Annons

.

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du väljer Nikons vidvinklar, skall du inte välja deras 28/2.8 utan D-chippet, utan den nuvarande 28/2.8D. Det är en optisk skillnad mellan båda dessa objektiv och 28/2.8D är bättre än 28/2.8 non-D.

-- Nicke

varför inte en Sigma EX 28/1,8 DG 2862:- på cyber...den är ganska skarp och mycket ljusstark.

Sigmas fasta vidvinklar (och även de dyrare zoomarna som 15-30mm 20-40mm) är annars kända för att hålla god kvalitet.

Äger ett Nikkor 20mm/2.8 och kan säga att jag är extremt nöjd med vad det objektivet presterar i skärpa.

Det är dock ganska dyrt i nypris men går säkert att få tag på begagnat.

/ Daniel

Jag vet att du var ute efter en fast glugg, men titta gärna på Nikkor 17-35/2.8. Den är nära på lika skarp som de fasta gluggarna (om inte bättre än vissa) + att du får större omfång. Fungerar bra även på stora bländaröppningar. ED glaset är makalöst bra. Mycket bra antireflexbehandling. Mjuk och fin AF. Något tung bara, men den balanserar fint på ett tyngre hus t.ex en F5:a.

Ja, det kan vara bra att ha sådana länkar. Jag har själv haft 24mm Ais som jag var mycket nöjd med. Eftersom AF-versionen är samma optiska konstruktion kan jag rekommendera den.

Ett mycket hett tips är att spana in den amerikanska marknaden.

Köpte själv en 20/2,8 för en bit under halva priset mot Sverige i sommras..!

Kolla www.adorama.com eller www.bhphotovideo.com (båda är mycket seriösa stora varuhus i New York, har handlat från båda fler gånger det senaste året, nu senast från Adorama, levtid under en vecka!).

Priser från Adorama:

24/2,8 för $280 (blir ca 2800 kr)

20/2,8 för $390 (blir ca 3800 kr)

Notera att dessa SEK-priser är inklusive moms och tull! Tillkommer gör dock frakten på ca 600 kr.

Våga Handla Utomlands :)

Jag har haft en manuell 2,8/28 mm Ais som var mycket fin. Bättre än AF2,8/28mm med eller utan D.
Sigmas nya 28:a verkar inte vara bra enl en test som jag har läst.
Har därför köpt en AF2,8/24mm D (begagnad för kr 3000,-) som jag är mycket nöjd med.

ANNONS
Götaplatsens Foto