Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern hårddisk samt program för redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jakkebab

Medlem
Hej! Har precis införskaffat mig en kamera Nikon D500. Är det någon som har råd på vad man ska köpa för extern hårddisk där man kan lägga in bilderna. Samt om man ska skaffa sig ett program som är enkelt att hantera typ Photoshop.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har en SSD disk i datorn dit jag importerar bilderna, jag flyttar efter redigeringen de importerade filerna över till en större externdisk (då kan denna vara av HDD och på 3-4TB). Vill du jobba direkt mot externdisk så kan du göra samma sak att jobba med aktiva bilder mot en extern SSD och efter några månader ett år flytta över dessa till en billigare större HDD. Tänk på att flytta filer i redigeringsprogrammet så att programmet vet var den nya platsen är. Tänk också att ha backup på dina diskar.

jag har själv LR och gör ibland kompletterande redigeringar i PS, detta fungerar fint för mig. Men det finns ju andra program också, jag var inne på att skaffa Captur One for Nikon som är ett köpprogram och inte prenumeration som LR/PS. Men då jag var inkörd på LR så fortsatte jag med det
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har diskarna internt. Använder inga SSD alls utom C-disken.
Backup körs via docka.
När jag köper ny disk så köper jag 3 av samma storlek.
#1 i datorn
#2 i bokhyllan
#3 på jobbet
backup dras när jag känner för det.
Sen kan man köra mot en NAS.

Photoshop är inte enkelt. Men Adobes paket med LRC & PS för dryga 100kr/månad är enkelt. Vill man lära sig Adobes program så är Moderskeppet ett väldigt bra ställe. Enda nackdelen är att de kör med svenska menyer i programmen. Det strular till det lite om man sedan skall googla hur man gör vissa saker för de instruktionsfilmerna är i princip uteslutande på engelska.

Affinity photo är ett program om man är mer intresserad av att betala 1 gg.
 

Cygni

Aktiv medlem
Köp en med flera diskar i så du kan köra RAID.
Jag har 3 externa diskar varav en som jag kör RAID på sen drar jag även backup på OneDrive.
Jag har varit med om att få tusentals bilder borta på grund av kraschande hårddisk. Aldrig mer det ska hända mig igen.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har diskarna internt. Använder inga SSD alls utom C-disken.
Backup körs via docka.
När jag köper ny disk så köper jag 3 av samma storlek.
#1 i datorn
#2 i bokhyllan
#3 på jobbet
backup dras när jag känner för det.
Sen kan man köra mot en NAS.

Photoshop är inte enkelt. Men Adobes paket med LRC & PS för dryga 100kr/månad är enkelt. Vill man lära sig Adobes program så är Moderskeppet ett väldigt bra ställe. Enda nackdelen är att de kör med svenska menyer i programmen. Det strular till det lite om man sedan skall googla hur man gör vissa saker för de instruktionsfilmerna är i princip uteslutande på engelska.

Affinity photo är ett program om man är mer intresserad av att betala 1 gg.
Jag har diskarna internt. Använder inga SSD alls utom C-disken.
Backup körs via docka.
När jag köper ny disk så köper jag 3 av samma storlek.
#1 i datorn
#2 i bokhyllan
#3 på jobbet
backup dras när jag känner för det.
Sen kan man köra mot en NAS.

Photoshop är inte enkelt. Men Adobes paket med LRC & PS för dryga 100kr/månad är enkelt. Vill man lära sig Adobes program så är Moderskeppet ett väldigt bra ställe. Enda nackdelen är att de kör med svenska menyer i programmen. Det strular till det lite om man sedan skall googla hur man gör vissa saker för de instruktionsfilmerna är i princip uteslutande på engelska.

Affinity photo är ett program om man är mer intresserad av att betala 1 gg.
Håller med specillt är det viktigt att se till att ha backup utanför huset i händelse av brand eller inbrott. Det kan vara i form av någon molntjänst eller att man helt enkelt tar en kopia då och då på en extern disk som snarast flyttas från hemmet.

Affinnity photo är ett bra mycket program som är mycket snarlikt photoshop, och är därigenom även det alldeles för komplicerat för de flesta som inte använder det flitigt dagligen. Det saknar dock photoshops rudimentära video funktioner. Behöver man redigera video finns Davinci Resolve som har en "enklare" gratisversion som klarar det mesta inklusive ljud och specialeffekter. Senaste versionen har även möjlighet att lagra filmprojekt i molnet.

Själv använder jag Capture One för stillbilder i combination med Affinity photo. C1 är snarlikt LRC men finns även med eviga licenser. Idag använder jag dock Affinity photo ganska sällan eftersom C1 fått fler funktioner på senare år så att man mera sällan behöver program som Affinity photo eller PS. Capture One är aningen dyrare LRC men har lite mer kraftfulla funktioner som t.ex. i mitt tycke bättre färghantering och därigenom väl värt det högre priset.

