kundens intresse. Den har många rena ytor som gör det lätt att lägga text i bilden. Och den är tagen på rätt stort avstånd, vilket gör att man kan delbeskära den på olika sätt, utan att förstöra bildens budskap.
Skulle tro att det var därför, att den var "användarvänlig", som gjorde att bilden funkade. Men det är bara en spekulation.

Ååååh, vill se den.

Hur gjorde ni med tillstånd från fabriken? Jag fotade interiör tidigare men med de nya reglerna blev det så krångligt att jag i princip lagt ner.
 
Bildbyråerna har blivit väldigt strikta med interiörbilder och kräver numera skriftligt godkännande från fastighetsägaren. Detta för att slippa strul, juridiskt så behövs det inte så det är mest respekt.

Ah, inget jag hört om från de byråer jag varit i kontakt med.
Hursom, i just detta fall handlar det om en numera nerlagd fabrik (bilden är nästan 10 år gammal) så det ska inte vara några problem för någon part. :)

Adam
 
Som en fortsättning på mitt blogginlägg har jag nu skrivit om fyra bildbyråtrender som är heta just nu:

1. Naturliga bilder
...

Jo jag har träffat Getty några gånger i år och deras trendspanare tjatar om naturliga bilder.

Fick se statistik från bildförsäljning och en intressant och überstark trend är att modeller/personer INTE ska titta in i kameran. Ögonkontakt har fallit så starkt att bara en handfull av de topp-100 bilderna med personer tittade in i kameran.

Modeller ska helst inte se modelliga ut utan ska vara vanliga, "real people" eftersöks och äldre modeller. Det finns en stor efterfrågan på äldre modeller helst med aktiv livsstil.
 
ANNONS