Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makroobjektiv till canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Granhoolm

Ny medlem
Hej!
Jag planerar att köpa ett macroobjektiv till min kamera men vet inte riktigt vad jag ska välja, har kollat på ett 60/2.8 och sedan har jag också sett att det finns telezoomar med macro funktioner. Vad borde jag välja? Jag är mest intresserad av att fota ex. blommor och insekter samtidigt är det bra att kunna fota från långa avstånd. Någon som har något tips?
Tack på förhand! :)
 

iJen

Aktiv medlem
Hej!

Jag har inte ett makro men har förhört mig lite om det.

Om man vill fotografera insekter eller fjärilar så bör man ha i alla fall 100 mm för att inte skrämma iväg dem. Under 100 är bättre om man vill makrofotografera ting som inte rör sig.

Andra kanske har ett bättre svar men jag hoppas du hittar rätt.

Jenny
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jag har gått i samma tankar och har nu bestämt mig för ett 100/2,8. Förutom att vara bra till insekter och blommor etc så kommer det att vara kanon (canon) till t ex bröllopsfoto med ljusstyrkan och brännvidden.
 

Kirshim

Aktiv medlem
jag köpte helt nyligen Sigma 105mm macro från Cyberphoto när dom reade ut det och det ger skarpa och fina bilder.
Dock jagar det lätt med AF om man plågar det med att försöka fota hunden eller andra saker som inte klarar av att vara still, samt att jag märkt mer och mer vilket behov jag har av ett riktigt bra stativ när jag vill krypa nära och fota insekter, blomdetaljer, blad osv. Min stadiga hand är ungefär lika stadig som ett asplöv i storm när man kör MF och liveview *5. Kommer bli ett Manfrotto eller Vanguard-stativ när plånboken tillåter för dessa bilder
 

jn4u

Aktiv medlem
Jag har ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Canon EOS och har aldrig varit missnöjd med det. Jag använder mitt lika ofta till vanlig fotografering som makro. Det som talar emot detta objektiv är att fokuseringen jagar som det har gjort på alla Tamron objektiv jag ägt.

Fördelen med Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 är att den brukar gå hitta beg både hos hegethorns och scandinavianphoto ganska ofta till ett vettigt pris. Jag kan tänka mig att fokuseringen är bättre vid vanlig fotografering med detta än mitt tamron.

Det objektivet som du föreslår kan jag inte mycket om. Men har man redan en fast normal skulle jag gå på ett lite längre objektiv.
 
ANNONS