Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ansöka om spridningstillstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Jag har haft min drönare ett tag, men aldrig spridit några bilder. De har stannat på min dator.

Men nu har jag tänkt att jag ska undersöka hur man går tillväga för att ansöka om spridningstillstånd om det skulle bli aktuellt :)

Hur gör ni när ni ansöker om spridningstillstånd?
Vad bifogar ni?
Vad skriver ni för motivering? Räcker det att man skriver "sociala medier"?
Ansöker ni i batchar eller händer det att ni skickar in en ansökan med en enskild bild?
Om jag redigerar bilden i Lightroom, behåller den då all gps-data?

Vad jag förstått behöver bilden vara redigerad och klar, för det är exakt den bild som man skickar in som sedan (eventuellt) godkänns.
 

kiwi

Aktiv medlem
Hur ansöka: Gå in på Lantmäteriets sida för spridningstillstånd och fyll i allt som behövs.

Vad som bifogas: Efter inskickad ansökan får du ett mejl med en länk till en sida, där du kan ladda upp bilder och filmer snabbt och enkelt.

Motivering: Jag brukar skriva sociala medier. Det brukar räcka, för då vet Lantmäteriet att de måste granska materialet.

Batchar eller enskild bild: Det beror på. Handlar det bara om en enda bild, så söker jag för en bild. Är det flera från samma tillfälle och jag kanske inte vet vilken jag ska använda, så brukar jag skicka in allt. Men inte alltid. Ju mer material, desto längre tid tar det för dem att bedöma.

Lightroom kan skicka all gps-data vidare i exporterade filer, men bara om du ser till att inkludera all metadata.

Bilden behöver inte vara redigerad och klar. Men om du väljer att göra det, så kan det göra att det bara är den versionen av bilden som tillståndet gäller. Skicka originalen för säkerhets skull.


För övrigt är lagen idiotisk och motverkar sitt eget syfte, vilket jag bloggade om för flera år sedan.


/ Kiwi
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Vad som bifogas: Efter inskickad ansökan får du ett mejl med en länk till en sida, där du kan ladda upp bilder och filmer snabbt och enkelt.
Stort tack för din info.
Brukar du bifoga loggfilerna från flighten också?
Jag läste att Lantmäteriet skrev att man kan göra det.
Jag tänker att det kan ju vara en flygning på 25 min, och så handlar det om en bild tagen 13:52:48 in i flighten.
Känns som onödigt mycket info. Eller det kanske är nödvändigt/smidigast...

Och ja, jag häller med dig om att detta är trams.
Det måste ju vara en extremt tidsödande hantering på Lantmäteriet.
 

kiwi

Aktiv medlem
Brukar du bifoga loggfilerna från flighten också?
(---)
Känns som onödigt mycket info. Eller det kanske är nödvändigt/smidigast...
Nej, det gör jag faktiskt inte. Oftast har jag hållit mig kring en specifik plats och då markerar jag bara platsen i deras karta + att jag ser till att gps-datan är kvar i bilderna. Jag tror bara det är positivt att skicka in loggfilerna.


Och ja, jag häller med dig om att detta är trams.
Det måste ju vara en extremt tidsödande hantering på Lantmäteriet.
Ja, inte bara att det kostar tid och pengar. När nu systemet är utformat som det är, där man kan få bilder retuscherade eller bilder/filmer markerade som att de ej ska spridas, så är det upplagt för att få reda på rikets hemligheter. Helt kostnadsfritt dessutom.

Jag har försökt se hur andra länder gör, och Sverige verkar (vad jag kunnat se) vara det enda landet i Europa/Nordamerika som tillämpar denna form av förhandscensur.


/ Kiwi
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Nej, det gör jag faktiskt inte. Oftast har jag hållit mig kring en specifik plats och då markerar jag bara platsen i deras karta + att jag ser till att gps-datan är kvar i bilderna. Jag tror bara det är positivt att skicka in loggfilerna.
Tack för din hjälp, då vet jag lite!
 

PMD

Aktiv medlem
För övrigt är lagen idiotisk och motverkar sitt eget syfte, vilket jag bloggade om för flera år sedan.
Men nu är vi ju snart med i NATO så då kan väl den här lagen avskaffas? :)

Lagen är en relik från tiden då alla luftfartyg var bemannade.

