Annons

10D + Mac OS X..?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hej!

Har lånat en Canon 10D av en kompis, fotat i råformat och ska nu lägga över bilderna i datorn. När man sätter i kameran startas iPhoto automatiskt och det är bara att importera. Men IpHoto importerar bara jpg-bilder, inte raw-format. Eller rättare sagt, den importerar allt, man ser t.om. tumnaglarna på raw-bilderna, men när allt är klart finns bara jpg-bilderna i iPhot.

Jaja, det här ska ju vanligtvis inte vara någa problem, då kortet ska komma upp på skrivbordet som en vanliga skiva. Så sker t.ex. med en Nikon D100, men inte inte med en 10D. Skumt.

Någon som har en bra idé?

/Jens

Hej,

Kör du med kameran kopplad till datorn eller med en kortläsare? Kör själv OSX och EOS10D-RAW filer från en kortläsare utan problem.
Tips på ett bra RAW hanteringsprogram är C1 pro tillverkat av PhaseOne, imponerande arbetsflöde.
Lycka till
/Simon

Kör med sladd. Har ingen kortläsare tillgänglig.

Tänkte konvertera med Photoshops inbyggda, som funkar fint, så jag behöver bara få upp kameran på skrivbordet så att jag kan föra över filerna.

/Jens

hmm. Du borde få upp bilderna som en hårddisk på skrivbordet på OSX. Försök hitta inställningen som tar bort iphoto som startup program. Alternativt sätta Photoshop som startup program vid import.

En sak till. Att din iPhoto inte klarar RAW är inte så konstigt, tror bara senaste versionen klarar det.

Senast ändrad:
Hmm jo, men var gör jag det. jag har bara hittat inställningen för vad som ska hända om man sätter in en bild-cd. Men det hjälpte inte.

/Jens

När iPhoto kommer upp, så stäng den. Gå till programmappen och starta programmet Bildinsamling........och importera med det.

jensohlsson skrev:
Hmm jo, men var gör jag det. jag har bara hittat inställningen för vad som ska hända om man sätter in en bild-cd. Men det hjälpte inte.

/Jens

Om du öppnar programet "Bildinsamling", och går på "Inställningar" kan du välja hur datorn skall reagera när du ansluter en kamera.....och alltså stänga av iPhoto som autostartas i grundinställningarna.

I bildinsamlings inställningsmeny ändrar man lätt så att detta program startas då en källa med bilder ansluts till en Mac. Iphoto är inge vidare till annat än som rent album.

Låter bra. Problemetär att jag inte har det här programmet. Finns det på installationsskivorna..? Kan man ladda hem den från Apple..? Kan man göra inställningen utan det..?

(Jo, naturligtvis har jag sökt efter det..)

/Jens

"Bildinsamling" heter på engelska "Image Capture" och har funnits med i Program-mappen sedan första versionen av OS X.

Hmm jaja, hittade efter lite letande.. Nukan jag i alla fall importera bilderna, även om jag inte får upp kameran som en ikon på skrivbordet.

Är det någon som testat att importera Canon 20D:s råfiler rakt in i iPhoto..? (Senaste versionen alltså) Fungerar det? I så fall skulle man ju kunna använda iPhoto som ett "original-album".. Hade varit smidigt.

/Jens

Nej , iPhoto kan inte hantera några raw-format. Det klarar bara JPEG ovh TIFF från kameran. Du kan importera filer (från disk) i flera format, bland annat Photoshop, GIF, BMP.

ANNONS
Götaplatsens Foto