Annons

Hur går det med bruset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Tjena
Jag plåtar mest med en hasselblad men har även en 300D och ett sigma 18-50/2.8.
Jag leker lite med tanken att uppdatera min 300D. Jag tycker den är dålig på höga iso och långsam. Vad gäller upplösning är det inte så noga. Om jag vill göra stora tryck så tar jag bladaren.
Så: 30D är ju väldigt billig, så även Nikon D200 (hyfsat iaf). Men jag funderar på hur mycket bruset minskat sen dess. Är det en dramatisk utveckling?

/
Johan
 

bengt-re

Aktiv medlem
Tja, kolla på:
http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Compare/Compare-sensors/(appareil1)/182|0/(appareil2)/179|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon

Sensorn har blivit bättre, JPEG ur kameran har blivit bättre, men inte så jätteenormt mycket bättre - snabbhet, af, bildskärmar och hantering har blivit mycket bättre dock. 300D var en seg rackare, men många av dess brister löstes redan till 350D för många år sedan.

Det är absolut värt att ha ha en mindre kamera och varför inte en begagnad 400D/450D eller så? Det kostar inte mycket, är smidig och har löst många av problemen du upplevde med 300D. 30D är bra, men större och då skulle jag gärna istället se mig efter 40D eftersom den då ger dig en bättre af modul.

Sensorbruset har minskat men inte så jättemycket - dock upplevs nyare hur som de har förbättrats mer än vad sensorn egentligen har förbättrats eftersom bildbehandling och brusreduceringen i huset har förbättrats markant vilket gör att JPEG från en 600D ser tusan så mycket bättre ut vid samma förhållanden jämnfört med en 300D.
 
ANNONS