Annons

Lätt stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wikuey

Aktiv medlem
Är ute efter ett lätt stativ som är smidigt att ta med sig. Anledningen är en whiplashskada i nacken som gör det lite krångligt att bära alltför tungt lång tid. En stativ på typ 8 kilo kommer alltså bli problem att bära när jag ska knalla i skogen. Någon som har ett tips? Priset bör ligga runt 2000 kronor.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har inte testat dem själv, men Cyberphoto har några modeller från Dörr, både alu och kolfiber, som brukar få rekommendationer här på FS. I din prisklass och tydligen prisvärda. Gör en sökning så hittar du mer att läsa.
 

LenAndersson

Avslutat medlemskap
Är ute efter ett lätt stativ som är smidigt att ta med sig. Anledningen är en whiplashskada i nacken som gör det lite krångligt att bära alltför tungt lång tid. En stativ på typ 8 kilo kommer alltså bli problem att bära när jag ska knalla i skogen. Någon som har ett tips? Priset bör ligga runt 2000 kronor.
Jag är också whiplashskadad sedan 10-15 år. Har nyligen börjat fota och köpte mig en Nikon D7000 och ett stativ från Netonnet som heter Vanguard Alta+ 230 AP. Det kostade bara hälften av det du säger, men det fyllar alla de funktioner jag kan ställa på ett stativ. Lätt att bära med sig i ett ingående fodral med bärrem för ryggen, Mkt lätt vikt, stabilt som tusan och funkar oklanderligt.
Bara ett tips , men kolla in det ! Väger så lite att min elektroniska badrumsvåg inte reagerar alls !
MVH//Lennart
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag är också whiplashskadad sedan 10-15 år. Har nyligen börjat fota och köpte mig en Nikon D7000 och ett stativ från Netonnet som heter Vanguard Alta+ 230 AP. Det kostade bara hälften av det du säger, men det fyllar alla de funktioner jag kan ställa på ett stativ. Lätt att bära med sig i ett ingående fodral med bärrem för ryggen, Mkt lätt vikt, stabilt som tusan och funkar oklanderligt.
Bara ett tips , men kolla in det ! Väger så lite att min elektroniska badrumsvåg inte reagerar alls !
MVH//Lennart
Sorry Lennart, det här går inte ihop. Du kan inte få ett stabilt stativ som inte märks på vågen för inga pengar alls. Man kan inte få allt det på en gång, man måste välja (max) två av de tre egenskaperna lätt, stabilt resp. billigt.

Som jag skrev i en annan tråd häromdagen; ett stormarknadsstativ för en femhundring är bara stabilt tills man provat ett riktigt stativ. Därmed inte sagt att alla behöver kolfiberben från Gitzo men ju mer man använder sitt stativ, ju större krav kommer man att ställa. Går man dessutom in med extremt höga krav på någon egenskap, i detta fall vikten, så kommer man att få plikta med något annat.

Jag rekommenderar följande artikel (ta den med en nypa salt, han är yrkesfotograf): Thom Hogan's Tripod 101
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Sorry Lennart, det här går inte ihop. Du kan inte få ett stabilt stativ som inte märks på vågen för inga pengar alls. Man kan inte få allt det på en gång, man måste välja (max) två av de tre egenskaperna lätt, stabilt resp. billigt.

Som jag skrev i en annan tråd häromdagen; ett stormarknadsstativ för en femhundring är bara stabilt tills man provat ett riktigt stativ. Därmed inte sagt att alla behöver kolfiberben från Gitzo men ju mer man använder sitt stativ, ju större krav kommer man att ställa. Går man dessutom in med extremt höga krav på någon egenskap, i detta fall vikten, så kommer man att få plikta med något annat.

Jag rekommenderar följande artikel (ta den med en nypa salt, han är yrkesfotograf): Thom Hogan's Tripod 101
Sanning med modifikation.
Du kan få ett stabilt, lätt och BILLIGARE än om du köpt utav de större märken som tar betalt för sin forskning och kvalitetssäkring.

Lätt och starkt statov blir väldigt stabilt ifall den orkar belastas av vikter i mittpelaren. Vikter hittar man överalt i naturen.

