Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

(14/2,8 II) Förklara prisskillnaden SV vs USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
I Sverige kostar ett Canon 14/2.8 II ca 22.000, om jag beställer det från B&H i New York och betalar alla avgifter så har jag det hemma för ca 16.000.

Det brukar förvisso vara billigare, jag har köpt många objektiv från B&H, men finns det någon rimlig förklaring på en sådan massiv skillnad?

Det är inget som behövs förklaras. Tyvärr är det så. Antigen så kan man utnyttja det genom att köpa ifrån USA och spara tusenlappar, eller så gillar man läget och köper "svenskt" och betalar extra.

Jag antar att genom att ha ett större lager och större omsättning så kan man få ner priserna lite, men det är för stor skillnad för att det skall förklara allt.

Förmodligen styrs den svenska prissättningen av generalagenten. Det är ju vanligt förekommande i många branscher. I USA kanske man är bättre på att stävja sån skit och skapa fri konkurrens.

Generellt är många saker rejält mycket billigare i USA än i Europa.
Nu har dessutom dollarn fallit som ensten under senaste året. Kanske har Canon i USA inte hunnit korrigera priserna för att behålla värdet på sakerna.
Om man antar att dollarn är värd 7,50 så blir priset 20000kr i stället för nu 16000kr. Viss påverkan, eller hur.

Hmmm.. Alltså.. Största anledningen till att det är billigare i USA, är den extremt låga dollarkursen nu. Sätt dollarkursen till 9.25 (som den var för några år sedan) lägg på moms, så är det inte längre så billigt. 3 kr per dollar gör ju en hel del när vi snackar om objektiv för 2000 dollar.

Japanerna vill inte ha betalt i dollar, därför har kursen föga påverkan på priset i övriga världen.

Om Japenerna inte vill ha betalt i dollar så borde det vara billigare i Sverige för att vi har en stark valuta. Jag ser inte logiken i resonemanget.

Om vi räknar med att allt är export så borde inte valutan påverka om inte jänkarna får "tröstpris".

Jag tror att vi har för många som vill ha en del av kakan här i Sverige. Strafftull och annat elände.

Senast ändrad:
Tänk också på att tullkursen (dollarkursen som tullen räknar med) släpar en dryg månad efter, så köper du objektivet nu får du räkna med en dollarkurs på ca 6.20. Har du räknat med att betala tull och moms på _hela_ beloppet, inkl frakt och fedex/ups administrativa avgifter (mellan 450-1000 sek)? Man kan i dagsläget inte räkna med att ha objektivet hemma för under 17500:-

Tänker man på kvantiteterna som säljs här i USA jämfört med kvantiteterna som säljs i Sverige, så är det rätt självklart att jänkarna har bättre priser från Japan. Det tillsammans med dollarkursen gör att det blir betydligt billigare här än i Sverige.

Birger Olsson skrev:
Om Japenerna inte vill ha betalt i dollar så borde det vara billigare i Sverige för att vi har en stark valuta. Jag ser inte logiken i resonemanget.

Vad jag syftade på var just att dollarn inte är så stark i nuläget och därmed blir alla varor i USA billiga för alla som handlar mot USA. Men kontoren här i Europa handlar inte mot USA, utan mot Japan. Därför får dollarens låga kurs inte genomslag på priserna i Europa. Däremot så bör det ju få ett genomslag på Made in USA-varor, som t.ex. Domke. M;en tyvärr verkar distrubutören roffa åt sig av den kakan.. Som vi vet så den som gapar över mycket, förlorar oftast hela stycket...

Dollar....

Sant, men det är bara steg-ett i resonemanget och svarar inte på frågan i ett större perspektiv, eller är det så att det bara är en tillfällig fluktation? Jag har väldigt svårt att tro det.

Lösning?

Nikon och Canon säljer själva direkt från fabrik i en global nätbutk och klipper alla mellanhänder.

Lokala handlare "får betalt" för att sälja (marknadsföra) respektive märke istället för att kunderna skall betala ett högre pris lokalt. Ja, det låter kanske som en utopi, men det vore väl en lösning?

