Annons

Vilket filter? skylight, UV eller skyddsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
vilka åsikter har ni om filter om man skall ha det för att skydda frontlinsen på et objektiv? UV, Skylight eller "skyddsfilter" ?
 

Zeiss

Aktiv medlem
Inget skylight iaf! Skydds- eller UV-filter är det som gäller. Till ditt objektiv ska du köpa ett smalt filter, ett B+W 007 (skyddsfilter) eller 010 (UV-filter) MRC (multicoat, obligatoriskt!) XS-PRO (smal filterring, för att inte vinjettera på vidvinkel) är ett säkert kort!
 

JazzBass

Aktiv medlem
Inget, såtillvida du inte är ute i en sån miljö som kan skada frontlinsen, t.ex. sand som virvlar omkring i luften eller saltvattenstänk. Tänk på att ett filter är ett tunt glas som går sönder mycket lättare än själva frontlinsen, och om det händer att det går sönder när det sitter på kameran är risken att frontlinsen repas överhängande.

Dessutom kan filter speciellt i motljussituationer försämra bildkvaliteten (minska kontrasten) rejält och ge upphov till fula reflexer på bilderna som kan vara svåra att editera bort.

Använd UV-filter eller motsvarande om du vill (det är ju alltid bra att slippa rengöra frontlinsen regelbundet), men var medveten om de negativa effekterna så du vet när det är bäst att plocka av dem.

De skydd jag har för mina objektiv är motljusskydd och linslock som alltid sitter på då jag inte fotograferar. UV-filtren jag köpte i min iver i somras ligger sedan länge oanvända i sina askar...
 

smilfinken

Aktiv medlem
De skydd jag har för mina objektiv är motljusskydd och linslock som alltid sitter på då jag inte fotograferar. UV-filtren jag köpte i min iver i somras ligger sedan länge oanvända i sina askar...
Har slutat "köpa med" filter till mina gluggar, jag använder också bara motljusskydd och linslock för att undvika skador. Visst, effekterna av en extra glasbit kanske inte alltid syns, men när man vet att de i bästa fall inte påverkar alls, och i många situationer försämrar bilderna så tackar jag nej. Objektiv kan man laga (men hoppas man slipper), en vacker bild - om det inte hade varit för de där reflexerna - kan vara svår att ta om.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hur håller man bäst linsen/filtret rent och snyggt??
Dyraste vätskan är bäst? Vilka är bra och dåliga??
Undvik konstiga vätskor. Använd en mikrofiberduk (det finns en speciell kvalité som passar glasögon och annan optik), eventuellt lätt fuktad.

För övrigt är jag övertygad om att ett rent uv-filter av bra kvalité ger mindre problem med t ex motljus än ett repat antireflexskikt på frontlinsen.
 

bildsten

Aktiv medlem
Mitt äldsta systemkameraobjektiv är ett Takumar 50 mm 1:1,4 från 1967. Det har varit med i många skitiga situationer. Det har en repfri frontlins och har inte haft uv-filter på eftersom det alltid har varit varmtecknande, en egenskap som tilltagit med åren. Men det har alltid haft motljusskyddet på.
Även bakre elementet är oskadat, vilket är mera anmärkningsvärt eftersom det både sticker ut bakom fattningen och är konvext.

Om man har motljusskyddet på är risken för fingeravtryck närmast försumbar. Det handlar främst om, konstigt nog, att göra till en god vana att fatta objektivet på rätt sätt. Därefter att sätta på bakre objektivlocket en sekund efter att man tagit bort objektivet från kameran.

Om man sedan bortser från de mera extrema situationerna, cross, skidfoto, foto till sjöss med stänk med mera då ett uv-filter kan vara motiverat, så är det vanligen bara ett och ett annat dammkorn som lägrar sej på frontlinsen. Det fixas i den här ordningen:

A/ blås bort det
B/ använd linsborsten
C/ andas på linsen och putsa försiktigt med en trasa från din mest urtvättade och kasserade T-skirt. Microfiberduk duger också.

Förvara linsborstar och torkdukar av alla slag i plastpåsar med lås, en påse per torkduk. Gör iordning några stycken och ha med en eller två i kameraväskan, kassera efter användandet, det finns gott om urtvättade T-skirts.

Jag har också ett par Kodak Lens Pen för användning "i fält". Jag är mycket noga med det bakre objektivlocket men använder nästan aldrig främre lock om motljusskyddet kan sitta på. Om jag tar av motljusskyddet åker främre locket på. Men bara då.

Så har jag fixat mina objektiv i snart 50 år. Damm på bakre linselementet och i huset kunde vara ett problem även förr, framför allt om man fotograferade med diafilm. Prickar på himlen var lika ovälkomna då som nu.

I konsekvens med det så sätter jag genast på kamerahuslocket om jag av någon anledning lämnar kameran utan objektiv. Det har jag också gjort i decennier, inget nytt under solen.

Filter tvättar jag under rinnande vatten och torkar med en trasa av en urtvättad vit T-skirt. Gäller även avtonade filter av plast som aldrig ska torkas torrt. De får efter tvätten självtorka sedan jag viftat av vattnet.
Naturligtvis kan man borsta dem med en linsborste.

Undantag: Pol-filter ska behandlas som en frontlins. Anledningen är att ett polfilter är laminerat och att det finns en minimal risk att vätska, speciellt sådan med låg ytspänning, kan tränga in mellan laminaten. Polfiltren har ju också en snurrfunktion som kan vara smord och det finns då en risk att man får ut kletet på glasytorna om man diskar det eller använder någon linsvätska.
 

