Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mark III eller begagnad 1DS Mark III?

Placebola

Aktiv medlem
Hej!

Jag har äntligen skrapat ihop tillräckligt med pengar för att kunna uppgradera mig från min 550D - och nu står jag mellan två hus som jag ser det. Jag har jättesvårt att bestämma mig. I ena hörnan har vi Canons gamla 1DS Mark 3, och i den andra 5D Mark 3. Båda finns på Ebay för samma pris, men då är 5D ny rakt från butik och 1Dsen begagnad.

Eftersom att det för mig är rätt mycket pengar vill jag att kameran ska hålla i ett par år utan att den blir helt utdaterad, och med det tänker jag att den nya 5D'n är att föredra med tanke på att den klarar lågljus så mycket bättre än den andra. I samma veva älskar jag 1Ds-huset och tror det kommer fungera väldigt väl för mig i ett tag framöver.

De enda riktiga fördelarna som finns med 1Ds:en som jag har förstått är just hur jäkla bra huset är med vädertätning, byggkvalitet och inbyggt batterigrepp som jag älskar. Sen när man är bland folk på uppdrag och fotar, så blir det att kunden uppskattar det mäktigare huset - vilket enl. mig leder till att kunden kan få lite mer känsla av att den får vad den betalar för. Det blir liksom inte att kunden tänker att jag knatar runt med en likadan kamera som kundens syster har.

Som det är nu lutar jag mot att beställa hem 1DS:en, men jag är rädd att jag kommer ångra mig. Sen tänker jag att det huset dög åt de mest seriösa proffsen runt åren 2007-2009, så varför skulle det inte duga åt mig nu? Finns det någon som kan hjälpa mig med mitt beslut?

Jag har ännu inte varit med och fotat något bröllop, men vill gärna att kameran ska vara OK med det när tiden kommer. Annars är det porträtt med låg iso och nattfoto jag sysslar med.

Värt att notera är att jag har ett 70-200F2.8L och ett 50mm 1.4 som jag anser mig klara galant med just nu, även om jag ofta känner att jag saknar en normalzoom.
 

matlep

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att kunder struntar i vad du har för kamera. Dom tittar på slutresultatet.

Fotografer däremot är jätteintresserade av vad du har för kamera. Där kanske du kan imponera på någon med ett 1Ds hus. Men det är ju inte fotograferna som betalar dina räkningar :)

Men om du köper en 1Ds Mk3 för samma peng som en 5D mk3 så betalar du för mycket. 5D ligger på runt 25.000 i butik, sist jag såg en 1Ds mk3 ute på annons så låg den på 17.000:-

Jag valde själv 5D Mk3 för att det är en sån mycket bättre kamera på nästan allt, utom kanske greppet om man föredrar stora kameror. Själv är jag glad över att få släpa på mindre vikt.
 

Placebola

Aktiv medlem
Jag insåg nyss att tråden ligger fel, kan någon flytta?

Min erfarenhet är att kunder struntar i vad du har för kamera. Dom tittar på slutresultatet.

Fotografer däremot är jätteintresserade av vad du har för kamera. Där kanske du kan imponera på någon med ett 1Ds hus. Men det är ju inte fotograferna som betalar dina räkningar :)

Men om du köper en 1Ds Mk3 för samma peng som en 5D mk3 så betalar du för mycket. 5D ligger på runt 25.000 i butik, sist jag såg en 1Ds mk3 ute på annons så låg den på 17.000:-

Jag valde själv 5D Mk3 för att det är en sån mycket bättre kamera på nästan allt, utom kanske greppet om man föredrar stora kameror. Själv är jag glad över att få släpa på mindre vikt.
Jag tänkte köpa in från utlandet (Tyskland, England och Japan har jag kikat på främst), och det ligger ett par ute för ungefär samma pris på Ebay. Jag vet inte om jag missar någonting, men köper man en ny 5D3 från butik i Hongkong behöver man pröjsa ~5-7k mindre än i Sverige. Priset för begagnade 1DS3:eek:r i hyggligt skick verkar dock vara detsamma överallt.

Som jag tidigare skrev så lutar jag åt 1DS-hållet, även om jag vet att det antagligen är smartare att gå på en ny 5D. Jag vet inte, jag har väl bara en förkärlek för huset.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
1Ds Mark III är inte rolig vad gäller möjlighet till höga ISO.

Jag kör själv med 5D Mark II hus samt 1D Mark IV hus.

Varför inte en 1D Mark IV?

Tycker själv att bildkvalitèn på den slår min 5D Mark II:a.
Bilden är tagen nyårsafton inomhus på ISO 12800, givetvis brusreducerad, men riktigt bra kvalitèt.

MVH Julle.
 

Bilagor

Placebola

Aktiv medlem
1Ds Mark III är inte rolig vad gäller möjlighet till höga ISO.

