Annons

Objektiv till Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag ska köpa min första systemkamera och det lutar åt en 550D. Jag behöver nu tips på ett bra "allround" objektiv till den. Jag kommer använda kameran vid konserter/festivaler (både filma och fota). Jag vill ha ett objektiv som är bra vid mörkare miljöer och som har bildstabilisator. Jag försöker söka efter ett beg. för upp till 3000 kr.
Någon som har några tips?
 

William Spiik

Aktiv medlem
Jag ska köpa min första systemkamera och det lutar åt en 550D. Jag behöver nu tips på ett bra "allround" objektiv till den. Jag kommer använda kameran vid konserter/festivaler (både filma och fota). Jag vill ha ett objektiv som är bra vid mörkare miljöer och som har bildstabilisator. Jag försöker söka efter ett beg. för upp till 3000 kr.
Någon som har några tips?
Kanske Canon 50/1.8 för tusenlappen? Har inte bildstabilisator, men det har väl nästan ingen fast glugg för under 3000? Varför är det så viktigt? Vid konserter behöver du ljusstyrkan 50/1.8 har, och det är också ett väldigt allround-objektiv som sagt. Om du inte är i starkt behov av filmningen med 550D kanske ett annat billigare kamerahus, 1000D förslagsvis, kan vara bra med en dyrare (bättre, ljusstarkare) glugg?
 

TheQuo

Aktiv medlem
Det är mycket pågrund av HD-filmningen jag vill köpa kameran. Jag tror just därför det är bra med ett objektiv som har bildstabilisering.
 

TheQuo

Aktiv medlem
Jag funderar på att bara köpa kamerahuset eftersom jag har hört att kitobjektivet som följer med inte är någon höjdare. Elgiganten har jag sätt har ett bra pris på 550D, 6500 kr (det är inkl. kitobjektiv).
 

wfrank

Aktiv medlem
...och till filmning så passar 50/1.8II INTE bra, då AF-motorn låter som ett tröskverk.
Fast AF är inte speciellt intressant vid filmning utan närmast olämpligt med systemkameror.

F.ö. håller jag med om rekommendationen ang. det billiga kitobjektivet 18-55 (med IS). Det är utmärkt. 50/1.8 om du vill ha något ljustarkt billigt.
 

TheQuo

Aktiv medlem
Fast AF är inte speciellt intressant vid filmning utan närmast olämpligt med systemkameror.

F.ö. håller jag med om rekommendationen ang. det billiga kitobjektivet 18-55 (med IS). Det är utmärkt. 50/1.8 om du vill ha något ljustarkt billigt.
Tror du att man blir nöjd med kitobjektivet? Vad betyder IS? jag har sätt att endel objektiv slutar med USM, vad betyder det?
 

wfrank

Aktiv medlem
Kitobjektivet är väldigt mycket objektiv för pengarna, det tillverkas i jätteserier och säljs därför billigt tillsammans med kamerorna. Skarpt är det också, särskilt på de lägre brännvidderna. Inte så ljusstarkt men med den budget du nämner är det svårt hitta bättre saker. IS är Canons namn bildstabilsering. USM är Canons namn på en lite mer avancerad och tyst fokusmotor. Som i alla andra sporter klarar man sig långt utan det mest avancerade, men när och om intresset tilltar så blir många av de mer avancerade lösningarna intressanta (och plåboken tunnare).

Det finns en (liten) risk att du kan hitta kameran med Canons 18-55 som saknar IS. Det anses sämre så se till att det verkligen är rätt version - extrakostnaden är i så fall minimal.
 

and30ers

Aktiv medlem
För filmning funkar EF-S 18-55 IS rätt bra, skärpan och bildstabiliseringen är det inget fel på. Ljusstyrkan räcker till då det är enklare att filma med mindre bländare för att få ett större skärpedjup, inte lika artistiskt men enklare att använda. När du filmer kommer du ofta att köra manuell fokus. Nackdelen med 18-55IS är att fokusringen är ynklig och sitter placerad längst fram nära frontlinsen och att avståndsskala saknas, du kan helt enkelt inte titta på objektivet och se om det är inställt på 1m eller 3m.

Jag skulle hellre filma med EF-S 17-85 IS som du kan köpa nytt för 3K eller beg för 2K. Den har fokusring som går att hålla i, avståndsskala, IS, större omfång och skärpa som räcker för filmning.
 

