Annons

350D startar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

retroboy

Ny medlem
Hej! Igår var jag ute och tog några bilder i kanske 1 timme.
Det var lite kallt men inte fasligt. Nu startar den tyvärr inte.. Nu ligger den på vädring i ett skåp med luckorna öppna och objektivet borttaget.

Är detta ett vanligt problem? Finns det något annat jag bör kolla/göra?

Tacksam för all hjälp,
 

kokkaffe

Aktiv medlem
Ja har ingen direkt erfarenhet av att just den kameramodellen inte startar. Däremot har ja rätt mycke erfarenhet av elektronik i allmänhet som inte startar.

Har du ett extra batteri, testa byta. Testa starta med objektiv, utan objektiv, med minneskort utan minneskort, starta o tryck på alla knappar se om någt händer, starta o skaka lite på kameran. Testa om kameran startar när de är kallt, när de är varmt. Låt kameran ligga några dagar, upprepa proceduren. Funkar de inte då, så får du nog inse fakta att den är död.

Mest sannolikt är de batteriet som blivit trasigt av kyla. Men vem vet.
 

retroboy

Ny medlem
En liten update.. Jag lät den dra i ett dygn. provade. inget.. så provade jag igen efter nån timme så hoppade den igång. Fungerade perfekt. Men så skulle jag ta bilder idag så hade den slutat att funger igen.. Knepigt. Vet inte om det kan hjälpa vid felsökning. men men..
 

retroboy

Ny medlem
Mysteriet är nu löst! När jag var ute på julaftonen gick mitt batteri sönder när jag tog in kameran. antagligen blev det samtidigt ett oxidlager eller liknande på stiften som går mot batteriet i kameran. Jag provade med tops och etanol utan resultat. Men när jag suttit och gnuggat stiften i kameran med fingrarna ett tag gick han igång och jag började inse att det ena batteriet hade dött. Så nu med nygnuggade batteristift och ett nytt batteri är vi tillbaka i gemet :) Tack för alla läsningar av posten och svar.
 

Kijana

Aktiv medlem
Mysteriet är nu löst!
Din berättelse inger en inte överflödig gnutta av hopp i mig. Sitter nämligen här och funderar över sannolikheten att två batterier lägger av samtidigt.

Även jag har varit ute med min kamera, (som dock är föregångaren 300D) i kyla på sistone, och även om jag har stoppat i två nyladdade batterier i kameran i dag så är kameran ändå "död".

Så min fråga är: Var sitter stiften i kameran som jag ska gnugga på? Ja, att de sitter i batterifacket är väl rätt självklart, men är det uppenbart att det är stiften jag pillar på och inte något annat?
 

retroboy

Ny medlem
Din berättelse inger en inte överflödig gnutta av hopp i mig. Sitter nämligen här och funderar över sannolikheten att två batterier lägger av samtidigt.

Även jag har varit ute med min kamera, (som dock är föregångaren 300D) i kyla på sistone, och även om jag har stoppat i två nyladdade batterier i kameran i dag så är kameran ändå "död".

Så min fråga är: Var sitter stiften i kameran som jag ska gnugga på? Ja, att de sitter i batterifacket är väl rätt självklart, men är det uppenbart att det är stiften jag pillar på och inte något annat?

Det är dom tre stiften, eller snarare metallflärparna som går mot batteriets tre anslutningsbläck.

Det är svårt att göra fel här eftersom det nog är dom enda stiften i batterihålet.
 
ANNONS