Light Head

Aktiv medlem
Väldigt mycket och tydlig erfarenhet/kunskap där! Blev lite impad faktiskt.

Skall man regelbundet torka av linsen "i fall att"?
 

defiant

Aktiv medlem
det blev ett "B+W Filter UV 010" ett argument var att det var mässing i ringen, risken för att det skulle fastna var minimal...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
det blev ett "B+W Filter UV 010" ett argument var att det var mässing i ringen, risken för att det skulle fastna var minimal...
Jo vi svenskar är ju kända för att helst ha livrem och hängslen. Ett gäng trygghetsfanatiker!
Har vi redan köpt ett objektiv för 8 000 kr så är det lätt att övertyga oss om att vi också måste ha ett filter för att skydda telningen för 500 kr.
Därav tjänar fotobutiken hälften. Förmodligen tjänar de lika mycket på filtret som på objektivet. Inte undra på att det rekommenderar filter.
Fast ärligt talat hur många av er har räddat frontlinsen på grund av ett filter?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
det är är lite som att lyssna på hifi-killar som tycker att man skall betala lika mycket för högtalarkabeln som för själva högtalarna, haha. Jag har då aldrig sett någon skillnad med eller utan ett bra UV-filter, bortsett från en reflex jag fick när jag plåta rakt mot solen för några dagar sedan (se tråden Ljusfenomen). Däremot gillar jag den trygghet det känns att ha filter på mina dyra objektiv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
det är är lite som att lyssna på hifi-killar som tycker att man skall betala lika mycket för högtalarkabeln som för själva högtalarna, haha. Jag har då aldrig sett någon skillnad med eller utan ett bra UV-filter, bortsett från en reflex jag fick när jag plåta rakt mot solen för några dagar sedan (se tråden Ljusfenomen). Däremot gillar jag den trygghet det känns att ha filter på mina dyra objektiv.
Har du någon gång upplevt att detta filter skyddat objektivet från en skada det annars skulle ha fått.
Jag köper att filter är en fördel i sandstorm, orkan vid havet, motocross och liknande situationer. Vid normal fotografering har du då upplevt att filter skyddar frontlinsen bättre än vad ett motljusskydd gör?
Vad gäller högtalarkablar så är det väl snarare så att här ber man oss om att köpa till dyra högtalarkablar. Bilden blir ju faktiskt inte bättre av filter. Händer något med bilden så är det till det sämre.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Frugan tappade min kamera på stranden. Det var stelfruset och jag vet inte om linsen rörde vid sand/isklumparna, men sand hade iaf letat sig på den.
Fick borsta av den när jag kom hem, inga repor.
Dock var jag inte så rädd att kameran gått sönder. 50D är ju tålig, väderskyddad och objektivet hade både försättslins och motljusskydd. Frugan var däremot mer eller mindre skärrad. Föresten sprack motljusskyddet. Fick limma den hemma.

Sen har ju sonen kommit med sina naglar och fingrat på objektivet medan jag försöker fotografera honom. Klibbigt värre, men bara o torka av med lite isopropanol och duk.

Om det försättlinsen hjälpte vette f#n. men en trygghet är det.

UV skydd är en billigt försäkring som kanske inte skyddar så mycket som de flesta kanske vill, men det ger en trygghet.

Samma sak är väl hemförsäkring och helförsäkring på en ny bil och hemlarm.
Alla tre ovanstående är helt värdelösa..................tills det en gång händer DIG!

Sov tryggt och köp ett UV filter. tja.. jag har väl 4 st objektiv för ca 20.000 kr och UV filter för 600 kr. Billig försäkring. Särskilt när jag ska sälja objektiven och jag kan sälja filtret och påstå att jag alltid skyddad den. Bra säljargument.

EDIT: En annan helt värdelös grej som inte har nåt att göra med filter är ju att spara kartong och alla tillbehör. Men den dagen... som oftast kommer.... när man vill ha nytt... så är originalkartong en bra sak att spara. Säger en del om hur ägaren till kameran är.
Min mening är att tänka framåt ;)

/Stefan
 
Senast ändrad:

JazzBass

Aktiv medlem
Lite praktexempel på effekter som UV-filter kan ge:

1 - Med UV-filter, f/5,6, 1/160s, iso 400, Nikkor AF-S DX 35/1,8
2 - Utan UV-filter, f/5,6, 1/100s, iso 400, Nikkor AF-S DX 35/1,8
3 - Med UV-filter, f/1,8, 1/20s, iso 800, Nikkor AF 50/1,8

DSC_8305-1.jpg

DSC_8306-1.jpg

DSC_7078-2.jpg

Kortfattat - Det lönar sig att ha koll på när UV-filter inverkar negativt på bilden. Det hade jag inte då jag tog den sista av dessa tre bilder ovan. De två första bilderna tog jag för jämförelsens skull (f.ö. obehandlade råfiler som de visas i picasa), varefter jag beslöt mig för att sluta använda UV-filter. Även risken att det tunna glaset i UV-filtret krossas och repar frontlinsen var en bidragande orsak. Jag har hellre ingenting som skydd framför frontlinsen än ett UV-filter om någonsin en kvist eller nåt skulle slås mot densamma. Men helst har jag förstås både motljusskydd och linslock i plast framför som skyddar mot stötar.
 
ANNONS