Annons

Ny kamera, men vilken...?

Produkter
(logga in för att koppla)

LillFrida

Aktiv medlem
Nu är det dags att byta upp sig från en Canon 1000d till något roligare.... Men vilken modell ska man satsa på?

Canon är en självklarhet, då favoobjektivet macro 60mm 2,8 är just det... Men då jag gillar att ta high speed foton så ser jag gärna att den är lite snabb också.... Finns det någon canonkamera som är det speciellt eller spelsr det ingen roll?

Vilke modell tycker ni man ska satsa på? Har inte råd med de dyraste.....
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det låter som om 7D skulle passas dig. Är den för dyr kanske en 60D eller en begagnad 50D.
 

McKenzie

Avslutat medlemskap
Definitionen på dyr varierar ju från person till person men jag slår gärna ett slag för redan nämnda 7D som nu när jag kollar det kostar cirka 14 loppor på Scandinavian Photo.
 

LillFrida

Aktiv medlem
Ohh tack för tipsen!

Tyvärr tror jag 7D är för dyr :( Ska få den i Studentpresent av min kära mor... Men 60:an verkar ju inte fy skam den heller!
 

Tbirder

Aktiv medlem
Om det är makrofoton som ska tas (med tanke på favoritobjektivet?) så har du förmodligen stor nytta av den vinklingsbara skärmen på 60D, eller 600D för den delen.
Mvh, Toni
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag måste rekommendera 550d för dess pris/prestanda.
Samma sensor som 7d, full kontroll över videoinspelning om du blir intresserad av det, och det enda som i väsentligheter skiljer den från den dyrare 600d är den utvikbara skärmen på 600:an.
Jag använder den själv som andrakamera, och pris/prestanda tycker jag den är fullkomligt oslagbar.
 

LillFrida

Aktiv medlem
Men hur är bildhastigheten på 550d?

Och sen ang. den vikbara skärmen som jag tycker är märklig.... Går den att "vika" så att den är som en vanlig skärm eller bara ut?
 

flossy666

Aktiv medlem
Seriebildtagningen är närmare 4 i sekunden på 550d.
600d presterar samma.

Den vikbara skärmen på 600 kan du fälla ut och snurra som du vill, så att du alltid kan se skärmen när du har svårt att kika genom sökaren, t ex om du håller kameran högt över huvudet i folkmassor eller liknande. Naturligtvis kan du vika in den mot kameran så att den sitter som en "vanlig" skärm.

Dessutom kan man vika ut, snurra och fälla tillbaka, så att skärmen är skyddad mot repor vid transport och dylikt.

Jag har testat den lite, men för mig är den funktionen inte värd mellanskillnaden. För andra kanske den är oumbärlig.
 

LillFrida

Aktiv medlem
Nej, den funktionen är nog inte den jag värderar högst... Men som sagt skulle det vara kul med en lite snabb rackare...
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag uppgraderade till stor del av den anledningen, men då är det 7d som gäller med 8 bilder per sekund.
Då hamnar du på en helt annan prisnivå.
Har du budget för det tycker jag definitivt du ska köpa en 7d. Det är en fantastisk kamera på alla sätt.

Med 550 kan du producera exakt lika bra resultat eftersom dom har samma sensor, men ska du plåta mycket rörligt så hänger den inte med lika bra.
 

LillFrida

Aktiv medlem
Ja, 7D är ju drömmen här.... ;)

Grejjen är man för priset av en 60d kan skaffa en 550d plus ett nytt zoomis... min gamla är en gammal analog zoomglugg som definitivt skulle behöva uppgraderas snarast!

Såååå en 60D utan extra glugg, eller en 550D med en zoomis...
 

flossy666

Aktiv medlem
Frågar du mig så är det definitivt en 550d med pengar över till annat.
Jag ser inte riktigt poängen med 60d framför den.

Förövrigt, det första objektiv jag skulle skaffa om jag var du är ett fast canon 50mm f/1.8 .
Men det var ju inte det din fråga handlade om.
 

LillFrida

Aktiv medlem
Även om den är långsammare?

Åh det här forumet är ju bäst!! Man kan ju aldrig lite på att dom i affärerna säger som det är...
 

Karl2

Aktiv medlem
Bytte upp mig från 1000D till 600D. Visst är det en upplevelse och skarpare bilder. Bildskärmen är också mycket mera skärpt. Man säger att det är en familjekamera eller en hobbyfotografs lämpliga början. Med närbilder är mitt dilemma nu att jag ser skärpan och håren i sökaren, men de kommer inte med på bilden. Kraven från 10 Mp till 18 Mp har tydligen gjort en skakig. Det krävs stativ och blommorna får inte svaja för vinden.
 

peranders

Aktiv medlem
En stor skillnad mellan 600D och 60D är sökaren. Den är wow på 60D. Som att sitta på femte raden på biografen Draken i Göteborg. 660D är att sitta längst bak.
 

flossy666

Aktiv medlem
När du testar en 550d och en 60d bredvid varandra märker du knappt någon skillnad i hastighet, den är marginell. 3,7 per sekund jämfört med 5,3.

Om jag inte minns fel klarar gamla 50d 6,3 bilder per sekund, men den har jag aldrig provat själv. Möjligt att en sån begagnad kan vara ett alternativ för dig, men då tappar du den fantastiska 7d-sensorn.
 

LillFrida

Aktiv medlem
Ja, "Karl2", megapixlarna är, precis som den vinkelbara skärmen inte mitt största måste :p Nöjer mig väldigt bra med 1000d's 10 mgp...

Det är snabbheten, stabiliteten och ja att det är en uppgradering från 1000d, (fast det är väl inte så svårt...) som jag ser på...
 

LillFrida

Aktiv medlem
Hittade nyss en 7D på blocket med objektiv för strax över åtta. Låter ju för billigt för att vara sant och riktigt... Eller?
 

Kirshim

Aktiv medlem
Jag köpte min 550 i julas och har köpt till en del grejer till den och är mer än nöjd med kameran, jag hinner med min terrier och får fina bilder på honom (en terrier är sällan still)...
Jag skaffade nyligen ett sigma 105mm macro men känner nu när jag ser bilderna att ett stabilt stativ är behövligt, skyller dock inte skakigheten på kameran utan den mänskliga faktorn bakom den.
Dessutom som nån skrev före mig så är 550 prisvärd nu när efterföljaren 600 har kommit så köpt du 550 + en zoom, det skulle jag tycka var mest för pengarna.
 
ANNONS