Annons

Byta hus till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

thure1982

Aktiv medlem
Har haft min 40D i många år nu och funderar på att byta till fullformat (eller aps-h).
Frågan är vilken man ska ha och om man ska vänta.
Det mesta tyder på att 5D mark III kommer i år så 5D2 är ingen ide att köpa nu för då grämer man sig när den nya kommer.

Men så går jag i tankar som att man kanske skulle skaffa ett ännu värre hus.
5D3 kommer kosta runt 20k+.
Idag kan man få antingen en begagnad 1D4 eller en 1Ds3 för 24k.

Input och tankar välkomnas.
 

mpnox

Aktiv medlem
Tänk på att mk3 kan bli svår att få tag på även efter att den släppt.
Så var det när mk2 kom, det kunde ta 6 månader minst innan man som vanlig människa kunde få äran att köpa en.

Jag köpte själv en mk2 för några månader sen, kommer säkert byta till mk3 nästa år. Om den kommit till dess, för det är ju ingen som vet.
 

thure1982

Aktiv medlem
Så ditt råd äääärrrrr.... Har jag väntat i två år på den förbaskade kameran kan jag vänta ett till. Om jag inte går till 1D ist.

Tänk på att mk3 kan bli svår att få tag på även efter att den släppt.
Så var det när mk2 kom, det kunde ta 6 månader minst innan man som vanlig människa kunde få äran att köpa en.

Jag köpte själv en mk2 för några månader sen, kommer säkert byta till mk3 nästa år. Om den kommit till dess, för det är ju ingen som vet.
 

mpnox

Aktiv medlem
Det var mer något att tänka på om du skulle välja att vänta på mk3, vilket kanske är ett alternativ. Det är heller inte helt säkert att mk3 kommer kosta så väldigt mycket mer än en mk2 kostar idag. Det kan man ju bara spekulera i men det är vad jag tror.

Är det endast FF som är viktigt då kan du ju köpa en beggad 5D (mk1) för runt 5 tusen. Kör på det till mk3 kommer och finns i lager. Sen kan du ha 5D som backup eller sälja den lätt för 4-5 tusen igen.

Så ditt råd äääärrrrr.... Har jag väntat i två år på den förbaskade kameran kan jag vänta ett till. Om jag inte går till 1D ist.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fniss... Varför kom jag att tänka på Lars Ekborg?
"Har jag pissat dåligt i fem år kan jag pissa dåligt i fem år till".
 

thure1982

Aktiv medlem
Det är inte så att jag måste ha fullformat.
Men ska jag byta upp mig från 40D som är fantastisk så blir det nog fullformat.
Jag har en kamera så jag köper inte en 5D1 som är sämre i allt förutom storleken på sensorn för att sen köpa en kamera till. Köper jag en 1Ds3 så kommer jag inte köpa 5D3 alls ist.

Det var mer något att tänka på om du skulle välja att vänta på mk3, vilket kanske är ett alternativ. Det är heller inte helt säkert att mk3 kommer kosta så väldigt mycket mer än en mk2 kostar idag. Det kan man ju bara spekulera i men det är vad jag tror.

Är det endast FF som är viktigt då kan du ju köpa en beggad 5D (mk1) för runt 5 tusen. Kör på det till mk3 kommer och finns i lager. Sen kan du ha 5D som backup eller sälja den lätt för 4-5 tusen igen.
 

mpnox

Aktiv medlem
Det är lite synd att man inte vet mer om mk3:an, det ryktas bara en massa fram och tillbaka.

Om man får spekulera lite så tror jag att mk3 kommer gå lite i samma spår som mk2. Mer åt porträtt och landskap än action och sport. Så då är det en fråga vad du fotar mest?

Själv fotar jag allt möjligt så jag har både en 5D mk2 och en 7D. Lite för att ha en av dem som backup men skulle jag bara ha en så skulle en 1Ds3 vara perfekt för det mesta.

Jag hade valt en begagnad eller ny 1Ds3 och haft 40D som backup.

Det är inte så att jag måste ha fullformat.
Men ska jag byta upp mig från 40D som är fantastisk så blir det nog fullformat.
Jag har en kamera så jag köper inte en 5D1 som är sämre i allt förutom storleken på sensorn för att sen köpa en kamera till. Köper jag en 1Ds3 så kommer jag inte köpa 5D3 alls ist.
 

thure1982

Aktiv medlem
Sant, jag fotar nästan allt men det händer att jag åker på bandagar och fotar MC osv.
Min 40D räcker gott. eftersom jag lärt mig hur man ska fota så behöver jag inte 10bilder/s heller.
Jag tar bara ett eller två kort per gång.
Men 1DIV då? Den har ju bättre ISO och det är lite det jag lutar åt. Tror nog 5D3 kommer bli galet bra oavsett.

Det är lite synd att man inte vet mer om mk3:an, det ryktas bara en massa fram och tillbaka.

Om man får spekulera lite så tror jag att mk3 kommer gå lite i samma spår som mk2. Mer åt porträtt och landskap än action och sport. Så då är det en fråga vad du fotar mest?

