Annons

Blixtar - Canon, råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

deem

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska iväg och fotografera en hel del skidåkning i Japan och är intresserad av att köpa 1-2 blixtar. Jag har för tillfället en Canon Speedlite 550EX men hade velat ha en bättre/ny. Den jag har känns bara så gammal :p hur fungerar det med slav blixtar och så. Är inte så hemma ännu på det men ska läsa på, vill kunna placera ut blixtar i snön/skogen och ta coola nattbilder på skidåkning så jag antar att jag måste ha någon sändare och så?

Någon som kan guida mig i denna djungel bland tillbehör :p

//Max
 

Linmajon

Aktiv medlem
550 EX gammal...?? Tja, blixtar är sedan länge ganska färdigutvecklade (mogna) i fotobranschen så du lär knappast hitta nåt signifikant bättre på marknaden. Den lär duga otroligt många år till.
Du kan trådlöst synka andra EX blixtar. Det finns mycket att läsa i ämnet på nätet.
 

deem

Aktiv medlem
550 EX gammal...?? Tja, blixtar är sedan länge ganska färdigutvecklade (mogna) i fotobranschen så du lär knappast hitta nåt signifikant bättre på marknaden. Den lär duga otroligt många år till.
Du kan trådlöst synka andra EX blixtar. Det finns mycket att läsa i ämnet på nätet.
Okej... bra att veta :) om jag nu ska synka några andra EX blixtrar... kör de via ir eller måste man sätta på en sändare?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad jag förstår så kommunicerar Canons blixtar med blixtljus. Det är korta förblixtar som talat om hur slavarna skall ställa in sig. Det syns inte givetvis. Svageheten lär vara i starkt solsken då kommunikationen kan haverera.
Har själv bara kört med en 580EXII och en 420EX som förstärkning. Så länge jag ställt in allt rätt (kan vara meckigt) så har det fungerat perfekt.
 

lars2

Avslutat medlemskap
Som jag förstått det så kommunicerar Canons blixtar med IR, dvs 550EX och uppåt i 500 serien fungerar som master eller så kan man ha en SpeedLite ST-E2 sändare på kameran. Den senare lär kunna lite mindre än en 500 master, nåt med antal grupper som kan styras individuellt. Det finns nåt som heter radiopopper som omvandlar IR signalen till radiosignal och sen tillbaks igen till IR på blixten, men det kostar en slant, om jag förstått det rätt $250 för sändaren och lika mycket för en mottagare. Hög tid för Canon att komma med något som fungerar trådlöst i all lägen.

Sen finns det förstås billigare radiosändare men då måste man ställa blixtarna manuellt.
 

Orfeous

Aktiv medlem
Jag tycker 550EX funkar kanon!
Den är lite tung och stor jämförbart med 580ex ii

Blixten gör ju det den ska :)
 
ANNONS