Annons

Canon EF 70-200/4.0 L IS Störande ljud av bildstabiliseringen

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Hej,

Har en EF 70-200/4.0 L IS där bildstabiliseringen låter.

När jag trycker ner avtryckaren halvägs så börjar bildstabiliseringen låta, släpper jag avtryckaren så fortsätter det att "surra" lite i 2-3 sekunder. Inget direkt högt ljud men fullt hörbart.

Jag har jämfört med min 70-300 L IS och där hörs inte detta såvida jag inte lägger örat direkt mot objektivet, då hörs det att den beter sig på samma sätt.

Frågan är om detta skall vara hörbart eller om den skall vara helt tyst? Vad har ni själva för erfarenhet?
 

MrDip

Aktiv medlem
Hej,

Har en EF 70-200/4.0 L IS där bildstabiliseringen låter.

När jag trycker ner avtryckaren halvägs så börjar bildstabiliseringen låta, släpper jag avtryckaren så fortsätter det att "surra" lite i 2-3 sekunder. Inget direkt högt ljud men fullt hörbart.

Jag har jämfört med min 70-300 L IS och där hörs inte detta såvida jag inte lägger örat direkt mot objektivet, då hörs det att den beter sig på samma sätt.

Frågan är om detta skall vara hörbart eller om den skall vara helt tyst? Vad har ni själva för erfarenhet?
Vanlig fråga, svaret är att det ska vara så.
 

Astacus

Aktiv medlem
Vanlig fråga, svaret är att det ska vara så.
Stort tack för snabbt svar!

Själv blev jag orolig för jag håller på att sälja objektivet och en potentiell köparen hade testat 2 andra som enligt honom var helt tysta. Jag övervägde då en koll av objektivet på Intervision men tänkte att en fråga på Fotosidan var en bra början.
 

MrDip

Aktiv medlem
Stort tack för snabbt svar!

Själv blev jag orolig för jag håller på att sälja objektivet och en potentiell köparen hade testat 2 andra som enligt honom var helt tysta. Jag övervägde då en koll av objektivet på Intervision men tänkte att en fråga på Fotosidan var en bra början.
Om han inte hörde IS så var den förmodligen avslagen eller trasig, 70-200 4 IS surrar/rasslar. Den nya hybridtypen i senare gluggar är mycket tystare.
 

joakim_suarez

Ny medlem
Hejsan,
Det var jag som funderade på köpa objektivet... :)

De andra jag testade var från 2011 där jag inte hörde någonting trots att IS var på. Precis som du säger så rasslar det, vilket kändes oroväckande...

Om han inte hörde IS så var den förmodligen avslagen eller trasig, 70-200 4 IS surrar/rasslar. Den nya hybridtypen i senare gluggar är mycket tystare.
 

MrDip

Aktiv medlem
Hejsan,
Det var jag som funderade på köpa objektivet... :)

De andra jag testade var från 2011 där jag inte hörde någonting trots att IS var på. Precis som du säger så rasslar det, vilket kändes oroväckande...
Du behöver inte vara orolig, det ska låta så. Det ska även skramla/klonka om man håller det lodrätt och skakar det i sidled. (varför man nu skulle vilja göra det :)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Alla objektiv med optisk stabilisering kan ha ljud för sig, och om man skakar lite för mycket kan de slå i ändlägena så att det låter mer. Det är normalt.
 

stukad

Medlem
Hej!



Jag lyfter den här tråden lite.

Fick precis hem mitt nya Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II objektiv och undrar hur mycket dom här IS motorerna kan låta utan att bry sig och skicka tillbaka den. Jag har googlat och sett att andra också reflekterat över ljuden.

Även om det är ett billigt objektiv så är pengar pengar, dessutom såg jag fingeravtryck på objektivet som kanske indikerar att någon missnöjd kund lämnat tillbaka det.

Mitt gamla objektiv EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS är jag tvungen att lägga örat till för att höra motorn, men det nya 55-250 hör jag på 4 meters avstånd, och säkert längre bort om köket inte skulle tagit slut :)


Hade ni brytt er, är det något man kan skicka tillbaka det för?


/Patrik
 

apersson850

Aktiv medlem
Så mycket väsnas inte mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM. Däremot har jag haft ett EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM som lät som ett litet sågverk. Med andra ord så varierar det rätt mycket mellan olika objektiv, kanske även mellan olika individer av samma modell.
 

reim

Aktiv medlem
Fick precis hem mitt nya Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II objektiv och undrar hur mycket dom här IS motorerna kan låta utan att bry sig och skicka tillbaka den. Jag har googlat och sett att andra också reflekterat över ljuden.
Jag har ett sådant (eller om det möjligtvis är första varianten, var några år sedan jag köpte det), och det låter en hel del. Jag skulle inte oroa mig.
 

stukad

Medlem
Ljudet kändes så extremt i jämnförelse, men då packar jag upp den igen och tutar och kör.


Tack för svaren!
 
ANNONS