När det gäller backup av program som LRC och C1 är det viktigt att tänka på att dessa program inte rör orginalbilderna utan alla editeringar lagras istället i en databasfil (en databasfil för alla sdbilder). Så även denna fil måste det tas backup på förutom bilderna.
 

zosma

Aktiv medlem
Jag har två interna HDD, från början en 3 TB men när den började bli full så köpte jag en 4 TB till, dom är för bilder, sen har jag ett par SDD för program och annat. Sen en extern 8 TB för backup. Och sen har jag Telia Cloud för Backup också. Den är obegränsad, men om man har mer än 5 TB så kan dom strypa hastigheten.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej! Har precis införskaffat mig en kamera Nikon D500. Är det någon som har råd på vad man ska köpa för extern hårddisk där man kan lägga in bilderna. Samt om man ska skaffa sig ett program som är enkelt att hantera typ Photoshop.
Lite knapphändig information för att man ska förstå vad du är ute efter. Hur många bilder (Gb) har du?
Ett 256Gb USB-minne rymmer 6000 bilder a' 40Mb. Lightroom eller motsvarande är bra till att hålla reda på bilderna och göra grundläggande redigering.
 

atotowi

Aktiv medlem
Om du vill ha en HD för att lagra bilderna och bildbehandla dom så fungerar nästan vilken USB3 disk som helst. Om du känner att du vill ha hög hastighet så kanske du vill välja SSD.
Jag lämnar diskussionen om hur man gör säkerhetskopior, backup och förvarar bilderna säkert.
När det gäller program så skulle jag säga Adobe Photography plan (120:-/månad) som innehåller både Lightroom och Photoshop. I dags läget kommer du väldigt långt med enbart Lightroom (tycker jag). Lightroom finns för Mac, PC, IOS och Web (lite annorlunda). IOS syncar med Mac/PC över molnet men saknar Keywording. Filerna som syncas tar inte plats av din moln.
Är du studerande får du hela Creative Cloud för 195:-/månad.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Köp en med flera diskar i så du kan köra RAID.
Jag har 3 externa diskar varav en som jag kör RAID på sen drar jag även backup på OneDrive.
Jag har varit med om att få tusentals bilder borta på grund av kraschande hårddisk. Aldrig mer det ska hända mig igen.
RAID är inte backup.
RAID är safety.
Jag skulle aldrig använda ngn annan RAID än speglande med hot swap OCH köra en backup på det.
 

gunte

Aktiv medlem
ACDSee är ett trevligt program till en ok kostnad.
En extern HD att ha bilderna på och jobba med och ett par externa HD till backupkopior
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har två interna HDD, från början en 3 TB men när den började bli full så köpte jag en 4 TB till, dom är för bilder, sen har jag ett par SDD för program och annat. Sen en extern 8 TB för backup. Och sen har jag Telia Cloud för Backup också. Den är obegränsad, men om man har mer än 5 TB så kan dom strypa hastigheten.
Telia Cloud verkar ju intressant för bara 49:- per månad. 5TB kan ju också vara OK. Det står något om att de kan införa begränsningar om det är hög nätverkstrafik, men står inget mer om det. Jag tänker att det kanske är så att man iaf i starten laddar upp en hel del kanske ett par TB, och att det i framtiden blir en del trafik under vissa perioder. Har du sett någon begränsning av data per dygn eller liknade? Har det fungerat bra och fungerar uppladdningen snabbt? Nedladdning, kan man tex visa bilder i ett vettigt tempo?
 

zosma

Aktiv medlem
Telia Cloud verkar ju intressant för bara 49:- per månad. 5TB kan ju också vara OK. Det står något om att de kan införa begränsningar om det är hög nätverkstrafik, men står inget mer om det. Jag tänker att det kanske är så att man iaf i starten laddar upp en hel del kanske ett par TB, och att det i framtiden blir en del trafik under vissa perioder. Har du sett någon begränsning av data per dygn eller liknade? Har det fungerat bra och fungerar uppladdningen snabbt? Nedladdning, kan man tex visa bilder i ett vettigt tempo?
Jag har hittills uppladdat ca 3 TB, och tycker det har fungerat bra. Man väljer vilka mappar den ska göra backup, och sen går allting smidigt i bakgrunden. I början tog det lite tid när alltid skulle laddas upp.
Laddat ner har jag däremot inte testat. Har den mera som extra backup som är utanför hemmet. Har valt att den gör backup på mapparna med bilder och lightroom katalogen. Även mina videofiler.
Jag brukar pausa Telia cloud när jag importerar bilder till Lightroom, eftersom jag efter import ändrar namn på filerna i Lighroom. Annars börjar med kopiera upp filer, men sen ändrar jag namn. Så efter att jag har importerat klart och ändrat namn och är klar med Lightroom, så aktiverar jag den igen.
Annars jobbar den i bakgrunden. Jag är mycket nöjd med den.
 