Jag kör själv med 5D Mark II hus samt 1D Mark IV hus.

Varför inte en 1D Mark IV?

Tycker själv att bildkvalitèn på den slår min 5D Mark II:a.
Bilden är tagen nyårsafton inomhus på ISO 12800, givetvis brusreducerad, men riktigt bra kvalitèt.

MVH Julle.
Nä, jag förstår det. Anledningen till att jag inte ens har övervägt 1D:n är att jag så gärna vill hoppa över till fullformat. Kanske borde jag tänka om, men jag har verkligen tröttnat på 1.6X cropfaktorn som min nuvarande kamera har. Att skjuta med "riktig" 50mm är så förbannat njutbart tycker jag.

Men nu när du säger det så känner jag att jag måste ta en rejäl funderare; överväger nackdelen att det är 1.3x cropfaktor på 1D:n faktumet att den är så mycket mer flexibel (både gällande snabbhet och ISO)? Jag skulle nog ärligt hata att vara begränsad till ~1600 ISO om jag ändå lägger rätt mycket pengar på en ny kamera (1DS mk 3). Tack för rådet!
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag skulle gå på 5DIII, den är som sagt bättre på allt utom husets utformning, och sen köpa en begagnad 1DII. Dom går nu för löjligt låga 3000:- på Blocket.

Då har du ett stort skrythus och som även funkar som backup vid Bröllop till en billig peng som ger bra bilder vid bra ljus (med 50/1.4 funkar det nog också i kyrkan) annars kanon för sportfoto ute och porträtt med 50/1.4

Finns ju också beg 5DII från 7000:- (eller nya för 13000:- till o från), som ger exakt samma bildkvalité som 1DsIII (men mindre sämre hus, funktioner och AF).

Köpte själv 1DIII beg i höstas i väntan på 6D (älskar också känslan i 1D husen).

Edit: Det kom visst en drös inlägg medans jag skrev. Men är väl extremt lika brus från RAW-filer från 5DII och 1DsIII.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vikten

Har du aldrig använt en 1D-kamera tidigare så finns risken att du får en chock. Den är nämligen väldigt tung. Prova först i så fall. Bästa köpet bland dessa stora klumpar tror jag också är 1D MKIV, tack vare mångsidigheten. 1,26 x crop och 10b/s samt bra iso-egenskaper. 5DIII är dock helt underbar. Bra AF, Bra iso, och relativt lätt (ifall man har haft en 1d tidigare).
 

Placebola

Aktiv medlem
Tack för all hjälpsam respons!

Jag har inte använt ett 1D-hus under längre tid, men under den korta tiden jag fick chansen att pilla så blev jag förälskad. Men jag förstår din poäng, och jag har det i åtanke. Jag siktar på att genomföra köpet vid månadsskiftet, tills dess kommer jag fortsätta med att lusläsa så mycket jag kan om allt relevant och ta mig till närmsta fotobutik för att få klämma och testa lite ytterliggare. 1D Mark IV känns ju onekligen väldigt intressant just nu, kan jag säga.
 

perperub

Aktiv medlem
Du har säkert redan hittat sidan, men om inte rekommenderar jag www.dpreview.com. Recensioner, forum o.s.v. Mycket större forumdel där än här och kanske kan få några fler svar därifrån.

T.ex: "1Ds Mark III vs 5D mark III"
http://forums.dpreview.com/forums/post/41676677

och: "Switching from 1Ds Mark III to 5d Mark iii thoughts?"
http://forums.dpreview.com/forums/post/41562124

EDIT:
Hittade en till tråd som behandlar ämnet: "Canon 5D Mk III vs Canon 1Ds Mk III (Used)"
http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00adxu

Mvh
Pär
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Som det är nu lutar jag mot att beställa hem 1DS:en, men jag är rädd att jag kommer ångra mig. Sen tänker jag att det huset dög åt de mest seriösa proffsen runt åren 2007-2009, så varför skulle det inte duga åt mig nu? Finns det någon som kan hjälpa mig med mitt beslut?

Klart som fasen att en 1Ds3 duger. Det gör även första generationens 5D. Allt är relativt. Men om du ser på valuta för pengarna enligt dina prisuppgifter...

....5D3 alla dagar i veckan. Modernare sensor, förbättrat färgfilter, AWB algoritmer, bättre AF system (på pappret i alla fall), bättre display (1D3/1Ds3 har en lågupplöst sådan, och det märks!), bättre ISO egenskaper och faktiskt ett uns bättre bildhastighet. Och om du av olika anledningar tycker att husets storlek ser mjäkigt ut jämfört med en fräsig 1D serie så kan du alltid pimpa den med ett batterigrepp.
 

Placebola

Aktiv medlem
Klart som fasen att en 1Ds3 duger. Det gör även första generationens 5D. Allt är relativt. Men om du ser på valuta för pengarna enligt dina prisuppgifter...

