Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med bra stativ tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Hej på er alla.

Jag behöver köpa mig ett nytt stativ känner jag, alltså min som jag har är väl inte direkt dålig, men känner ändå att jag gärna vill ha en lite bättre stabilare med vattenpass. (Saknar det på min idag)

Min kostade väl runt en 700kr när jag köpte det med huvud. Ska fota fastigheter mestadels, men vill även kunna använda det hyffsat allround.

Vill inte lägga många tusen på det, men tycker att det är en ren djungel det här med stativ. Kanske vet ni även om någon bra beggad? Bor själv i Borås så om någon har ett bra stativ är det med intressant :)

Tack på förhand!
MVH
István
 

Istvan84

Aktiv medlem
Ja den verkar ju mkt bra för de pengarna! Men har den vattenpass? För ser inget om det när jag läste om den..

Om det finns så slår jag till :)

MVH
István
 

Josef430

Aktiv medlem
Vattenpass

Det finns enkla vattenpass att sätta i blixtskon på kameran, då behöver du inte ha något på stativet. Ex. vis från Cyberphoto 179:-/ Christer
 

Kurbitz

Aktiv medlem
Ja den verkar ju mkt bra för de pengarna! Men har den vattenpass? För ser inget om det när jag läste om den..

Om det finns så slår jag till :)

MVH
István
Klart stativet har vattenpass! :)
Iof har ju inte det så stor betydelse när man har kulhuvud....men vattenpasset finns iaf på stativet.
 
Senast ändrad:

Istvan84

Aktiv medlem
Christer, men iom jag ofta kommer ha en exten blixt på kameran när jag fotar fastigheter så blir det svårt med det alternativet..

Kurbitz, ja det är ju sant iofs. Men tack för hjälpen, tror nog det blir till att beställa en sådan :)

MVH
Istvan
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Jag har ett Dörr A4 med hb36 kulleden, är väldigt positivt överraskad. Verkar vara bra kvalitet och känns stabilt och fint, vattenpass finns också.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Annars får du väl skaffa en Eos 7D, den har ju inbyggt (vatten)pass;-)
Det finns ju fler som har detta. Sony A33 och A55 har också bra "vattenpass", både i sidled och djupled (à là flygplan). Och det finns ju en hel del andra som har vattenpass i ett plan. Dock har en del av dessa för dålig noggrannhet, som Canons tidigare (vet inte hur det är med 7D i detta avseende).

Dålig noggrannhet gäller f.ö. även många av de vattenpass som de smäcker på stativen hit och dit - speciellt billigare stativ. Många gånger helt värdelösa.
 

gedjan

Aktiv medlem
Det finns ju fler som har detta. Sony A33 och A55 har också bra "vattenpass", både i sidled och djupled (à là flygplan). Och det finns ju en hel del andra som har vattenpass i ett plan. Dock har en del av dessa för dålig noggrannhet, som Canons tidigare (vet inte hur det är med 7D i detta avseende).

Dålig noggrannhet gäller f.ö. även många av de vattenpass som de smäcker på stativen hit och dit - speciellt billigare stativ. Många gånger helt värdelösa.
Ursäkta, men pratade vi inte stativ nu?!

Har haft flera bra stativ, men fastnat och har nu detta. Manfrotto 055XPROB, med kulled 488RC2. (Cyberphoto har haft kampanj på det med nya kulleden).

Mitt tips och råd är således detta, kombinrea med ett huvud som passar för dig.

Det är alltid lätt att vara efterklok, om ekonomin inte tillåter så vänta och avvakta köp. Tills ekonomin tillåter det köpet, du vill ha!

Lycka till med ditt köp!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ursäkta, men pratade vi inte stativ nu?!
---
Första stycket i mitt inlägg var en kommentar till ett tidigare inlägg. Det måste väl ändå ha framgått - jag citerade ju detta t.o.m.? Eller anser du att detta inte skulle vara tillåtet? Sedan ska man naturligtvis inte dra iväg i långa stickspår utanför huvudfrågan, men det tror jag inte heller kommer att ske här. Det var bara en liten extrakommentar från min sida, och det behöver väl knappast bli mer än såhär.

Andra stycket i mitt inlägg handlar om stativ. Men du kanske inte läste så långt, eller?

Tycker nog att din kommentar var rätt onödig. Den gör inget annat än att försämra stämningen.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Mycket bra svarat Gunnar. Tycker också att Jan bara försämrar stämningen. Trådskaparen pratade ju om både vattenpass och stativ, Gunnar skrev inte om något annat än det.
/Hannes
 

Istvan84

Aktiv medlem
Okej, före tråden spårar ut så ska jag lugna er lite, det gör inget att det pratades lite om vattenpass i kameran. Inte det jag var ute efter, men sålänge tråden inte spårar ut (vilket den inte gjorde) så den bara handlar om kameror är det lugnt :)

Tackar så mkt för all feedback. Hittade en begagnad Vanguard Alta 264 AP i gbg som jag blev sugen på, vet inte om den finns kvar, men verkar vara ett bra stativ, eller vad tror ni?

MVH
Istvan
 
ANNONS