Annons

Fartygsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

skepp ohoj

Medlem
Hej ny här på FS och har kanske en annorlunda fråga. Fotar fartyg i Öresund: avstånd ca 2-2.5 km.
Använder en Nikon 5100 och ett 70-300 4,5-5,6 VR. Funderar på att förbättra/förnya mitt objektiv.
Vad är bäst: Ett objektiv med bättre ljusstyrka eller mer zoom? Allt hänger ju på priset men vill gärna ha tips.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej ny här på FS och har kanske en annorlunda fråga. Fotar fartyg i Öresund: avstånd ca 2-2.5 km.
Använder en Nikon 5100 och ett 70-300 4,5-5,6 VR. Funderar på att förbättra/förnya mitt objektiv.
Vad är bäst: Ett objektiv med bättre ljusstyrka eller mer zoom? Allt hänger ju på priset men vill gärna ha tips.
Jag skulle tippa på att mer zoom och ett bra stativ är bäst.

Själv brukar jag använda 70mm och stå lite närmare. :)
http://photosynth.net/view.aspx?cid=ff3eb8b0-cf10-4e7d-9eea-f933184f2ef6&m=false&i=0:0:0&c=0:0:0&z=496.343855900576&d=-1.17071570116701:-1.17061515548081:-1.23335587626181&p=0:0&t=False

/Karl
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag håller med föregående. En kvalificerad gissning är att du oftast fotograferar utomhus dagtid, och i så fall spelar maxbländare mindre roll. Sigmas 120-400 och 150-500 ligger bra i pris. Du kan prova med en extender också, men på 150-500 skulle jag inte gå längre än en 1,4x extender. 120-400 kanske klarar en 2,0x lite bättre, men jag har inte provat själv. Stativ såklart som redan nämnts.
Med 500mm får du med 140 meter fartyg på fullformat och ca 85 meter fartyg på crop-sensor på 2km avstånd.
På 2,5km får du med knappt 180 meter på ff, och ungefär 110 meter på crop.
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
jag blir inte riktigt klar över hur du vill förbättra dina bilder. Men det mest uppenbara sättet vore väl att komma närmare ditt motiv. Fotograferar du på flera kilometers kommer du att ha en massa atmosfäriska störningar som försämrar den tekniska kvaliteten. Dvs skaffa inget nytt objektiv, skaffa eller hyr en båt.
 

Faugel

Medlem
Fotograferande sjöman här med lite avvikande åsikter. Hade jag varit du hade jag satsat på ett bättre ljusstarkt och framförallt knivskarpt objektiv snarare än på ett zoom-objektiv. Anledningen? Eftersom du fotograferar fartyg på relativt nära avstånd (runt 1,5 Nm) gissar jag att du trots avståndet ibland får disiga bilder med dålig fokus? Den havsnära luftfuktigheten spelar roll, och visst, torra dagar må ge fantastiska bilder med ett zoomobjektiv men när det är svenskt klimat är det bättre att få knivskarpa bilder med ett suveränt objektiv som kan beskäras än halvdisiga bilder med ett sämre dito utan crop-mariginal.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Varför fotar du dem och vad har du för budget?

Spontant skulle jag ju säga att mer brännvidd skulle vara lösningen, men ljusstyrka är såklart inte fel det heller. Skulle du klara dig med en fastbrännvidd eller behöver du kunna zooma in och ut?

Kan du lägga upp eller länka till en bild du har tagit, så vi får se hur de blir?
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag instämmer med dem som rekommenderar Sigmas stora teleobjektiv. De är välfungerande till skillnad från billiga Super telefoto-objektiv som man hittar på eBay ibland. Jämrför med Nikons stora teleobjektiv så är det väldigt prisvärda också.

Cirka 2 km är inte särskilt långt avstånd att fotografera fartyg på. Nu på vintern när vattnet är varmare än luften så kan termiken ställa till med besvärliga störningar, men oftast är de försumbara på det avståndet, i synnerhet om man fotograferar så stora föremål som fartyg.
 

Orky

Aktiv medlem
Ett annat alternativ kan vara att skaffa en Nikon 1-kamera och adaptern för att montera DX/FX-optik. Motsvarande 2,7x upplevd brännviddsförlängning till ett rätt billigt pris. Jag har använt både 70-200 och 200-400 på en Nikon V1 med gott resultat.
 

skepp ohoj

Medlem
Kul med så många kommentarer. Då kör vi. Karl: Om jag ska komma närmare får jag försöka gå på vattnet. Ingner: ja den gluggen verkar helt klart intressant. flossy666: Har extander som jag körde med min analoga kamera. Ska kolla om den passar till dagens kamera. Unoengborg: Skaffa eller hyra båt stupar på A ingen båtplats i hamnen B priset för båt C Måste vara ute i väldigt god tid. Brukar ibland åka med färjorna och då är avståndet inga problem.

