Annons

SIGMA 20/1.8 eller CANON EF 20/2.8 USM

aksello

Aktiv medlem
Typ samma pris, men sigman har större bländare. Canons filtergänga (72mm) kanske är lite vanligare, dvs. billagre filter. Annars, har någon något bra att säga, står i valet och kvalet. Mvh
 

ErlandH

Aktiv medlem
kanske ska satsa på en annan, tack för länken
Vet inte om du tänker på samma sätt som jag gjorde för ett tag sedan -- ville ha ett ljusstarkt objektiv motsvarande en 35a till min 7D. Tittade då på Sigma 20/1,8 och många andra (alla, tror jag!) alternativ. Bäst var Canon 24/1,4 -- men ganska stort och så löjligt dyr att det vore en bättre idé att köpa en 5D och 35/2,0.

Det slutade med Sigma 30/1,4. Lite längre brännvidd än jag egentligen ville ha, men trevligt objektiv. Just nu tyvärr hos Tura för att få frontfokus fixad, men det går ju över.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag är ganska övertygad om att Sigmas oskärpa är snyggare än Tamrons som är ganska stirrig på det planet. Struntar man i det så håller jag med, Tamron vinner. Tänker man på att Sigmat vinjetterar riktigt mycket så har det ju inte 1.8 i ljusstyrka förutom i mitten.

Sigmat har ju långt ifrån rakt skärpeplan. Är det någon som vet åt vilket håll det böjer sig? Böjer sig kanterna framåt eller bakåt?
(Tamron 17-50 böjer sig fö. framåt)
 
ANNONS