Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D vs 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenni Nordlund

Avslutat medlemskap
Jag ska uppgradera mig från att ha varit utan min 450D ett tag. Gillade den kameran skarpt men växte ur den fort, och vill ha något "tyngre" att arbeta med.

Om man jämför Canons Eos 40D med 50D, hur stor är skillnaden? Och vilka porträttobjektiv arbetar dom bäst med? Funderar om mitt 50mm 1/4 fortfarande fungerar bra vid uppbyte?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag ska uppgradera mig från att ha varit utan min 450D ett tag. Gillade den kameran skarpt men växte ur den fort, och vill ha något "tyngre" att arbeta med.

Om man jämför Canons Eos 40D med 50D, hur stor är skillnaden? Och vilka porträttobjektiv arbetar dom bäst med? Funderar om mitt 50mm 1/4 fortfarande fungerar bra vid uppbyte?
Vad har du egentligen växt ifrån? Dvs vad vill du ha mer utav en kamera?

Både 40D och 50D är väl likvärdiga i det mesta, 50D är vassare i allt och det gäller brus också (mer brus alltså vilket är mindre önskvärt). Så har man pengar så rek. att köpa 50D. Skau du köpa på beg. marknaden blir nog skillnaderna i pris ännu mindre nu när 7D är ute.

/Stefan
 

Jenni Nordlund

Avslutat medlemskap
Vad har du egentligen växt ifrån? Dvs vad vill du ha mer utav en kamera?

Både 40D och 50D är väl likvärdiga i det mesta, 50D är vassare i allt och det gäller brus också (mer brus alltså vilket är mindre önskvärt). Så har man pengar så rek. att köpa 50D. Skau du köpa på beg. marknaden blir nog skillnaderna i pris ännu mindre nu när 7D är ute.

/Stefan
Ja delvis vill jag ha större utmaningar med fotograferandet och sen en kamera som är bättre i handen då jag upplevde 450:n som lite flr lätt. Med den budget som frilansare så kan ju det skilja litegrann beroende på skicket osv.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Här kan du läsa om 50D, de jämför den också mot 40D på sina tester och spec.

http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS50D/

Personligen valde jag också mellan 40D och 50D från mitt byte från 400D.

Efter att ha lusläst massa recensioner och kännt hur den känns i handen (40D är identisk till 50) och handhavandet så valde jag 50D utan att ångra mig. Den extra kostnaden tycker jag var ok. Det är nu ändå 2 år mellan dom så det måste man tänka på.

Om det är av intresse lär jag snart sälja min 50D.

/Stefan
 

Jenni Nordlund

Avslutat medlemskap
Här kan du läsa om 50D, de jämför den också mot 40D på sina tester och spec.

http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS50D/

Personligen valde jag också mellan 40D och 50D från mitt byte från 400D.

Efter att ha lusläst massa recensioner och kännt hur den känns i handen (40D är identisk till 50) och handhavandet så valde jag 50D utan att ångra mig. Den extra kostnaden tycker jag var ok. Det är nu ändå 2 år mellan dom så det måste man tänka på.

Om det är av intresse lär jag snart sälja min 50D.

/Stefan
Intressant syn på det hela. Vad har du tänkt dig för pris på din 50D?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Båda är bra, enda riktiga fördelen med 50D är bättre skärm (vilket är klart trevligt vid speciellt liveview vid MF när man kör macro). AF är något bättre på att räkan i vissa situationer på 50D, komplex AF med sevo och många punkter är 50D bättre på samt enligt uppgift af vid flimrande ljus (100Hz blink med gamla icke HF-drivna lysrör).

Båda är bra och de är väldigt lika - 50D brusar kanske en aning mer, men det är just en aning i så fall - säger man att de presterar lika så är man rätt nära sanningen.
 

Jenni Nordlund

Avslutat medlemskap
Båda är bra, enda riktiga fördelen med 50D är bättre skärm (vilket är klart trevligt vid speciellt liveview vid MF när man kör macro). AF är något bättre på att räkan i vissa situationer på 50D, komplex AF med sevo och många punkter är 50D bättre på samt enligt uppgift af vid flimrande ljus (100Hz blink med gamla icke HF-drivna lysrör).

Båda är bra och de är väldigt lika - 50D brusar kanske en aning mer, men det är just en aning i så fall - säger man att de presterar lika så är man rätt nära sanningen.
Brusar 50D:n lite mer? Hur kan det komma sig?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Brusar 50D:n lite mer? Hur kan det komma sig?
50D har 50 % fler pixlar på samma sensoryta. Detta hade Canon försökt kompensera mha microglas ovanför sensorn, men det hjälpte inte tilläckligt. På 7D har de lyckats bättre där de satt glasen ännu närmare varandra.

Iaf så beror bruset på att fler pixlar måste dela på samma sensoryta som på 40D och det innebär mindre ljus träffar varje enskild pixel.
Pixeldensiteten ökar och eftersom elektronik avger elekromagnetsiak störningar så blir även bruset högre.

Skärpan och detaljåtergivnignen är dock högre i 50D än 40D och bruset går att hantera med brusred program.

Jag kommer att sälja min 50D inom kort. Antagligen nästa vecka eller nästa igen. Måste få min nya kamera först som jag får av en vän.

Priset kommer att landa på ca 7000 kr.

/Stefan
 

Chill_92

Aktiv medlem
Jag stod inför samma dilemma som dig. Funderade på 50D, men insåg att det inte skulle bli något större lyft, så jaag köpte en 5D istället, och det är en enorm skillnad i allt!
Sen blir 50mm perfekt på 5D iom den större sensorn!
 

Jenni Nordlund

Avslutat medlemskap
Jag stod inför samma dilemma som dig. Funderade på 50D, men insåg att det inte skulle bli något större lyft, så jaag köpte en 5D istället, och det är en enorm skillnad i allt!
Sen blir 50mm perfekt på 5D iom den större sensorn!
Hade gärna satsat på en 5D i den klassen, men är frilansare och med begränsad utrustningsbudget så det är en plan längre fram.
 

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
din 50mm 1.4 kommer göra bra ifrån sig på båda kamerorna.
Har ingen erfarenhet om 40D, men förbättringarna i 50D fick mig att just välja den kameran. Att kunna se ett bra/dåligt resultat i LCDn är viktigt, iaf för mig. Sen att dom båda är mycket större än 450D samt väderskyddade gör ju inte saken sämre heller.. om du inte har små labbar dvs :)
 

Jenni Nordlund

Avslutat medlemskap
din 50mm 1.4 kommer göra bra ifrån sig på båda kamerorna.
Har ingen erfarenhet om 40D, men förbättringarna i 50D fick mig att just välja den kameran. Att kunna se ett bra/dåligt resultat i LCDn är viktigt, iaf för mig. Sen att dom båda är mycket större än 450D samt väderskyddade gör ju inte saken sämre heller.. om du inte har små labbar dvs :)
Har jämfört bilder 40D och 50D emellan och kan säga att 40D inte gav mig någon aha upplevelse, såg lite för mycket brus och skärpan tyckte jag låg sämre än på min 450D. Däremot gillade jag 50D, skärpan låg finare, bruset var inget jag störde mig på, och skulle tro att ett 50mm 1.4 eller 1.8 gör sig bättre på det.
 
ANNONS