På den tiden behövdes dock inte något spridningstillstånd om bilden var tagen från ett luftfartyg i linjetrafik, om jag minns rätt.
 

Artis

Aktiv medlem
Men nu är vi ju snart med i NATO så då kan väl den här lagen avskaffas? :)

Lagen är en relik från tiden då alla luftfartyg var bemannade.

På den tiden behövdes dock inte något spridningstillstånd om bilden var tagen från ett luftfartyg i linjetrafik, om jag minns rätt.
Du behöver fortfarande godkännande från Lantmäteriet om du vill publicera bilder där horisonten syns tagna från ett flygplan som håller på att landa.
 

PMD

Aktiv medlem
Numera kan man väl knappast ta några bilder under start och landning?
Det brukar vara påbud om att elektronisk utrustning ska vara avstängd då.

Det är nog ganska få som har med sig en kamera utan elektronik numera. ;)
 

Artis

Aktiv medlem
Det gäller nog elektronik som kommunicerar med ”omvärlden”. Telefonerna i flygplansläge utgör inget hot och även en kamera med avstängd Wi-Fi och GPS.
 

PMD

Aktiv medlem
Brukar du kunna förklara det för flygvärdinnan som kommer och påpekar att du inte får använda elektronisk utrustning? :)

Om påbudet är att alla elektroniska apparater ska vara avstängda så lär det knappast gå att fortsätta använda sin mobiltelefon/kamera med avstängd WiFi.

En GPS-apparat är en radiomottagare, så den kommunicerar inte heller med omvärlden (åtminstone inte tvåvägs). Icke desto mindre så har alla radiomottagare en oscillator som kan sända ut störande radiovågor.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Brukar du kunna förklara det för flygvärdinnan som kommer och påpekar att du inte får använda elektronisk utrustning? :)
Jag har ALDRIG haft problem med detta. Fotat otaliga starter och landningar. Suttit med kameran väl synligt i knät.
Suttit på platser rakt emot jump seat där flygvärdinnan suttit.

Det är som sagt aldrig någon som kommenterat detta.

Så det är nog inget man behöver fästa någon större oro vid.
 

Artis

Aktiv medlem
Brukar du kunna förklara det för flygvärdinnan som kommer och påpekar att du inte får använda elektronisk utrustning? :)

Om påbudet är att alla elektroniska apparater ska vara avstängda så lär det knappast gå att fortsätta använda sin mobiltelefon/kamera med avstängd WiFi.

En GPS-apparat är en radiomottagare, så den kommunicerar inte heller med omvärlden (åtminstone inte tvåvägs). Icke desto mindre så har alla radiomottagare en oscillator som kan sända ut störande radiovågor.
Aldrig haft problem med det och ingen ifrågasatte att jag tog bilder under hela flygningen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte heller blivit uppmanad att stänga av en kamera, så jag tror att kabinpersonal i allmänhet är av uppfattningen att "all electronic devices" syftar på mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Att kameror skulle innehålla elektronik har de nog inte tänkt på, men om uppmaningen att stänga av elektroniska apparater ska följas helt så ska förstås digitalkameror stängas av också.

(Jag hoppas att de flesta uppfattade blinkningen i inlägg #8).
 

Artis

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte heller blivit uppmanad att stänga av en kamera, så jag tror att kabinpersonal i allmänhet är av uppfattningen att "all electronic devices" syftar på mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Att kameror skulle innehålla elektronik har de nog inte tänkt på, men om uppmaningen att stänga av elektroniska apparater ska följas helt så ska förstås digitalkameror stängas av också.

(Jag hoppas att de flesta uppfattade blinkningen i inlägg #8).
Som elektronik räknas nog dagens klockor typ Apple Watch. Ska de stängas av också?
 

PMD

Aktiv medlem
Fråga kabinpersonalen när du går ombord.

Reglerna tycks variera en del mellan olika flygbolag, men i allmänhet är reglerna mycket mer avslappnade nu jämfört med när mobiltelefoner började bli vanliga på 1990-talet.
 

lonian

Aktiv medlem
Brukar du kunna förklara det för flygvärdinnan som kommer och påpekar att du inte får använda elektronisk utrustning? :)

Om påbudet är att alla elektroniska apparater ska vara avstängda så lär det knappast gå att fortsätta använda sin mobiltelefon/kamera med avstängd WiFi.

