Annons

Hur få kameran att monteras som disk? Typ E:

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Tidigare har alla mina kameror monterats som minneskortsläsare när jag pluggat in dom, dvs jag har fått se alla filer och mappar på minnsekortet. Nu har min dator (windows) fått för sig att den ska monteras som kamera. Den heter D300 istället för att som tidigare få en drive-bokstav, exempelvis E:. Det tar skitlång tid att laddas och jag får inte se vad filerna heter och jag kan heller inte öppna dom med vilket program jag vill. Hur får jag bort denna skit-finess?
 

Nebrer

Aktiv medlem
Tror det har och göra med att D300 använder Compactflash som inte kommer upp som ett minneskort utan som en hårddisk.

Rickard
 

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Fram till för några månader sedan har jag för mig att det såg likadant ut om jag kopplade in kameran eller om jag tog ut minneskortet och stoppade det i en läsare. Nu ser det ut som en disk eller ett USB-minne när jag stoppar kortet i läsaren, men som nån kamera-finess-skit när jag kopplar in kameran.

(Urk. kanske datorn håller på att förvandlas till en Ipad, där allt är låst och jobbigt. :) )
 

erro.se

Aktiv medlem
Har du inte nåt meny-val nånstans i kameran som säger hur den ska uppträda mot datorn? Man brukar kunna välja "masslagring" för att få kameran att se ut som ett vanligt minneskort.

Själv plockar jag alltid ut minneskortet och sätter det i en läsare.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har du inte nåt meny-val nånstans i kameran som säger hur den ska uppträda mot datorn? Man brukar kunna välja "masslagring" för att få kameran att se ut som ett vanligt minneskort.

Själv plockar jag alltid ut minneskortet och sätter det i en läsare.
På D300 går det nog att välja som du skriver, men nyare Nikon-kameror saknar tyvärr det valet. Själv kör jag också med kortläsare.
 

AFJ

Aktiv medlem
Inget svar på frågan men om man lägger ihop alla inlägg här på fotosidan som handlar om problem med att få bilderna in i dator så är det i 9 fall av 10 de som ansluter kameran direkt till datorn som har problem.

Använder man en kortläsare så är det väldigt sällan något som krånglar.

Man kan ju tycka att 2013 så borde våra datorer hantera kamerorna perfekt och allt borde vara "plug & play" men det tycks vara långt kvar dit.

Jag använder också kortläsare - tycker också det känns bättre än att hålla på och fippla med USB-kabeln.
 

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Jo, som synes i mina inlägg så använder jag ju kortläsare. Det är mest när jag inte har en sådan med som det är irriterande. Tidigare kunde jag ju ladda över bilder hemma hos en kompis (utan läsare), redigera dom, döpa dom till vad som helst och sen stoppa tillbaka på minneskortet. Ja ja, utvecklingen går frammåt.
 

Karl R

Aktiv medlem
Fram till för några månader sedan har jag för mig att det såg likadant ut om jag kopplade in kameran eller om jag tog ut minneskortet och stoppade det i en läsare. Nu ser det ut som en disk eller ett USB-minne när jag stoppar kortet i läsaren, men som nån kamera-finess-skit när jag kopplar in kameran.

(Urk. kanske datorn håller på att förvandlas till en Ipad, där allt är låst och jobbigt. :) )
Du kommer att gilla W8 stenhårt, det är som en jätteIpad! Men den krånglar inte med minneskort, med eller utan kortläsare. W8 har lärt sig vad min kamera, D600 och D90, heter och öppnar kortet snabbt. Däremot ansluter jag inte kameran med sladd, då ville D90:n gå via något Nikonskit. Men fy f*n för W8. Då får man se upp så alla bilder och annat inte läggs ut på nätet. W8 vill göra det i tid och otid! Som tur är har jag inget Facebookkonto. Då hade nog hela arkivet varit ute nu. Jag köpte ny dator på nyåret och det fanns bara W8 till den modellen.//K
 

Falumas

Aktiv medlem
Du kommer att gilla W8 stenhårt, det är som en jätteIpad! Men den krånglar inte med minneskort, med eller utan kortläsare. W8 har lärt sig vad min kamera, D600 och D90, heter och öppnar kortet snabbt. Däremot ansluter jag inte kameran med sladd, då ville D90:n gå via något Nikonskit. Men fy f*n för W8. Då får man se upp så alla bilder och annat inte läggs ut på nätet. W8 vill göra det i tid och otid! Som tur är har jag inget Facebookkonto. Då hade nog hela arkivet varit ute nu. Jag köpte ny dator på nyåret och det fanns bara W8 till den modellen.//K
W8 har aldrig skickat ut något på nätet för mig. Hur har du konfigurerat det? Jag har facebook-kontot registrerat i W8, men bara bilder som jag själv ville skicka till facebook har hamnat där.

/Karl
 
ANNONS