Själv fotar jag allt möjligt så jag har både en 5D mk2 och en 7D. Lite för att ha en av dem som backup men skulle jag bara ha en så skulle en 1Ds3 vara perfekt för det mesta.

Jag hade valt en begagnad eller ny 1Ds3 och haft 40D som backup.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Om jag vore i din situation och inte kände akut brådska med kamerabyte så hade jag helt klart försökt invänta 5DmkIII och se vad den erbjuder. Det senaste budet på canonrumors.com är att den lanseras i mars.
Och det kan ju vara så att de infört någon riktig dräparfunktion som gör att dagens kameragenerationer känns gamla.

T ex skulle jag i dagsläget inte kunna tänka mig att byta till en kamera utan live view (vilket var en av skillnaderna mellan 5DmkI och mkII).

Just my two cents!
 

thure1982

Aktiv medlem
Det dryga är att min nuvarande står på stativ och fotar ett kort om dagen på ett bygge så den är "upptagen" med ett projekt =)
Tror jag kommer vänta till 5D3 kommer för att se om den är bättre.
Oavsett så kommer 1D att sjunka i pris nu när 1DX kom

Om jag vore i din situation och inte kände akut brådska med kamerabyte så hade jag helt klart försökt invänta 5DmkIII och se vad den erbjuder. Det senaste budet på canonrumors.com är att den lanseras i mars.
Och det kan ju vara så att de infört någon riktig dräparfunktion som gör att dagens kameragenerationer känns gamla.

T ex skulle jag i dagsläget inte kunna tänka mig att byta till en kamera utan live view (vilket var en av skillnaderna mellan 5DmkI och mkII).

Just my two cents!
 

KjellSn

Aktiv medlem
Re FF

På Japanphoto säljer dom 5D/2 hus för 15999:- det kan väl inte vara dåligt pris. Var faktiskt sugen på en själv trots att jag har Sony! H/ Kjell
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hade satsat på en 5D1 och sedan sålt den för samma pris när 5DIII kommer ut. Den är så pass billig nuförtiden. Och nej, den är inte sämre än 40D på allt utom bildkvalitén. Man kan faktiskt se om något blir skarpt på 5D:s skärm. Något man inte kan på 40D. Väljer själv oftast 5D framför 7D, speciellt vid landskapsfoto.
 

Patrik60D

Avslutat medlemskap
Själv fotar jag allt möjligt så jag har både en 5D mk2 och en 7D.
En fråga du som har både fullformat och crop
jag har en 60D som jag funderar på att köpa ett fast 24mm f/1.4L objektiv till.

har du jämfört bildkvaliteten nåt mellan 5Dn och 7Dn?
jag funderar på om man tappar nån skärpa och detaljer utöver FOV med ett sånt obejtktiv på en crop sensor?

annars så blir det väl en full format här med ;)
 

PeterWem

Aktiv medlem
En fråga du som har både fullformat och crop
jag har en 60D som jag funderar på att köpa ett fast 24mm f/1.4L objektiv till.

har du jämfört bildkvaliteten nåt mellan 5Dn och 7Dn?
jag funderar på om man tappar nån skärpa och detaljer utöver FOV med ett sånt obejtktiv på en crop sensor?

annars så blir det väl en full format här med ;)
Kan bara säga att 7D + 24/1,4L II är guld. Sitter oftast på på min.
http://www.2shared.com/file/2TF8o-wJ/Ny_mapp__5_.html

Och på 5D:
http://www.2shared.com/file/n4kyb5nq/5d_online.html
 

hlse

Aktiv medlem
Har haft min 40D i många år nu och funderar på att byta till fullformat (eller aps-h).
Frågan är vilken man ska ha och om man ska vänta.
Det mesta tyder på att 5D mark III kommer i år så 5D2 är ingen ide att köpa nu för då grämer man sig när den nya kommer.

Men så går jag i tankar som att man kanske skulle skaffa ett ännu värre hus.
5D3 kommer kosta runt 20k+.
Idag kan man få antingen en begagnad 1D4 eller en 1Ds3 för 24k.

Input och tankar välkomnas.
Jag har också kört med en 40D länge och gick också i tankar på att "byta upp" mig till fullformat. Känner också till mk3 och undrade om man skulle vänta, men jag slog till på ett mk2 hus och det är inget jag ångrar. Vi vet ju inte lanseringsdatum på mk3 och hur det kommer att vara med tillgänglighet så det kan bli en lång väntan i så fall om man vill det.
Nej, en mk2 räcker mer än väl hur man än ser på saken. Finns ingen anledning att vänta enligt min mening.
Vill du köra fullformat och ha en fantasktisk kamera med suveräna iso-egenskaper så slå till på en mk2 och ge dig ut och fota.
Teknik är inte allenarådande.
Vad man än skaffar så finns det alltid nått bättre runt hörnet och ska man "vänta" på det det så kommer man ju aldrig till skott, eller hur?
 
ANNONS