Billigare köper du genom att beställa utomlands online och av de mindre kända märkena som oftast dissikerar de mer kända märkena och kopierar av dom rakt av och ändå använder sig av kvalitetsmaterial. Tyvärr brister kvalitetskontrollen så man bör se över ifall man fått ett måndagsexemplar.

Jobbar själv inom industrin och här är kvalitetskontrollen rejält viktigt. Ändå så kommer klagande kunder som skickar tillbaka produkten som vi testar och efter utredning så har enstaka produkter slinkit igenom kontrollen.

/Stefan
 

Emil-G

Aktiv medlem
Sanning med modifikation.
Du kan få ett stabilt, lätt och BILLIGARE än om du köpt utav de större märken som tar betalt för sin forskning och kvalitetssäkring.

Lätt och starkt statov blir väldigt stabilt ifall den orkar belastas av vikter i mittpelaren. Vikter hittar man överalt i naturen.

Billigare köper du genom att beställa utomlands online och av de mindre kända märkena som oftast dissikerar de mer kända märkena och kopierar av dom rakt av och ändå använder sig av kvalitetsmaterial. Tyvärr brister kvalitetskontrollen så man bör se över ifall man fått ett måndagsexemplar.

Jobbar själv inom industrin och här är kvalitetskontrollen rejält viktigt. Ändå så kommer klagande kunder som skickar tillbaka produkten som vi testar och efter utredning så har enstaka produkter slinkit igenom kontrollen.

/Stefan
Ja, det är helt klart billigare men det betyder ju inte att vi kommer ner i de prisklasser som oftast efterfrågas. Även ett Benro kostar 2000-4000 kr exkl kula, de flesta verkar tro att man kan få samma stabilitet i ett alu/plast-stativ för en femhunka på Biltema. Jag sparade själv nästan 4000 kr på att köpa mitt Gitzo utomlands (Storbritannien), och jag svalde medvetet merkostnaden jämfört med ett Benro eller annat kinamärke då jag tyckte den var för liten för att ta risken. Med Gitzo och Manfrotto vet man vad man får även om det kostar en slant. Hade jag varit tvungen att köpa i Sverige hade jag tänkt efter en gång till, då hade Gitzot kostat ungefär dubbelt så mycket som ett motsvarande Benro.

I vissa branscher lägger man nära hälften av utvecklingskostnaden på kvalitet och validering, det är klart att det slår igenom på priset. Å andra sidan slipper vi förhoppningsvis fler Neurosedyn-katastrofer eller Three Mile Island-incidenter på det sättet.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har ett stativ inkl kula värt 2000 kr inkl frakt, moms o tull i kolfiber. (Direkt från hong kong)
Väger 1 kg, relativt långt, klarar arbetsbelastning 8 kg.
Noname märke, Gitzo Mountaineer-kopia tror jag. Väldigt likt i design.
ena benet går ta av och använda som monopod/vandringsstav.
Har redan testat belasta med 15 kg utan problem med mittpelaren nere.

/stefan
 

Christer5

Avslutat medlemskap
Jag är också whiplashskadad sedan 10-15 år. Har nyligen börjat fota och köpte mig en Nikon D7000 och ett stativ från Netonnet som heter Vanguard Alta+ 230 AP. Det kostade bara hälften av det du säger, men det fyllar alla de funktioner jag kan ställa på ett stativ. Lätt att bära med sig i ett ingående fodral med bärrem för ryggen, Mkt lätt vikt, stabilt som tusan och funkar oklanderligt.
Bara ett tips , men kolla in det ! Väger så lite att min elektroniska badrumsvåg inte reagerar alls !
MVH//Lennart
Varför inte testa detta stativ som enligt ovan har de egenskaper som du eftersöker,alla håller inte med om detta utan föreslår väldigt dyra stativ men kanske detta räcker till för dig.
 

LenAndersson

Avslutat medlemskap
Sorry Lennart, det här går inte ihop. Du kan inte få ett stabilt stativ som inte märks på vågen för inga pengar alls. Man kan inte få allt det på en gång, man måste välja (max) två av de tre egenskaperna lätt, stabilt resp. billigt.

