Annons

Beg canon 35/1,4 eller nytt sigma 35/1,4?

revolvopolis

Aktiv medlem
Lite kluven här ska jag köpa beg canon 35 1.4L eller nytt sigma 35 1.4? Blir ju ungefär samma pengar... Vad är nackdelarna med att köpa tredjepart objektiv? Går det microjustera? Hur är färgerna på sigmas 35 vs canon L fasta?
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Min uppfattning så här långt, efter att ha nördat ner mig ordentligt i diverse reviews:

Sigma:
Bättre skärpa i centrum på full öppning
Snyggare finish (fast fulare motljusskydd enligt mig)
Snyggare bokeh
Priset

Canon:
Mindre vinjettering
L-optik är L-optik... Röd ring är som kylarprydnaden på en Rolls Royce

Dött lopp:
CA (?)
Avsaknad av vädertätning
Färgåtergivning (?)
 

perperub

Aktiv medlem
Min uppfattning så här långt, efter att ha nördat ner mig ordentligt i diverse reviews:

Sigma:
Bättre skärpa i centrum på full öppning
Snyggare finish (fast fulare motljusskydd enligt mig)
Snyggare bokeh
Priset

Canon:
Mindre vinjettering
L-optik är L-optik... Röd ring är som kylarprydnaden på en Rolls Royce

Dött lopp:
CA (?)
Avsaknad av vädertätning
Färgåtergivning (?)
Ser ut som att Sigman är vinnare. Verkar lite halvsvårt att få tag i 35L begagnad?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Ser ut som att Sigman är vinnare. Verkar lite halvsvårt att få tag i 35L begagnad?
35L är ganska svårsåld fick jag erfara, sålt två senaste månaderna. Den ena i helt nyskick med alla grejer, fick 8 tusen och det tog en månad att bli av med, den andra lite mer sliten utan några grejer med, 6 tusen och det tog också tid, fick lägga ut på blocket för att få sålt, här fick jag ingen respons.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jag var snubblande nära att köpa en av dina Håkan, men jag ville invänta fler recensioner på Sigmat. Och har ju som sagt fortfarande inte bestämt mig...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I dagsläget om båda har samma pris finns väl egentligen bara två anledningar att avstå från Sigma:
1. Osäkrare kompatibilitet framöver (dock verkar Sigma nu tänkt på det så man kan uppdatera via USB uppkoppling (tror 35:an har det också
2. Lite osäkrare AF

Annars talar allt för Sigman i stort.
 

Shattapp

Aktiv medlem
Jag är extremt nöjd med min Sigma 35'a... Sitter allt som oftast på min 6D och tillsammans funkar det klockrent.
 

Sabud

Aktiv medlem
Känner inte till Canons 35/1,4 men har haft ögonen på nya 35/2 IS som verkar riktigt fin. Väger dessutom bara hälften mot Sigmat vilket tilltalar mig.

Hur som helst så skaffade jag Sigmat i går efter lite funderande. Om det primära är att fotografera med optiken och inget annat så tror jag det är ett bra val ;)

På MKIII balanserar den perfekt och AF sitter varje gång i mörka hallen (ISO 12800 1,4 1/5 sek.)
Nu återstår bara lite praktiskt fotograferande men det ser mycket bra ut så här långt.

/Stephan
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Förmodligen så vet nån höjdare på Canon som inte kommer att snacka... :)

Ryktet sa dock att den skulle släppas inför CP+, men så blev det ju inte.

Hoppas också, då skulle jag slippa fundera mer på Canon eller Sigma (förhoppningsvis).
 

SINGO

Aktiv medlem
I dagsläget om båda har samma pris finns väl egentligen bara två anledningar att avstå från Sigma:
1. Osäkrare kompatibilitet framöver (dock verkar Sigma nu tänkt på det så man kan uppdatera via USB uppkoppling (tror 35:an har det också
2. Lite osäkrare AF

Annars talar allt för Sigman i stort.
Jag köpte Sigman begagnad. Men är inte med på vad du menar med osäkrare AF. Min är då riktigt bra! Men du kanske har testat och haft sämre erfarenheter?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag köpte Sigman begagnad. Men är inte med på vad du menar med osäkrare AF. Min är då riktigt bra! Men du kanske har testat och haft sämre erfarenheter?
Köpt begagnat? Redan... Oj vad snabbt det går. Tyckte den nyss var släppt. De nyare Sigmorna har säkrare AF än de gamla. Bättre QA i fabrik och de nya serierna är ju helt nya.


/Stefan
 

Blundie

Aktiv medlem
Hade tagit sigmat alla dagar i veckan.

Alla tester jag har läst/sett tyder på att Sigmat både är skarpare och lider inte till lika stor grad av CA som Canon och Nikons motsvarighet. Dessutom är byggkänslan långt bättre en någon av de andra (inte sagt att de inte är välbyggda för det är dem). Sigmat känns som en Zeiss i handen. Nästan iaf.

Canons nya 35 f/2 IS verkar vara en väldigt dyr 35/2.0. Visst, den är klart en uppgradering från den förra men den kostar 3 gånger mer och i stort sett är det bara IS:en som är grädden på moset. IS som följer med kit-gluggarna numera till och med. Visserligen är det möjligt (troligt?) att det är en bättre IS men hittills tycker jag det inte finns några tester som tyder på att den är något annat än överprissatt. Liksom Nikons nya 18-35mm.

Jag kommer iaf att skaffa en Sigma. Snart finns det ett demoex i en välsorterad fotobutik i Mölndal f.ö.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Har haft Canons 35/1.4, stod i valet o kvalet, men för mig blev det nya 35/2 IS.

Tycker den är väldigt smidig, diskret och ger bra bilder.
 
ANNONS