Annons

Canon eller Sigma 50 f/1,4

fille_86

Medlem
Hej!
Det är så att jag nu har sålt mitt Canon 50mm 1,8 och ska köpa antingen Canons eller Sigmas 50 1,4.
Som det ser ut nu så lutar jag mer mot sigmat pga av den högre byggkvaliten, 77mm filter, snyggare backgrunds oskärpa samt att den ska vara skarpare vid användning av stora bländare.
Men jag blir lite tveksam när jag läser hur många som har fokus problem med Sigmat. Hur många av er som äger eller har ägt Sigmat är nöjda/ inte nöjda? Hur många av er som har ägt Sigmat och inte varit nöjda har skickat in sitt objektiv för fokus justering och hur blev resultat efter det?
Jag har egentligen inga problem med att skicka iväg objektivet för fokus justering, bara fokus sitter perfekt sen. Canon objektivet känns som det säkra valet här men då får jag tumma på en del kriterier som jag har.

Så vad tror ni vilket blir jag mest nöjd med? Objektivet ska förövrigt användas på en Canon 5d.
Tack för svaren på förhand!
 
Senast ändrad:

antonlindstrom

Aktiv medlem
Du löser problemet genom att åka till valfri butik och testa det ex. du är intresserad av att köpa. Sitter fokus är det inga problem, sitter inte fokus ber du om att få prova ett annat ex.
 

tomasbz

Aktiv medlem
Köper du ef 50/1,8 II ¨så kan du lika gärna bränna upp pengarna istället, för värre skit har inte producerats enligt mig..

Sigma 50/ 1,4 är helt ok, men klumpigt och tungt, enligt mig.. (sen är AF lite spralligare på versionen för canon, men det stör inte direkt).

Ef 50/1,4 är det jag utan tvekan skulle ha valt till en så bra kamera., enligt mig

En beggad ef 50/1,4 skulle jag iallafall leta efter..
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Håller helt med Anton, köp Sigmat om du har möjlighet att testa den innan. Totalt överlägsen Canons motsvarighet på full öppning och där omkring. Är så glad att jag bytte. Nedbländat är det ingen skillnad, men det är ju inte därför man köper en 1,4 glugg. Canon är visserligen tillräckligt skarp på full öppning, något som ägarna brukar poängtera, det är sant, men problemet är att den ger någon slags ful "halo"-effekt på full öppning. Det blir en diffus lilaaktig kant på allt mot mörk bakgrund, väldigt fult. Sigma har inte den typen av problem. Jag fick testa tre olika exemplar innan jag hittade ett som satte skärpan perfekt på mina hus, var ju inget problem om man har möjlighet att testa i affär. Jag skulle däremot inte vågat köpa osett utan att ha provat det innan.

Och Tomas är lite dum mot Canons 50/1.8 II. Den har väldigt bra optik för pengarna, även om den är väldigt billigt byggd i plast. Den kan emellertid producera otroligt fina bilder.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
härligt, jag släpper ut en 50/1,8 så kommer den hem med bilder, hämtar den posten och går ut med hunden ?
 

fille_86

Medlem
Tack för alla svar. Sigmats tyngd ser jag som en fördel. Ser ut att det får bli att besöka någon butik här i närheten och prova ut ett ex av sigmat.
 

athid

Aktiv medlem
prova först :)

Mitt är inne på kalibrering nu, köpte på nätet och det frontfokuserade ca 1cm på 1,4.
Vid bl 4 backfokuserade det lite, men inte jättemkt.
Med 5d mark II, tydligen skall man ha mindre problem med APS-C.

Enligt japanfoto var det inte ovanligt med sigma å canon och problem med AF...

Fick skickas till tura scandinavia med hus för kalibrering och är utan huset i 2v :(
 

fille_86

Medlem
Mitt är inne på kalibrering nu, köpte på nätet och det frontfokuserade ca 1cm på 1,4.
Vid bl 4 backfokuserade det lite, men inte jättemkt.
Med 5d mark II, tydligen skall man ha mindre problem med APS-C.

Enligt japanfoto var det inte ovanligt med sigma å canon och problem med AF...

Fick skickas till tura scandinavia med hus för kalibrering och är utan huset i 2v :(
Skriv gärna här i tråden när du får tillbaka objektivet och berätta hur det gick.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Köpte nytt Sigma 50/f1,4, felfokuserade totalt, samt så pep kameran "5D" och talade om
att gluggen hade satt skärpan, såg knappt något i sökaren, totalt ur fokus, hände titt som tätt.

In med det på service / justering, fick tillbaka det efter dryga veckan, inte bättre alls.

Lämnade tillbaka det i butiken, tog ett Canon 50/f1,4 istället vilket presterade på topp direkt.

Tyck vad man vill om Sigma, men det blir inga mer för mig.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Mitt är inne på kalibrering nu, köpte på nätet och det frontfokuserade ca 1cm på 1,4.
Vid bl 4 backfokuserade det lite, men inte jättemkt.
Med 5d mark II, tydligen skall man ha mindre problem med APS-C.