Bilagor

TheQuo

Aktiv medlem
Jag har hittat några objektiv som kan vara intressanta på Blocket:

Canon EF-S 17-85 F4-5.6 IS USM - 2300 kr
Canon EF 28-135 IS USM - 2200 kr
Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM - 2500 kr
Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS-2500 kr

Vad tycker ni om dessa objektiv?
 

and30ers

Aktiv medlem
Canon EF-S 17-85 F4-5.6 IS USM - 2300 kr
Bästa val enligt mig. Ganska skarpt, bra fokusring och avståndsskala, har bildstabilisering, bra omfång. 2300kr är rätt pris om det igår motljusskydd och UV-filter vilket det verkar göra.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=136932
http://www.blocket.se/landskrona/Canon_EF_S_17_85_F4_5_6_IS_USM_30107075.htm?ca=11&w=3

Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS-2500 kr
Användbart. Ganska skarpt, stort och användbart omfång, har bildstabilisering, saknar avståndsskala. 2500kr är ett par hundra för dyrt, kostar ju bara 3000kr nytt...

Canon EF 28-135 IS USM - 2200 kr
Nästan användbart. Inte så skarpt, har avståndsskala & bildstabilisering, lite för lite vidvinkel. 2200kr är rätt pris för objektivet men inte bästa valet för ändamålet.

Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM - 2500 kr
Sämsta alternativet! Oskarpt, saknar avståndsskala, ingen bildstabilisering, för lite vidvinkel. Värt max 1000kr.
 

TheQuo

Aktiv medlem
Canon EF-S 17-85 F4-5.6 IS USM - 2300 kr
Bästa val enligt mig. Ganska skarpt, bra fokusring och avståndsskala, har bildstabilisering, bra omfång. 2300kr är rätt pris om det igår motljusskydd och UV-filter vilket det verkar göra.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=136932
http://www.blocket.se/landskrona/Canon_EF_S_17_85_F4_5_6_IS_USM_30107075.htm?ca=11&w=3

Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS-2500 kr
Användbart. Ganska skarpt, stort och användbart omfång, har bildstabilisering, saknar avståndsskala. 2500kr är ett par hundra för dyrt, kostar ju bara 3000kr nytt...

Canon EF 28-135 IS USM - 2200 kr
Nästan användbart. Inte så skarpt, har avståndsskala & bildstabilisering, lite för lite vidvinkel. 2200kr är rätt pris för objektivet men inte bästa valet för ändamålet.

Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM - 2500 kr
Sämsta alternativet! Oskarpt, saknar avståndsskala, ingen bildstabilisering, för lite vidvinkel. Värt max 1000kr.
Tack för tipsen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canon EF-S 17-85 F4-5.6 IS USM - 2300 kr
Bästa val enligt mig. Ganska skarpt, bra fokusring och avståndsskala, har bildstabilisering, bra omfång. 2300kr är rätt pris om det igår motljusskydd och UV-filter vilket det verkar göra.
Med tanke på att objektivet kostar under 3000 kr nytt borde det nog gå att pruta lite på det priset.
 

TheQuo

Aktiv medlem
Jag har nu hittat ett Canon 17-85 objektiv för 600 kr. Autofokusen är defekt men det blir bara manuel användning vid filmning. Är 600 kr ett bra pris? hur mycket kostar det att fixa en trasig AF?
 

TheQuo

Aktiv medlem
Varför inte prova med 18-55 IS först?

Per.
Jag har nu haft min kamera ca 2 veckor (med kitobjektivet 18-55 is) och tänker nu sälja mitt objektiv för att kunna köpa ett bättre. Det jag inte gillade med objektivet var dels "zoomomfånget" (som var ganska litet), inte så ljusstarkt (bilderna jag tog på några konserter blev mörka eller "gryniga"), samt att hela objektivet känns billigt (plastig). Jag provade ett Tamron 17-50/2.8 objektiv som jag kände var klart bättre. Dock hade den inget bildstabilisering så det var synd. För att få samma kvalité på mina framtida bilder måste jag då ha ett objektiv med minst 2.8 som ljusstyrka? Jag har funderat på en Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM men undrar nu om det blir för ljussvagt, vad tror ni? Som sagt det kommer främst användas på konserter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
JDet jag inte gillade med objektivet var dels "zoomomfånget" (som var ganska litet), inte så ljusstarkt (bilderna jag tog på några konserter blev mörka eller "gryniga")...
Som du själv tycks ha upptäckt (utifrån de alternativ du skriver om) så är det svårt (för att inte säga omöjligt) att få både större zoomomfång och bättre ljusstyrka. Du måste bestämma dig för vilket som är viktigast.
 
ANNONS