Annons

nikkor 50 mm 1,8 pancake eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

rrrebecka

Aktiv medlem
Har länge varit intresserad av att köpa ett 50mm 1,8 och har nu sett att det finns 2 olika slags. En i pancake-modell och en "vanlig"
Vad jag har förstått så är pancake mer kompakt och ljusstarkt. Är det något mer som skiljer dom åt? Ska man satsa på ett pancake istället?
Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
/Rebecka
 

jelu1661

Aktiv medlem
Nu har jag inte koll på objektiven du talar om, men panncake är objektiv som är kompakta. Ljusstyrkan är den annonserade (t.ex f1.8 eller vad det nu kan vara).

Edit: Det finns mig veterligen ingen poäng att köpa pannkaksobjektiv om man inte behöver vikt/storleks-minskningen det ger.
 

Jonnossi

Aktiv medlem
?? Tror knappast att det är mer ljusstarkt bara för att det är så kompakt? Just vilken modell menar du? Vad är din budget?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Har länge varit intresserad av att köpa ett 50mm 1,8 och har nu sett att det finns 2 olika slags. En i pancake-modell och en "vanlig"
Då tror jag att du förstått fel. Såvitt jag vet finns det ingen 50mm i pankakeutförande från Nikon.

Kan det vara 45/2.8 du tänker på? Den är över ett bländarsteg ljussvagare än 50/1.8.

Per.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Det jag har hört om ljuset är att pancake har mindre glas i objektivet och släpper därfför in mer ljus. Alltså bättre att fota i mörkare miljöer, men sen om det stämmer vet jag ju ej? haha..

Jag är studerande och har därför inte så stor budget, och därför tyckte jag att 50 mm 1,8 är väldigt prisvärt, men nu stötte jag ju på detta med att det fanns i pancake också, och då blev jag fundersam vad det egentligen är som skiljer dom åt, om det bara är storleken, eller något mer?
Sen vet jag inte prisskillnader på dessa objektiv heller. Någon annan som vet kanske?
Ett "vanligt" 50mm 1,8 ligger runt 1200-1500:- nytt.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Okej! Men skiljer sig objektiven någonting från varandra? Är den ena bättre än den andra osv?
Har läst mycket om en vanlig 50mm 1,8 men har inte hittat information om pancake-modellen. Är den lika bra i stort sett?
Blir osäker på vilket köp som är bäst.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
vilka andra alternativ till ljusstarka objektiv finns det då? Alla jag har pratat med om 50mm 1,8 har varit supernöjda med det!
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Det kan inte skilja i ljusstyrka på olika 1,8-objekteiv. Ljusstyrkan är 1,8 helt enkelt.
 

Jonnossi

Aktiv medlem
Alla Nikons 50 1.8 är bland de mest prisvärda och det skiljer inte mycket på dem, jag har den absolut första från 86 och ser ingen skillnad mellan den och nya 1.8D, skulle isåfall vara att min är skarpare.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
nej, det visste jag inte. Hur kommer det sig?
Men nu känner jag mig väldigt förvirrad. Är dessa objektiv passande att köpa eller ej? Haha..
 
ANNONS