Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan Nikon d60 använda ett 50 mm objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

an_n

Medlem
Hej, jag funderar på att köpa ett sånt där fint 50mm objektiv till min Nikon d60.
Hittade lite info på nätet och det står att den ska användas till autofokusbaserade Nikon kamerahus. Vad jag har hört är inte de äldre Nikon som d40 och d60 det, eller har jag fel?
Kan jag alltså köpa ett eller kan jag ändå inte fokusera sen?

Jättetack!!
 

Miffox

Aktiv medlem
Klart du kan om det är AF-S 50 1,4 om de är nån utav de andra 50mm objektiven får du lov att fokusera manuellt.
 

an_n

Medlem
Tack så mycket! Då går jag väl o letar efter ett AF-S då!, för jag orkar inte manuell fokusera hela tiden som jag gör med det objektivet jag gör nu. Jobbigt, haha.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Sigma EX 50/1.5 HSM kan du också använda. HSM innebär att denna fokuserar med hus utan fokusmotor (som d60).
 

gpq

Aktiv medlem
Sigma EX 50/1.5 HSM kan du också använda. HSM innebär att denna fokuserar med hus utan fokusmotor (som d60).
Jag misstänker att det råkade bli en 5:a istället för en 4:a. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17368

Nikons 50 1.4 är dock ungefär 3 ggr så dyr som den 50 1.8 (som kräver fokusmotor i kamerahuset för autofokus, vilket d60 saknar) som många rekommenderar för att den är så väldigt bra i förhållande till sitt pris.

Om det är ett bra och skarpt objektiv med autofokus som du vill ha till din d60, snarare än just 50mm så kan jag rekommendera http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18543 - det blir billigare än 50mm 1.4-varianterna. Det blir en annan bildvinkel, men en bildvinkel som många tycker är tilltalande.
 

an_n

Medlem
Tack, tack, tack igen alla! Det där 35mm f/1.8 verkade också väldigt fint och lite lättare för plånboken också. Hm får fundera lite och se vad det blir sen. Tack!
 

Tokoza

Aktiv medlem
50mm och dx hus funkar bra vid porträtt. Denna brännvidd är att föredra framför 35mm. Men o andra sidan så är 35 mm förmodligen en mer flexibel brännvidd tillsammans med dx hus .
 
ANNONS