Faugel: Ja minst 1.852 meter blir det.Kan också tillägga att går fartygen norrut så ligger avs på minst 1 km.
Söder gående ligger på ca 1,5-2km. Angående luftfuktighet,soldis värmedaller etc så är det helt riktigt att vissa dagar blir det inga höjdar bilder. Helmetrock: Budget på ca 5-6000. Fast brännvid är inget alt då som sagt vissa fartyg är närmre än andra så tyvärr.

Håller på att försöka ladda upp bilder
 

skepp ohoj

Medlem
Bilder

Bilder ligger i galleriet underkategori Skepp. Hoppas ni hittar dem. Som synes är mina klart amatörmesiga om man jämför med de andra i galleriet. Men nåväl,hoppas ni förstår hur jag menar med avståndet. Det stora fartyget är över 200m långt och det fyller ju upp ordentligt.Den lilla skutan är knappt hälften så stor och hon blir lite svår att "se".
 

iBoat

Aktiv medlem
Nu vet jag inte var i Öresund du håller till, men här i Hbg är som bekant sundet smalast. I min hemmahamn Norra Hamnen finns ett klubbhus där man kan stå och plåta. Två balkonger finns och mellan fartygen kan man gå in och ta en kaffe och värma sig. Där står ofta en fotograf och tar bilder dagarna i ända och jag har för mig att han har en zoom upp till 300 mm. Han säljer tydligen bilderna till rederierna.

Brukar själv stå där när tid och intresse finns, främst när kryssningsfartygen lägger till på somrarna.

Grand Princess (första bilden) togs med 200 mm från klubbhuset. Star Princess och Caribbean Princess togs från min båt med vidvinkel.

Kuriosa:
Tenderbåten i den nedersta bilden tar 100 personer...
 

Bilagor

skepp ohoj

Medlem
Jag tar mina bilder från landborgen i Hbg som du kanske känner till. Att fota från HYC som du beskriver kräver att man blir medlem (ej gratis) för att nyttja balkongerna. Visst kan jag gå ner till strandkanten för att ta bilder men jag är dock fortfarande för långt bort för den mindre södergående trafiken. Att få fina bilder när kryssarna ligger på redden sommartid är ganska lätt. Fartygen ligger innanför farleden ca 500m från land. Menar dock inte att det är något fel på just dina bilder. Och framförallt du har båt vilket gör det hela mycket enklare.
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag tar mina bilder från landborgen i Hbg som du kanske känner till. Att fota från HYC som du beskriver kräver att man blir medlem (ej gratis) för att nyttja balkongerna. Visst kan jag gå ner till strandkanten för att ta bilder men jag är dock fortfarande för långt bort för den mindre södergående trafiken. Att få fina bilder när kryssarna ligger på redden sommartid är ganska lätt. Fartygen ligger innanför farleden ca 500m från land. Menar dock inte att det är något fel på just dina bilder. Och framförallt du har båt vilket gör det hela mycket enklare.
Ett medlemskap i HYC kostar a 400 kr om året. Från landborgen har du ytterligare 5-600 meter att "ta in".
Vad jag menade var att du kanske inte behöver ha något monsterzoom för att komma nära om du står nere vid vattnet.
 

Falumas

Aktiv medlem
En Nikon D3200 eller D5200 gör att du får mer möjligheter att beskära vilket kan vara nog så bra som mer zoom och förmodligen billigare än nytt glas.

Tar du i stort sett bara bilder i riktigt bra ljus så är även ett 1-system att rekomendera då de är ytterligare lite pixeltätare.

/Karl
 

skepp ohoj

Medlem
Förstår hur du menar Iboat men jag vill ha lite höjd på mina bilder.Jämför med min bild och din kryssare. Blir lite "flygbild" när man är ca 30 möh. Dina bilder är rakt in i skrovet eftersom du står nästan i vattenlinjen + 10 m max. Hm misslyckat försök med att lägga in bild,hjälp någon?
 

skepp ohoj

Medlem
OM nu bilden kom upp så syns skillnaden på höjd. Min bild är tagen i helgen som gick. Blåsigt och dålig sikt. Iboat dina skott är i en helt annan klass. Bild 2 visar att använda färjan plus bättre väder gör att bilden blir avsevärt bättre.
 

Bilagor

ANNONS