Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-55 - något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

AH1

Aktiv medlem
Jag behöver ett objektiv som fungerar till typ lite allt möjligt inför den kommande framtiden. Och då sneglade jag på 17-55. Ett objektiv som jag är mycket intresserad av. Passar det för alldagliga behov? Familjefoto, foto på resa eller när jag t.ex. går på en fest. Det mesta som dyker upp i sin vardag. Vilka andra alternativ finns det?

Budgeten är på 10000 kr.

Om du menar Canons 17-55/2,8 is så är det ett mycket bra objektiv!

om du inte behöver is så finns det även tamron och sigma 17-50/2,8

Det är ett av de allra bästa nikon-objektiven! Jag har det monterat i 95% av alla fototillfällen.
Rekommenderas. Jag har sett beg-ex annonseras för 10 lakan.

Köpte ett för två veckor sedan och kan konstatera att det är värt varenda krona. Lite korkad zoomring som sitter för nära kamerahuset men optiskt sett är det fantastiskt. Har du pengarna så köp! Inget annat kommer i närheten om man ser till helheten.

Åh, vad trevligt. Då köper jag ett beggat sådant för typ 9000 kr, vilket jag tycker är ett bra pris. Kan ni även rekommendera ett passande filter?

AH1 skrev:
Kan ni även rekommendera ett passande filter?
Jag kan rekommendera att strunta i filter eftersom motljusskyddet är som ett jäkla kanonrör. Det finns inte en chans att du lyckas peta in nånting och skada frontlinsen när det är monterat.

Objektivet gör inget speciellt, tar bara skarpa, kontrastrika bilder med fina färger. Hur bra det är ser du först om du tar exakt samma motiv med ett enklare objektiv och jämför.

Enda problemet är att det är svårt att smygfota människor, objektivet är STORT och syns väl. Ser dessutom ut som ett fläskigt teleobjektiv så många blir nojiga så snart man ens siktar i närheten av dem.

Så spara kitgluggen, ett 50/1,8 e.dyl. för de tillfällen du inte vill märkas.

Edit: B+W F-PRO filter funkar också, kan inte se någon skillnad i bildkvalitet med/utan detta.

Makten skrev:
Jag kan rekommendera att strunta i filter eftersom motljusskyddet är som ett jäkla kanonrör. Det finns inte en chans att du lyckas peta in nånting och skada frontlinsen när det är monterat.

Förvisso inte en 17-55:a men det är sånt skitsnack att ett motljusskydd skulle fylla samma funktion. I synnerhet som nikons motljusskydd gärna vill trilla av i tid och otid.

/Maverick

Bilagor

• stenskott_fs.jpg
    stenskott_fs.jpg
    78.7 KB · Visningar: 1,681
Maverick skrev:
Förvisso inte en 17-55:a men det är sånt skitsnack att ett motljusskydd skulle fylla samma funktion. I synnerhet som nikons motljusskydd gärna vill trilla av i tid och otid.

/Maverick

Det fattar jag inte hur det kan trilla av.. jag som är lite fepplig av mig allt som oftast har då aldrig haft det problemet.. bara man sätter på det riktigt så.. och klarar jag det så klarar alla det :)

Sedan kan jag bara hålla med övriga inlägg.. det är ett helt underbart objektiv.. har bara älskat det från första dagen.. så om ekonomin tillåtet kan jag rekommendera det varmt

Inga större svårigheter. När kameran hänger på axeln så slår den lilla låsknappen i höften och därefter vrider skyddet av sig.

Det är väl därför som det är betydligt trögare att vrida på motljusskyddet på t ex 70-200:an. De har väl lärt sig.

Men båda mina normalzoomar har en tendens att tappa motljusskyddet vilket är lite jobbigt med tanke på vad de kostar.

/Maverick

Själv har jag då och då varit inne på att skaffa
17-55:an. Men kollar jag in div. tester hamnar
den inte särskilt väl till, särskilt inte sett
till prestanda/pris. Så är t.ex. tidningen
FOTOs test inte särskilt smickrande. FOTO lär använda Sigmas 17-50 f/2,8 som referensobjektiv - ska vara ett av de absolut skarpaste gluggarna i segmentet. (Persoligen saknar jag erfarenhet av
båda objektiven.)