En GPS-apparat är en radiomottagare, så den kommunicerar inte heller med omvärlden (åtminstone inte tvåvägs). Icke desto mindre så har alla radiomottagare en oscillator som kan sända ut störande radiovågor.
Jag hör de säga att telefonen ska vara i flight mode. Då går den ju fortfarande att fota med.

Sen tänker väl inte alla på att man ska ansöka om spridningstillstånd även fotat från flygplanet.
 

afe

Aktiv medlem
Som elektronik räknas nog dagens klockor typ Apple Watch. Ska de stängas av också?
Nu har jag inte flugit sedan jag skaffade Apple Watch, men eftersom den i sig fungerar som en telefon skulle jag stänga av den (eller sätta den i flygplansläge).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur ansöka: Gå in på Lantmäteriets sida för spridningstillstånd och fyll i allt som behövs.

Vad som bifogas: Efter inskickad ansökan får du ett mejl med en länk till en sida, där du kan ladda upp bilder och filmer snabbt och enkelt.

Motivering: Jag brukar skriva sociala medier. Det brukar räcka, för då vet Lantmäteriet att de måste granska materialet.

Batchar eller enskild bild: Det beror på. Handlar det bara om en enda bild, så söker jag för en bild. Är det flera från samma tillfälle och jag kanske inte vet vilken jag ska använda, så brukar jag skicka in allt. Men inte alltid. Ju mer material, desto längre tid tar det för dem att bedöma.

Lightroom kan skicka all gps-data vidare i exporterade filer, men bara om du ser till att inkludera all metadata.

Bilden behöver inte vara redigerad och klar. Men om du väljer att göra det, så kan det göra att det bara är den versionen av bilden som tillståndet gäller. Skicka originalen för säkerhets skull.


För övrigt är lagen idiotisk och motverkar sitt eget syfte, vilket jag bloggade om för flera år sedan.


/ Kiwi
KIWI:
Verkar som myndigheterna målat in sig i ett hörn nu. De verkar helt enkelt inte klara av att hantera tillståndsgivningen inom rimlig tid. Jag håller på att sälja en skärgårdsfastighet och om en timme är vi inne på nittonde dagen i vår väntan. Så ni som lever på att göra drönarfilmer till mäklare kan nog snart lägga ner. Det finns väl ingen större ide med att lägga ut sådana jobb nu med de ledtiderna. Hade jag vetat då vad jag vet idag så hade jag helt avstått från videon, för det har ju bara varit en massa strul kring detta.

Osökt tänker jag på polisen och passhaveriet också. Varför tillverkas svenska pass i ett annat land?
 

kiwi

Aktiv medlem
KIWI:
Verkar som myndigheterna målat in sig i ett hörn nu. De verkar helt enkelt inte klara av att hantera tillståndsgivningen inom rimlig tid. Jag håller på att sälja en skärgårdsfastighet och om en timme är vi inne på nittonde dagen i vår väntan. Så ni som lever på att göra drönarfilmer till mäklare kan nog snart lägga ner. Det finns väl ingen större ide med att lägga ut sådana jobb nu med de ledtiderna. Hade jag vetat då vad jag vet idag så hade jag helt avstått från videon, för det har ju bara varit en massa strul kring detta.
Japp. Skickade själv in en ansökan i morse och fick veta att det just nu är 17 dagars väntan tills bedömning inleds. 17 arbetsdagar. Så det blir kanske någon gång efter midsommar som de kommer att börja titta för att se om jag har råkat avbilda något superhemligt i skogsdungen några kilometer bort.

Nu vet jag inte hur ditt material ser ut, men du skulle kunna beskära filmerna så att horisonten inte är med och därmed försöka hamna i de få undantag som finns. Å andra sidan är det väl utsikten man vill visa på en film som handlar om en skärgårdsfastighet...


/ Kiwi
 

afe

Aktiv medlem
Just Stockholms skärgård innehåller säkerligen fortfarande (och förhoppningsvis) en hel del skyddsobjekt, så det är kanske inte är helt konstigt att det tar lite längre tid att granska ...
 
ANNONS