Senast ändrad:
Med den näthandel som råder idag borde man kunna köpa direkt från agenturerna med billigare priser till följd. Men så är ju inte fallet tyvärr. Nikon Store är väl ett rätt bra exempel på en totalt ologisk prissättning. Som kund gör man ingen dirket vinst på att handla direkt från Nikon. Man får istället betala ca 40 % mer än om man beställt ifrån övrig näthandel.

För att importören inte får konkurrera med detaljhandlen (har bestämt för mig att det finns en bestämmelse om detta). Eftersom de har en prisfördel (konkurrensfördel) gentemot detaljhandlen.

Jeppe skrev:
För att importören inte får konkurrera med detaljhandlen (har bestämt för mig att det finns en bestämmelse om detta). Eftersom de har en prisfördel (konkurrensfördel) gentemot detaljhandlen.
Det gör onekligen prissättningen på Nikon Stores produkter begriplig. Att man sen valt att låta det existera är för mig fortfarande obegripligt.

Jeppe skrev:
För att importören inte får konkurrera med detaljhandlen (har bestämt för mig att det finns en bestämmelse om detta).
Nej, det finns ingen bestämmelse för det. Men däremot undviker förstås sunda importörer att konkurrera med sina kunder. Att som importör gå förbi sina återförsäljare och sälja direkt till slutanvändaren brukar inte vara populärt. I vissa branscher löser man det med någon form av finders fee/bonus till den återförsäljare som normalt sett säljer till kunden. Och då gäller det förstås storaffärer.

Förstår inte riktigt klagomålen på att det är billigare i USA, det är väl bara att tacka och handla tills dollarkursen går upp igen.

Det är ju fortfarande relativt små skillnader gentemot andra länder visavi Sverige, så att hitta orsaker i svenska skatter, avgifter och mellanhänder just nu för att dollarn rasat och grejerna blir billigare i USA...förstår inte resonemanget.

Varför kostar kameragrejer i t ex Thailand minst lika mycket som i Sverige när allt annat är så vansinnigt billigt? De flesta Nikonprylar tillverkas ju t o m där? Förklara det den som kan.

Leo S skrev:
Förstår inte riktigt klagomålen på att det är billigare i USA, det är väl bara att tacka och handla tills dollarkursen går upp igen.

Det är ju fortfarande relativt små skillnader gentemot andra länder visavi Sverige, så att hitta orsaker i svenska skatter, avgifter och mellanhänder just nu för att dollarn rasat och grejerna blir billigare i USA...förstår inte resonemanget.

Varför kostar kameragrejer i t ex Thailand minst lika mycket som i Sverige när allt annat är så vansinnigt billigt? De flesta Nikonprylar tillverkas ju t o m där? Förklara det den som kan.
Håller med, det är fullständigt obegripligt hur Thailand kan hålla såna, för deras land, enorma priser. När man kan äta en tre-rätters brakmiddag med tillhörande fördrink o övrig dryck för ca 200 bat, ca 40 kr. Då undrar man onekligen vilka thailändare som har råd att köpa kameror till ungefär samma priser som i sverige.

Tror ni på allvar att de priser ni ser i thailand är de priser som thailändare får betala? Trodde alla var fullt medvetna om att utlänningar får betala betydligt mer än thailändare..(Det gäller även för andra saker än elektronik. T-shirten som ni glatt betalar 200 baht för får en thailändare för under 100 baht..)

Walle skrev:
Tror ni på allvar att de priser ni ser i thailand är de priser som thailändare får betala? Trodde alla var fullt medvetna om att utlänningar får betala betydligt mer än thailändare..(Det gäller även för andra saker än elektronik. T-shirten som ni glatt betalar 200 baht för får en thailändare för under 100 baht..)
Men vad är då vitsen med dessa priser. Ingen lär väl åka till Thailand för att handla fotoutrustning. De skulle väl tjäna mer på att behålla sina inhemska priser och få fart på försäljningen bland turisterna.

paul innergård skrev:
Men vad är då vitsen med dessa priser. Ingen lär väl åka till Thailand för att handla fotoutrustning. De skulle väl tjäna mer på att behålla sina inhemska priser och få fart på försäljningen bland turisterna.

Det kan jag tyvärr inte svara på :) Håller med dig om att det inte finns någon logik i det dock :)

ANNONS
Götaplatsens Foto