/Roger

För mig så sitter det på kameran till 70%. Resterande 30% så är det för kort och då sitter mitt 70-200 där istället.

17-55 är ett objektiv....ingen kärlekssak.

Den är fantastiskt.....hållbar. Känns om den inte går att förstöra. Den är fantastisk skarp......men om du förväntar dig bättre skärpa än med 18-70 för att ta ett exempel så blir du missnöjd.

Min 17-55 är knallskarp. Nästan lika skarp som min Zeiss 50mm f1,4 ZF på bästa bländare och det är verkligen inte dåligt av en zoom. Men problemet är att 18-70 är lika skarp i praktiken.

Den stora grejen med 17-55 f2,8 är två: Just den stora bländaren och byggkvaliteten. 18-70 behöver bländas ner i alla fall ett steg för att matcha 17-55 och blir då i praktiken än långsammare och byggkvaliteten är inte i närheten av 17-55. Själv så kraschade jag 3 st 18-70 innan jag köpte min 17-55. Inte en enda reparation sedan dess.

Vad du skall förvänta dig av en 17-55 jämfört med en 18-70 kitglugg är således bättre ljusstyrka, bättre skärpa fullt öppen samt byggkvalititeten. Inget annat.

17-55 jämfört med Sigman du nämner så lär du enligt testerna få aningens bättre skärpa med Sigman samt att byggkvaliteten är bättre på 17-55 = Stabilare. Om den sedan är värd mellanskillnaden? Det vet bara du....

Jämfört med kitgluggen 18-55 så är allt bättre med Sigman och 17-55 även om just skärpan råkar vara bättre än genomsnitt för en kitglugg. Det verkar vara så att Nikon har rätt skarpa kitgluggar jämfört med många andra tillverkare. 18-70 är riktigt bra, matchar alltså de allra bästa zoomobjektiv som finns. 18-55 är enligt många källor oxå riktigt bra och även om den inte matchar 18-70 så är den bättre än konkurrenternas

Jag skulle vilja hävda att man inte köper 17-55mm bara pga av optisk prestanda. Mitt är riktigt bra, fantastiska färger, bra kontrast och bra skärpa, men inte så att det är värt ca 10000kr mer än tex Tamron 17-50mm. Att köpa Nikons 17-55 handlar om så mycket mer än om just den optiska prestandan. Det handlar om att köpa ett arbetsredskap med riktigt snabb AF, som tål hårda tag, regn och annat.
För många så är nog egentligen ett Tamron 17-50mm eller Sigma 18-50mm ett mer rimligt alternativ som presterar nästan lika bra för en tredjedel av priset. Men vill man ha ett objektiv som erbjuder något annat än bara god optisk prestanda så finns det inte så många alternativ.

Maverick skrev:
I så fall tycker jag att man ska köpa ett annat objektiv. 10000:- för ett begagnat skitobjektiv där motljusskyddet trillar av verkar vara ett väldigt dåligt köp. Jag tyckte att några skrev att det höll väldigt bra kvalitet?

Har man ett fungerande motljusskydd i den storlek som 17-55:ans så behöver man knappast något skyddande filter.

Mankan G skrev:
För mig så sitter det på kameran till 70%. Resterande 30% så är det för kort och då sitter mitt 70-200 där istället.

17-55 är ett objektiv....ingen kärlekssak.

Den är fantastiskt.....hållbar. Känns om den inte går att förstöra. Den är fantastisk skarp......men om du förväntar dig bättre skärpa än med 18-70 för att ta ett exempel så blir du missnöjd.

Min 17-55 är knallskarp. Nästan lika skarp som min Zeiss 50mm f1,4 ZF på bästa bländare och det är verkligen inte dåligt av en zoom. Men problemet är att 18-70 är lika skarp i praktiken.

Den stora grejen med 17-55 f2,8 är två: Just den stora bländaren och byggkvaliteten. 18-70 behöver bländas ner i alla fall ett steg för att matcha 17-55 och blir då i praktiken än långsammare och byggkvaliteten är inte i närheten av 17-55. Själv så kraschade jag 3 st 18-70 innan jag köpte min 17-55. Inte en enda reparation sedan dess.

