Annons

Hur ser er arbetsgång ut i Digital Photo Professional (DPP)?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Tittade runt lite bland gamla inlägg, men fann inte det jag sökte i dem trådarna. Startar därför en egen tråd.

Jag har nyligen köpt min första DSLR (Canon 50D) efter att i princip bara ha kört analogt i flera år. Jag har bestämt mig för att enbart använda raw och programmet Digital Photo Professional som följde med kameran. Det får ju god kritik och verkar vara ett av dem bättre programmen för ändamålet.

Hur ser er arbetsgång ut i DPP? Beskriv gärna stegvis er arbetsprocess från det att ni tankat in bilderna till det att ni sparar dem för senare efterbearbetning i Photoshop och liknande!

Vore också intressant att höra hur ni organiserar och lagrar era bilder; raw-original liksom jpeg, tiff eller vad det nu kan vara!
 
Senaste DPP är till Windows 3.6.1 och till OS X 3.6.2 och finns att hämta här:
http://software.canon-europe.com/software/0033255.asp?model=
respektive här:
http://software.canon-europe.com/software/0034090.asp?model=


Jag börjar med att brusreducera om så krävs. CHROMINANCE NOISE REDUCTION kan jag mycket väl dra på upp till 10 vid väldigt brusiga bilder, se ISO 1600-3200. LUMINANCE NOISE REDUCTION rör jag däremot sällan mer än upp till max 3-4.

PICTURE STYLE NEUTRAL brukar bli bra, men LANDSCAPE ska inte underskattas.

Därefter går jag över till vitbalansen. Denna väljer jag ofta via reglaget, alltså knappen COLOR TEMPERATURE eller punktmarkering med vitbalanspipetten. TUNE är den sista räddningen, men ett svårt sätt att ställa in på enligt min åsikt. Det går att göra en finjustering i COLOR TONE med.

Använder jag PICTURE STYLE NEUTRAL behövs det oftast mer färgmättad, och då vrider jag upp COLOR SATURATION två steg.

För att lätta skuggor och sänka högdagar brukar jag sätta SHADOW på 1 eller 2, och HIGHLIGHT på -1 eller -2

Fotograferar jag i studio med en svart bakgrund kan jag använda NIVÅER (se bild), som jag misstänker att histogrammet heter under fliken RAW. Då drar jag det vänstra reglaget närmare höger för att svart bakgrund helt ska bli mörkt.

Snart färdig nu. Kontrasten ställer jag in själv genom att dra i TONE CURVE ADJUSTMENT. Brukar bli bra med en väldigt svag S-form.

Ska jag vidare till ett bildbehandlingsprogram, Gimp eller PS, drar jag helt ned skärpan. Den lägger jag i så fall på sist i det andra programmet. Annars kan jag mycket väl dra upp skärpan till en 4 om bilden ska ut till färdig JPG.

Klar.
Nu kan du gå ut till den meny där du överblickar alla bilder, högerklickar på den färdiga bilden och väljer COPY RECIPE TO CLIPBOARD. Därefter markerar du så många bilder du vill ska få samma egenskaper, högerklickar på dem och väljer PASTE RECIPE TO SELECTED IMAGE.

PS.
Har du ett objektiv där du får väldigt mörka hörn på bilderna, t.ex. en 17-40/4L tillsammans med en fullformatskamera kommer du uppskatta LENS ABERRATION CORRECTION. Speciellt PERIPHERAL ILLUMINATION som jag kryssar i.

Kromatisk aberration går att få bort även på tredjepartsobjektiv, som t.ex. ett fisheyeobjektiv från Tokina:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/for-alla-fotografer-som-vill-ha-basic-kunskap.html
CROMATIC ABERRATION finns strax under de övriga reglagen i LENS ABERRATION CORRECTION.


Hoppas denna text hjälper er två.

Bilden blev en highkeybild, men det är nivåerna jag är ute efter för att ni ska hitta reglaget.
 

Bilagor

  • Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    25.6 KB · Visningar: 975
Senast ändrad:
Tack Peter för att du tog dig tid att beskriva din arbetsprocess. Uppskattas! Den kommer underlätta experimenterandet med DPP, känner jag. Tack!

Olika personer arbetar förmodligen olika i DPP, så är det andra DPP-användare här som gärna vill dela med sig av sin arbetsgång i programmet vore det intressant! :)
 
Vore också intressant att höra hur ni organiserar och lagrar era bilder; raw-original liksom jpeg, tiff eller vad det nu kan vara!
Om du inte hittar trådar om detta ämne så har du nog sökt på fel sätt.
Jag har också börjat med DPP, men jag tycker det ger sig av sig självt vilka reglar man ska dra i. Det är väl lite av tjusningen med nya grejor att få pröva sig fram själv. När man själv använt en utrustning eller program ett tag kan man ju sedan diskutera med andra om de gör på samma sätt.
Det finns egentligen inga genvägar när man ska ge sig i kast med nya saker. Det är idogt arbete och träning som gäller.
//Bosse
 
ANNONS