Som jag skrev i en annan tråd häromdagen; ett stormarknadsstativ för en femhundring är bara stabilt tills man provat ett riktigt stativ. Därmed inte sagt att alla behöver kolfiberben från Gitzo men ju mer man använder sitt stativ, ju större krav kommer man att ställa. Går man dessutom in med extremt höga krav på någon egenskap, i detta fall vikten, så kommer man att få plikta med något annat.

Jag rekommenderar följande artikel (ta den med en nypa salt, han är yrkesfotograf): Thom Hogan's Tripod 101
Liten reflektion bara, det märks naturligtvis på vågen, mitt föreslagna stativ, för det väger ju enligt vad jag idag läst på NetonNet 1,36 kilo, MEN jag skrev att det gör inget utslag på min badrumsvåg, som ju normalt inte används för att mäta vikter av denna dignitet.

Jag har belastat mitt med en stor trägren i mittkroken när jag stod illa i skogen, och det funkade alldeles utomordentligt.

Sist men inte minst, jag är ju inte proffessionell fotograf , miltals därifrån, men jag kommer att klara mig långt med detta stativ för dess egenskaper o flexibilitet.

Dock skulle jag också gärna ha ett Manfrotto eller annat märkesstativ för proffsbruk, men för mig handlar det mer om att få en utrustningsnivå som inte direkt begränsar MINA möjligheter att utvecklas som fotograf.

Därför tycker jag detta är ett bra , och billigt och lätt alternativ !

Men det är jag det ! :)

Mvh// Lennart
 

Emil-G

Aktiv medlem
Folk får köpa precis vilka stativ de vill men frågar man om råd så får man väl också acceptera att bli upplyst om nackdelarna med de billigaste alternativen, det samma gäller de som ger sig in i diskussionen efter att ha köpt ett lågprisstativ. Blir man nöjd med ett Biltema-stativ så är det kanon, jag varnar bara för att man snabbt växer ur det.


Nåväl, nu är det dags för ärtsoppa och pannkakor. Tack för mig och adjö.
 

knobloch

Aktiv medlem
Själv har jag ett Dörr A2 som jag köpte på Cyberphoto för dryga tusenlappen inkl. kulled och väska.
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=380022

Första och enda stativet som jag ägt/provat så jag kan inte jämföra med dyrare/tyngre stativ som förmodligen är stabilare. Detta duger dock gott för mina behov och jag är mycket nöjd med det. Det kanske passar dig också. Vikt 1,37 Kg.

EDIT: Oj, såg nu att du letade efter nåt i 2000 kr-klassen, och då kanske du kan hitta nåt som är lite bättre än mitt. Jaja, jag låter mitt tips stå kvar i alla fall. :)
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Dörr är prisvärda, men tänk dock att det är 1.37kg för stativet och 0.46 för kulan

Själv har jag testat flera lättviktsstativ och just nu har jag ett Hama Travel för liten peng, men inte speciellt bra, så jag letar vidare. Använder istället mitt Manfrotto 190 fastän det inte är bland de lättaste
 

knobloch

Aktiv medlem
Dörr är prisvärda, men tänk dock att det är 1.37kg för stativet och 0.46 för kulan

Själv har jag testat flera lättviktsstativ och just nu har jag ett Hama Travel för liten peng, men inte speciellt bra, så jag letar vidare. Använder istället mitt Manfrotto 190 fastän det inte är bland de lättaste
Just det, det stämmer ju, bra synpunkt där. :)

Antar att man skulle kunna säga att stativ + kulled + väska tillsammans i alla fall väger 2 Kg i runda slängar. Men det får man väl ändå anse som hyfsat lätt i alla fall. Och så får man ju, som nämnts, även ta hänsyn till att lägre vikt förmodligen innebär sämre stabilitet.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Just det, det stämmer ju, bra synpunkt där. :)

Och så får man ju, som nämnts, även ta hänsyn till att lägre vikt förmodligen innebär sämre stabilitet.
Nej. Det betyder att utan belastning, fullhöjd är den ostabil.
Man kan fortfarande vinkla ut benen så de tyngdpunkten blir lägre och lasta på extra tynd. Det räcker ju med 1 kg så har man ju ett stativ som väger det dubbla.

Ostabilitet beror på konstruktion, materialval och hur mycket de rörliga delarna glappar. Ju bättre passform detso bättre. Benlåsen ska även ha en konstruktion som möjliggör större belastningar.