Vad du skall förvänta dig av en 17-55 jämfört med en 18-70 kitglugg är således bättre ljusstyrka, bättre skärpa fullt öppen samt byggkvalititeten. Inget annat.

17-55 jämfört med Sigman du nämner så lär du enligt testerna få aningens bättre skärpa med Sigman samt att byggkvaliteten är bättre på 17-55 = Stabilare. Om den sedan är värd mellanskillnaden? Det vet bara du....

Jämfört med kitgluggen 18-55 så är allt bättre med Sigman och 17-55 även om just skärpan råkar vara bättre än genomsnitt för en kitglugg. Det verkar vara så att Nikon har rätt skarpa kitgluggar jämfört med många andra tillverkare. 18-70 är riktigt bra, matchar alltså de allra bästa zoomobjektiv som finns. 18-55 är enligt många källor oxå riktigt bra och även om den inte matchar 18-70 så är den bättre än konkurrenternas

Kan bara instämma med dig Magnus....många förväntar sig att "proffsgluggarna" ska var x antal gånger skarpare än tex en normaldyr glugg som tex kitgluggen(18-70) men man betalar oftast för helt andra egenskaper...min 17-55 är också knallskarp på alla bländartal/bränvidder och är perfekt ihop med min 70-200..antingen har jag fått ett riktigt bra ex eller så har det förekommit många dåliga ex i tester som presenterats i tidningar mm...tråkigt men tyvär förekomemr det ofta dåliga ex även på "proffsgluggarna"...bara till att kolla på tex Canons 24-70..brukar klara sig bra i tester men det finns tex användare som fått byta 3-4gr innan dom fått ett ex som presterar som det ska...kollar man in vad användare på fredmiranda så är dom flesta riktigt nöjda med gluggen

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=230&sort=7&cat=28&page=1

där är det ett av objektiven som ligger i topp med ett snittbetyg på 9,4 av 10.

Makten skrev:
I så fall tycker jag att man ska köpa ett annat objektiv. 10000:- för ett begagnat skitobjektiv där motljusskyddet trillar av verkar vara ett väldigt dåligt köp. Jag tyckte att några skrev att det höll väldigt bra kvalitet?

Har man ett fungerande motljusskydd i den storlek som 17-55:ans så behöver man knappast något skyddande filter.

Verkar som endel har problem med Nikons lösning där denna låsfunktionen finns...personligen tycker jag det fungerar skitbra...motljusskyddet på mina Nikonobjektiv med denna funktion sitter åt mycket bättre än vad dom gjorde på mina Canongluggar...har aldrig lyckats tappa/lossat något motljusskydd ofrivilligt....men visst man kan komma åt knappen av misstag vilket kan leda till att motljusskyddet faller av.

Makten skrev:

Jo, för motljusskyddet är ju verkligen det som är avgörande i ett köp av ett proffobjektiv. Objektivet håller extremt hög klass, motljusskyddet gör det inte. Men om man tror att man får ett dubbelt så skarpt objektiv jämfört med Sigmas 18-50 så får man nog läsa på lite till. Jag vill dock hävda att man får ett dubbelt så bra objektiv. Personligen gillade jag inte Sigmas 18-50. Bättre än kitoptik i de flesta fall men långt sämre än proffsoptiken.

Sedan vet jag inte om du är blind eller bara lider av selektiv varseblivning. Men du får gärna förklara hur ett motljusskydd skulle ha förhindrat de stenskott som sitter i linsen på bifogad bild. I synnerhet som det satt ett motljusskydd på vid tillfället för stenskotten.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Jo, för motljusskyddet är ju verkligen det som är avgörande i ett köp av ett proffobjektiv.
Eftersom motljusskyddet ingår i objektivet så är dess kvalitet också en del av objektivets kvalitet.

Sedan vet jag inte om du är blind eller bara lider av selektiv varseblivning. Men du får gärna förklara hur ett motljusskydd skulle ha förhindrat de stenskott som sitter i linsen på bifogad bild. I synnerhet som det satt ett motljusskydd på vid tillfället för stenskotten.
Alla fotograferar inte rally (eller vad det nu må vara). Särskilt inte med normalzoom, och det är väl ett tele du har på bilden?

ANNONS
Götaplatsens Foto