....5D3 alla dagar i veckan. Modernare sensor, förbättrat färgfilter, AWB algoritmer, bättre AF system (på pappret i alla fall), bättre display (1D3/1Ds3 har en lågupplöst sådan, och det märks!), bättre ISO egenskaper och faktiskt ett uns bättre bildhastighet. Och om du av olika anledningar tycker att husets storlek ser mjäkigt ut jämfört med en fräsig 1D serie så kan du alltid pimpa den med ett batterigrepp.
Alright! Vettigt tänkande. Om det stod mellan en 1D IV och 5D III, är det fortfarande 5D som gäller då tycker du?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Alright! Vettigt tänkande. Om det stod mellan en 1D IV och 5D III, är det fortfarande 5D som gäller då tycker du?
Jag kan formulera det så här; jag skulle personligen ta en 5D III framför en 1DX - men då är det andra faktorer som spelar in. Vikt / smidighet. Jobbar ofta med flera hus och skulle inte palla med att flänga runt med två 1D hus i längden. I synnerhet inte på heldagsbröllop...

Men som sagt, det är hur jag fungerar. Alla är olika. Behöver du 10+ fps eller vad en 1D IV nu levererar så är det förstås ett bättre val. Är det primärt fullformat du söker, 5D3. Om vi rör oss i de prisnivåer du nämner.
 

afe

Aktiv medlem
5D3 ger en bättre bildkvalitet än de andra kamerorna som diskuterats här, och jag skulle nog föredra att skryta med bilderna än med själva kameran ;)

Du får samma AF-system i 5D3 som i 1DX (men lite mindre processorkraft), så jag ser väldigt få anledningar att köpa en 1D (oavsett version) om du inte fotograferar sport eller annan action.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det dök upp ett kort inlägg om mark II:eek:r också. Visst, 3-4000:- för en 1DII är bra. Vill bara påpeka två saker att tänka på: 1. Många av batterierna som sitter i äldre mark II:eek:r börjar bli gamla så man bör få några stycken vid köp annars är det inte så billigt. 2. Dessa NiMH batterier håller länge vid användning men inte på hyllan. Så laddar du batteriet idag så räkna inte med att kunna spontant ta fram den om 3 veckor för att spontant plåta - nej batteriet måste laddas först. D u har mark III nu falit till 6-7000:- och den har Li-jon batterier.
 

Placebola

Aktiv medlem
För att uppdatera lite här om någon är intresserad, så har jag kommit fram till att en ny 5D Mark III nog är det vettigaste alternativet, och att det får bli så. Största anledningen till detta är att jag verkligen vill ha en fullformatare. :)

Tack för alla tankar & råd!
 

WebDog

Aktiv medlem
Ett tips är att köpa huset inom EU! Då gäller garantier vilket kan vara bra. Mitt Mk3 hus hade någon vajsing på sensorn och tack vare att den var köpt här i EU så fixades det med betald frakt t o m!

Så käns kanske lite dum-snålt att spara någon tusing på att importera från Asien, med vad det innebär av moms och frakt.
 

snap01

Aktiv medlem
För att uppdatera lite här om någon är intresserad, så har jag kommit fram till att en ny 5D Mark III nog är det vettigaste alternativet, och att det får bli så. Största anledningen till detta är att jag verkligen vill ha en fullformatare. :)

Tack för alla tankar & råd!
bra val :) jag har kört 1ds husen i många år o nej tack till tegelstenar igen ;-) När canons första 1ds kom så fanns det inga alternativ om man ville köra ff då fick man bära tungt, visserligen körde jag analogt mellanformat innan så då tänkte man inte på det men sedan när 5D kom så började man vänja sig vid lättare/mindre kameror. Idag har jag jäkligt svårt att tänka mig gå runt med 2 st 1ds mark 2 den ena oftast med 70-200 2.8is o den andra 24-70 det var mycket att släpa på som jag gjorde i 2 års tid.
Nya 5 an är ruskigt skönt grepp på betydligt bättre än min D800 :(
 

Placebola

Aktiv medlem
Ett tips är att köpa huset inom EU! Då gäller garantier vilket kan vara bra. Mitt Mk3 hus hade någon vajsing på sensorn och tack vare att den var köpt här i EU så fixades det med betald frakt t o m!

Så käns kanske lite dum-snålt att spara någon tusing på att importera från Asien, med vad det innebär av moms och frakt.
Mm, jag tror det är jäkligt smart också. Lyckligtvis har jag hittat en trovärdig butik i England som säljer för under 21 lakan, med en frakt på ~200 spänn. Innan jag hittade den butiken hade jag tänkt att beställa från Digitalrev som är stationerade i Hongkong, men som jag tror fraktar billigt, om inte gratis, till västvärlden. Men såklart det är bäst att göra affären inom EU.
 
ANNONS