Slitage är också en grej man kan ta med i beräkningen. Ett stativ som verkar bra kan vara skitdåligt ett ett par vändor i naturen.

/stefan
 

hornavan

Aktiv medlem
Det finns knappast någon fråga där erfarna fotografer är så ense; det är dyrt att köpa billiga stativ!
Det finns knappast någon fråga där mindre erfarna fotografer lyssnar så lite på erfarenheten.

Under mina år (många) som fotograf har jag säkert ägt ett par hundra olika stativ. Det är inte sexigt att köpa stativ, därför drar man sig för att satsa pengar på ett bra stativ. Mycket trevligare att köpa ett nytt objektiv. Nu har jag äntligen ett stativ som jag är helt nöjd med.

När den oerfarne blir erfaren så brukar han/hon komma till korset.
– Du (erfarenheten) hade rätt, men jag trodde ju att jag visste bättre.

Billiga stativ är billiga därför att de inte är lika bra som dyrare stativ. Billiga stativ kan orka med en 20-kilos kamera, men efter ett tag börjar det lossna delar. Delar börjar fastna och delar går sönder.

Det är inte lika kul att fotografera med ett billigt stativ!
Det säger all erfarenhet.

Vill du ha ett lätt stativ är det ännu viktigare att köpa kvalitet. Det är enkelt att bygga stativ som får väga vad som helst. Det är svårt att bygga ett lätt och bra stativ.

Bäst är Gitzo, men Manfrotto är bra och betydligt billigare. Begagnat kan vara ett sätt att hitta BRA stativ till lägre pris.

Lycka till! Kvalitet lönar sig alltid.
 

knobloch

Aktiv medlem
Nej. Det betyder att utan belastning, fullhöjd är den ostabil.
Man kan fortfarande vinkla ut benen så de tyngdpunkten blir lägre och lasta på extra tynd. Det räcker ju med 1 kg så har man ju ett stativ som väger det dubbla.

Ostabilitet beror på konstruktion, materialval och hur mycket de rörliga delarna glappar. Ju bättre passform detso bättre. Benlåsen ska även ha en konstruktion som möjliggör större belastningar.

Slitage är också en grej man kan ta med i beräkningen. Ett stativ som verkar bra kan vara skitdåligt ett ett par vändor i naturen.

/stefan
Ah, det låter ju faktiskt som att du har en poäng där. Som sagt, har ju endast erfarenhet av Dörr A2 och är ju lite av en rookie på det här. Kan i alla fall rekommendera A2, men man får väl ta den rekommendationen med en nypa salt med tanke på mina referensramar. Ska nog vara tyst nu. :)
 

Christer5

Avslutat medlemskap
Det finns knappast någon fråga där erfarna fotografer är så ense; det är dyrt att köpa billiga stativ!
Det finns knappast någon fråga där mindre erfarna fotografer lyssnar så lite på erfarenheten.

Under mina år (många) som fotograf har jag säkert ägt ett par hundra olika stativ. Det är inte sexigt att köpa stativ, därför drar man sig för att satsa pengar på ett bra stativ. Mycket trevligare att köpa ett nytt objektiv. Nu har jag äntligen ett stativ som jag är helt nöjd med.

När den oerfarne blir erfaren så brukar han/hon komma till korset.
– Du (erfarenheten) hade rätt, men jag trodde ju att jag visste bättre.

Billiga stativ är billiga därför att de inte är lika bra som dyrare stativ. Billiga stativ kan orka med en 20-kilos kamera, men efter ett tag börjar det lossna delar. Delar börjar fastna och delar går sönder.

Det är inte lika kul att fotografera med ett billigt stativ!
Det säger all erfarenhet.

Vill du ha ett lätt stativ är det ännu viktigare att köpa kvalitet. Det är enkelt att bygga stativ som får väga vad som helst. Det är svårt att bygga ett lätt och bra stativ.

Bäst är Gitzo, men Manfrotto är bra och betydligt billigare. Begagnat kan vara ett sätt att hitta BRA stativ till lägre pris.

Lycka till! Kvalitet lönar sig alltid.
Det måste vara något fel om man måste prova minst 200 stativ och nu äntligen är nöjd !!
 
ANNONS