Annons

110x80cm canvasutskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

danlindberg

Aktiv medlem
Jag undrar följande:

Ska jag låta rippen i skrivaren (alternativt bra tredjepartsrip) ta hand om uppskalningen från orignaldukomentet som INTE är interpolerat?

Eller ska jag interpolera i PS (CS2) upp till 110x80cm @300dpi för att skriva ut 1:1 från skrivaren?

Vilket ger teoretiskt bäst resultat???

Det beror på, hur stor är bilden från början? Är det inte så stor uppskalning som ska göras så kan då väl låta rippen ta hand om det. Eftersom det är en canvas du skriver ut på så är inte heller uppskalningen lika kritisk som om det vore om du skulle skriva ut på ett blankt papper. Sedan vill man inte direkt chansa med en så stor canvas utskrift eftersom det kostar en hel del pengar, men det är ju en annan sak. Hade jag varit som dig hade jag provat att skriva ut ett utsnitt av bilden först för att se resultatet. Då kan du avgöra om rippen ska skala upp bilden eller om du ska göra det på annat sätt.

Vad använder du för RIP? Det är ju också ganska avgörande, en del har mycket bra interpoleringsalgoritmer som är vassare än Photshops inbyggda.

Jonas

Tack Jonas!

Jag har bra utgångspunkt då originalfilerna är från en Canon 1ds mk2. Plåtar alltid RAW och använder endast fasta L gluggar och kompromissar aldrig bort rejält stativ + uppfälld spegel. Originalenfilerna är m a o mycket bra.

Skrivaren kommer att bli en Canon iPF 8000 som jag väntar leverans av.

/Dan

ANNONS
Götaplatsens Foto