Enligt japanfoto var det inte ovanligt med sigma å canon och problem med AF...

Fick skickas till tura scandinavia med hus för kalibrering och är utan huset i 2v :(

AF i en Canon garanterar inte att resultatet blir bra på 1,4 då AF kalibreringen ställs/justeras på bl 2,8 och det skärpedjup det innebär jämfört med bl 1,4 skärpedjup
Du kan alltså inte förvänta dig 100% resultat på bl 1,4, 1,8 2,0 osv utan en viss felmarginal
 
Senast ändrad:

bengt-re

Aktiv medlem
Har man tid så finns ju liveview som en omständlig men väldigt exakt metod fullt öppet då man justerar focus med sensorn och på rätt bländare. Sigmat är optiskt bättre fullt öppet - det påminner rätt mycket om samyang 85an.

AF-sensorn har svårt att sätta focus exakt i halvmörker (ofta då man använder f/1.4 optik) och få det rätt med så mycket kortare skärpedjup än vad sensorn faktiskt "ser" - det är trist att tekniken inte är perfekt, men lika bra att inse att det kommer nog alltid vara mer eller mindre strul med af på så komplexa system som en systemkamera ändå är.
 

alf109

Aktiv medlem
Alla ljusstarka gluggar har ett fokusskift om man inte tagit hänsyn till detta vid designen med flytande linselement till exempel. Detta beror på den sfäriska aberrationen och innebär att skärpekonens brännpunkt flyttar sig när man skärmar av randstrålarna, alltså när man bländar ned. Detta kompenseras inte helt av skärpedjupet för stora bländaröppningar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_aberration
Sedan finns ju också en massa andra fokusproblem som kan bero på att utrustningen inte är intrimmad som den skall.
 

athid

Aktiv medlem
Tillbaka...

Skriv gärna här i tråden när du får tillbaka objektivet och berätta hur det gick.
Efter kalibrering är den betydligt bättre. Av de 20 testskott jag tog hemma på olika avstånd, vinklar, och bländare så satt fokus fel på en bild. Tura scandinavia kunde sina grejjor iallafall.

Sen om den är så otroligt skarp som folk talar om på 1.4 vet jag inte, den är skarpare än canons 50mm på 1.4 men det är marginellt. Den stora skillnaden i mina ögon är bakgrundsoskärpan som är lugnare på denna än canons.

Drawbacksen är att den fokuserar lite långsammare, och har ganska mkt CA. Dock är jag riktigt nöjd med den nu efter kalibrering. Nu blir det att hårdköra den lite in real life oxå så man ser hur den beteer sig där.

/Anders
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Hur lång garanti har sigma och hur lång tid brukar det ta innan man får tillbaka grejerna? Funderar på att köpa begagnat nämligen.

Mvh, Anton.
 

athid

Aktiv medlem
Jag vet inte vad sigma säger, men säljer de i Sverige skall de följa konsumentköplagen. Då är det 3 år som gäller.

Jag är dock osäker på vad som gäller om du köper i andra hand, och reklamerar det. Men om inget namn står på kvittot skall det ju inte vara något problem egentligen...

Personligen hade jag nog inte köpt en sigma begagnad utan att testa ordentligt - enligt vad säljarna på japanfoto sa om sigma + canon, samt att samtliga exemplar jag provade där var likadana...

Tura scandinavia tog exakt 8 arbetsdagar på sig att fixa det så det är ju en stund utan kamera.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Nej det känns klart som lite gamble.. Gäller att hitta en säljare som är såpass säker på att det som säljs är bra att retur accepteras inom rimliga förutsättningar, även om det är svårt vid en sådan affär.

Någon som har en aning om vad det skulle kunna kosta att få det kalibrerat efter garantiperioden?

Mvh, Anton.
 

R Englund

Aktiv medlem
Nej det känns klart som lite gamble.. Gäller att hitta en säljare som är såpass säker på att det som säljs är bra att retur accepteras inom rimliga förutsättningar, även om det är svårt vid en sådan affär.

Någon som har en aning om vad det skulle kunna kosta att få det kalibrerat efter garantiperioden?

Mvh, Anton.

Frågade Tura för ett tag sedan, här är svaret.
En kalibrering efter garantitid ( 1år ) kostar 1375:- ( inkl frakt och moms )
 

masser

Aktiv medlem
Lånar denna tråd lite. Jag har ett sigma 50 f/1,4 till min Pentax K-7. Hade lite problem med bakfokus så jag skickade in det till tura. Fick tillbaka det för några dagar sedan. Nu hamnar fokus lite framför vid full öppning, medans det verkar ligga skapligt rätt vid f/4. Innan jag skickade in det låg fokus ganska rätt med f/1,4 och lite bakom med f/4. Har inte gjort något mer ingående test, men är det så att fokusplanet flyttar sig så mycket? Man vill ju kunna använda det på full öppning.
 
ANNONS