Cygni

Aktiv medlem
RAID är inte backup.
RAID är safety.
Jag skulle aldrig använda ngn annan RAID än speglande med hot swap OCH köra en backup på det.
Om jag kör backup på en RAID så blir det backup med safety......eller?
Som jag skrev innan så kommer jag aldrig igen att förlora bilder på grund av att inte ha backup. Livrem och hängslen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om jag kör backup på en RAID så blir det backup med safety......eller?
Som jag skrev innan så kommer jag aldrig igen att förlora bilder på grund av att inte ha backup. Livrem och hängslen.
om du kör över det till en annan disk, ja då har du backup.
Men det är utanför RAID-systemet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
om du kör över det till en annan disk, ja då har du backup.
Men det är utanför RAID-systemet.
Raid1 är väl en typ av backup kanske? Problem med spegling är att datorn eller en själv får fnatt och raderar så raderas också backupen. Jag körde raid1 i några år och det var iaf otroligt smidigt för när en disk dog så kunde jag återskapa den genom den andra disken och jag har för mig att det gällde även operativsystemet som låg på disken. Det var två interndisken i datorn med raid1
 

thommya

Aktiv medlem
Hej! Har precis införskaffat mig en kamera Nikon D500. Är det någon som har råd på vad man ska köpa för extern hårddisk där man kan lägga in bilderna. Samt om man ska skaffa sig ett program som är enkelt att hantera typ Photoshop.
Extern hårddisk för förra årets bilder och intern SSD hårddisk för aktuella bilder som du jobbar med - kanske detta årets bilder. Vilken extern disk, märke osv är en smaksak och bättre att kolla tester/reviews på nätet.
Om du skall skaffa ett komplett och enkelt redigeringsprogram kan jag rekommendera "Fotografipaketet" Adobe och då främst komma igång med Lightroom Classic som är relativt simpelt och intuitivt att jobba med.
Du får även med Photoshop i detta paket och kan ju gradvis kika på det allteftersom du lär dig eftersom det är mer avancerat.
Lycka till med valet!
 
Gimp https://www.gimp.org/ ett alternativ till Photoshop.
men är man ovan kanske Adobe Photography plan är bättre med tanke på support och den Photoshop kunskap som finns på nätet.
Stationär dator med 1TB SSD dedikerat för de bilder som är aktuella/årets/pågående, etc, förutom c: och övriga diskar.
Externt har jag en https://www.westerndigital.com/en-se/products/external-drives/wd-my-book-duo-usb-3-1-hdd#WDBFBE0120JBK-EESN
med två speglade (RAID 1) 6 TB diskar där intern Fotodisk och C disken backas en gång per dygn. har också några externa 1TB SSD diskar där "gammalt" läggs.
Vilket märke man väljer på diskarna är upp till egen smak och tycke, själv använder jag två olika märken externt och ett märke internt, vet inte varför har bara blivit så, håller helt med om att kolla tester å sånt, kolla också på användarvänlighet om du funderar på ett DAS eller NAS
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Raid1 är väl en typ av backup kanske? Problem med spegling är att datorn eller en själv får fnatt och raderar så raderas också backupen. Jag körde raid1 i några år och det var iaf otroligt smidigt för när en disk dog så kunde jag återskapa den genom den andra disken och jag har för mig att det gällde även operativsystemet som låg på disken. Det var två interndisken i datorn med raid1
Nej det är inte backup.
Då hade du inte kunnat radera backupen.
Du beskriver safety. Nog så viktigt om man behöver det.
 

PMD

Aktiv medlem
Backup är helt klart nödvändigt, och det kan vara bekvämt med "moln"-backup. Man bör dock inte förlita sig enbart på en backup som man inte har kontroll över.

N som förordar backuper utanför hemmet, hade ni backup på era bilder under tiden innan digitalfotograferingen? Förmodligen inte, men det är förvisso större risk att tappa alla bilderna på en disk än alla bilderna i ett fotoalbum.

Hade ni backup av era filmbaserade bilder utanför hemmet?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Backup är helt klart nödvändigt, och det kan vara bekvämt med "moln"-backup. Man bör dock inte förlita sig enbart på en backup som man inte har kontroll över.

N som förordar backuper utanför hemmet, hade ni backup på era bilder under tiden innan digitalfotograferingen? Förmodligen inte, men det är förvisso större risk att tappa alla bilderna på en disk än alla bilderna i ett fotoalbum.

Hade ni backup av era filmbaserade bilder utanför hemmet?
1. Jag överför bilderna till den interna disken i datorn från kameran
2. Jag tar en backup på överföringen till den externa disken
3. När jag kollat lite att backupen har fungerat raderar jag i kameran

4. Jag redigerar bilderna och exporterar ut dessa till interndisken
5. Jag lägger en backup på dessa på externdisken

6. När det gått kanske en månad så hämtar jag en disk jag har utanför bostaden men i samma hus och lägger en backup på det som saknas. Jag söker på båda diskarna på senast ändrat och för över skillnaden.

7. Varje kvartal gör jag en liknade som #6 fast på en disk som finns på annan ort

Risken nu är att det är en fördröjning på en månad tills de hamnar på en tredje disk och ett kvartal till det hamnar på en fjärde disk samt att allt är manuellt. Men det är också skönt att ha en manuell koll på det
 
ANNONS