Annons

Nikon 24-70 Vs Tamron 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Tjena alla glada...

Måste ha en ny glugg till min D7000. Fick testat 24-70 Nikon på riktigt igår å herrejävlar vad den är trevlig.

Men sen har ju Tamron släppt en med VC för mindre pengar. Någon som jämfört dessa 2 mot varandra? Är Tamron gluggen så löjligt skarp osm Nikon gluggen??
 

matti

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig ge nästan 10.000 kr för en piratglugg (Tamrons nya 24-70 ligger ju där :eek: ). Däremot är ju Tamrons 17-50/2,8 VC betydligt mer prisvärd och passar bättre som normalzoom till din D7000. Men du kanske vill köpa fullformatsglugg med tanke på framtida uppdatering av hus, eller!? :cool: Jag skulle då för egen del leta en beggad Nikkor 24-70 istället för att dunka iväg 10.000 kr på ett Tamron :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Jag skulle aldrig ge nästan 10.000 kr för en piratglugg (Tamrons nya 24-70 ligger ju där :eek: ). Däremot är ju Tamrons 17-50/2,8 VC betydligt mer prisvärd och passar bättre som normalzoom till din D7000. Men du kanske vill köpa fullformatsglugg med tanke på framtida uppdatering av hus, eller!? :cool: Jag skulle då för egen del leta en beggad Nikkor 24-70 istället för att dunka iväg 10.000 kr på ett Tamron :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Fullformatstankar finns ju men inte just nu. Tamron gluggen har tydligen fått sjukt bra i testar i en massa olika tidningar. Får testa den när den kommer in på jobbet (Focus har lite svårt med leveranserna på dessa)

Får kolla beg marknaden på Nikon. Finns bara 2 på blocket just nu... och 10 000 som de begär när en ny kostar 14000 kommer jag aldrig ge. Runt 8000kr tycker jag själv kan va rimligt om det är nyskick
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Yupp. De tester jag sett har den fått riktigt bra betyg.
Lite sämre kantskärpa och mer vinjettering än Canons. Men den har ju bildstabilisering samt billigare. Måste vara perfekt vid bla filmning.




/Stefan R. Nilsson
 

matti

Aktiv medlem
Får kolla beg marknaden på Nikon. Finns bara 2 på blocket just nu... och 10 000 som de begär när en ny kostar 14000 kommer jag aldrig ge. Runt 8000kr tycker jag själv kan va rimligt om det är nyskick
Värdet på en pryl är vad folk är beredda att betala för den. Blir de sålda för 10.000 kr är de värda det. Vill du ha en får du då lägga 10.000 kr. Svårare är det inte :p ;)


Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
 

Nusson

Medlem
Hämtar min i morgon till D800

Har haft den undan lagd i en vecka snart svårt att välja mellan originalet men nu har jag bestämt mig .
hämtar den i morgon + en tamron 90 2,8 macro tamron
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Värdet på en pryl är vad folk är beredda att betala för den. Blir de sålda för 10.000 kr är de värda det. Vill du ha en får du då lägga 10.000 kr. Svårare är det inte :p ;)


Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Så är det absolut. Jag fattar bara inte hur man kan ge 10 papp för en begagnad utan garantier (oftast) när man kan få en ny för 14´ . Köper mycket hellre en ny då...
 

microo

Aktiv medlem
Tjena alla glada...

Måste ha en ny glugg till min D7000. Fick testat 24-70 Nikon på riktigt igår å herrejävlar vad den är trevlig.

Men sen har ju Tamron släppt en med VC för mindre pengar. Någon som jämfört dessa 2 mot varandra? Är Tamron gluggen så löjligt skarp osm Nikon gluggen??
Har någon fått Tamron 24-70 2,8? Vill höra om någon har praktisk erfarenhet, mitt ex ligger och väntar på mig hos SP
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Finns en del youtubeklipp där de jämför samtliga 24-70. Tamrons får väldigt bra kritik men är inte lika skarp som orginalet. MEN när man filmar så är bildstabilisatorn SJUKT bra och piskar ALLA de andra. Prisvärd är den väll....
 

nonno

Aktiv medlem
Min särbo har en Tamron och jag upplever rent subjektivt att Nikkor 24-70:s autofokus jobbar bättre ihop med kamerahuset. Det är särskilt tydligt under förhållanden med dåligt ljus.
 
ANNONS