Annons

10D + blixt 420EZ

Produkter
(logga in för att koppla)
300EZ, 420EZ, 430EZ, 540EZ, 580EX med flera har en äldre teknik (TTL och A-TTL) som mäter mot filmytan och funkar därför inte till digitala hus.

220EX, 380EX, 420EX, 550EX, 580EX har den nya E-TTL tekniken som finns i en del analoga hus och i alla digitala hus. Dessa blixtar funkar har också TTL och A-TTL och funkar också med äldre analoga hus.

T-Max 400 skrev:
(skrivfel på 1:a 580-blixten Magnus? EZ o inte EX va? -Så vi inte förvirrar Bo)

Jepp. blev fel. Jag menar den ovanliga stavblixten 580EZ. Den görs inte ens av Canon och säljs även som Contax-blixt.

Det är förvillande när det finns så lika beteckningar som 420EZ och 420EX respektive 580EZ och 580EX. I båda fallen skiljer det runt 10 år mellan modellerna

det är lugnt... det har klart framgått att det krävs EX blixtar för att logiken ska funka.
Däremot fungerade det alldeles utmärkt om man slog över EZ blixten i manuellt läge.

Köpte min utrustning -86/87 så den är rätt gammal och man kan ju inte begära att allt ska vara framtidsssäkrat allt för länge...

Med 420EZ kan man iof göra manuella inställningar så någon sorts användning kan man väl få ur den antar jag. Fast det är nog lite begränsat ändå.

Man kan däremot tycka att det var snålt av Canon att inte bygga in extra blixtljussensorer i EZ-blixtarna. Det var ju den tekniken som gällde tills blixt-TTL slog igenom ordentligt på 80-talet. Med en sensor i blixten så hade man ju fått någon slags automatisk ljusdosering även på en DSLR (om än lite primitiv med dagens mått mätt).

acke skrev:
Man kan däremot tycka att det var snålt av Canon att inte bygga in extra blixtljussensorer i EZ-blixtarna. Det var ju den tekniken som gällde tills blixt-TTL slog igenom ordentligt på 80-talet. Med en sensor i blixten så hade man ju fått någon slags automatisk ljusdosering även på en DSLR (om än lite primitiv med dagens mått mätt).

Jodå. Digitalkameror funkar med 70- och 80-talets blixtar med inbyggda sensorer. Inte alls så exakt men smidigare än att köra manuellt.

Många pressfotografer som körde Nikon F4 använde sina Nikon SB-24 blixtar på sina Leica M-kameror då det fanns sensor på den. Jag tycker också att det är lite snålt av Canon att inte förse sina blixtar med sensor.

ANNONS
Götaplatsens Foto