Annons

Lightroom kraschar vid export.

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!
När jag skall exportera ett bildspel på ca 5 minuter med stillbilder samt en låt kraschar Lightroom och stängs ner.
Har aldrig varit med om detta förut.
Det ska vara uppdaterat och detta är version 11.3.1. Jag använder Mac.
Någon som vet vad det kan vara eller hur jag löser det?
Tacksam för tips!
Mvh
Johan
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Kör Win10 men har samma version.
Kraschar alla exporter på samma sätt eller är det just detta bildspel som kraschar?
Testat optimera databasen?
Brist på minne?
Hur stor är databasen?
Kan du börja en ny databas med endast de bilder du vill ha i bildspelet och göra en export därifrån?

Kommer inte på fler förslag...
 

thommya

Aktiv medlem
Då lägger jag till -
Plötsliga kraschproblem i Lightroom är ofta relaterade till att grafikkortsdrivrutiner inte är optimerade för att köras med den senaste mjukvaruuppgraderingen. Av just den anledningen, testa att stänga av "Använda Grafikprocessor" här > Lightroom Classic > Inställningar > Prestanda
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej igen!
Uppdaterade precis till Lightroom 11.4 och testade men det fortsätter att stänga ner när processen med bildspelet gått ca 15%.
Jag har stängt av "använda grafikprocessor". Har optimerat katalogen och tömt cache minnet för video. Jag har 16 Gb i Ram och det har alltid funkat förut men inte nu helt plötsligt.
Vad kan det va för fel?

Tack!
Johan
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej
Och du har inte ont om diskutrymme?
Kraschar det i alla bildspel?
Även utan musik?
Hej!
jag har inte ont om diskutrymme.
Har testat att göra ett bildspel med helt andra bilder och musik men det blir samma sak. Har testat att bara ha med liggande bilder, välja annan låt, spara på ett nytt ställe men det är samma sak. Efter en kort stund stängs allt ner och jag ska rapportera problem.

Har inte testat utan musik än.

Kan det va min dator som helt enkelt inte orkar med senaste Lr. Min iMac är från sent 2012.
 

Buskär

Medlem
Hej!
jag har inte ont om diskutrymme.
Har testat att göra ett bildspel med helt andra bilder och musik men det blir samma sak. Har testat att bara ha med liggande bilder, välja annan låt, spara på ett nytt ställe men det är samma sak. Efter en kort stund stängs allt ner och jag ska rapportera problem.

Har inte testat utan musik än.

Kan det va min dator som helt enkelt inte orkar med senaste Lr. Min iMac är från sent 2012.
Din Mac är dags för pension. Åtminstone för den här typen av arbete. Den är trots allt 10 år. Så en ny/nyare Mac med M2 alt M1PRO eller M1Max och 32GB RAM samt så stor SSD du har råd med skulle jag rekommendera. Åtminstone om du vill använda dagens Adobe-program optimalt. Och att behöva byta dator efter 10 år ska vi inte klaga på. Snarare tacka pensionären för lång och trogen tjänst.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Hej!
jag har inte ont om diskutrymme.
Har testat att göra ett bildspel med helt andra bilder och musik men det blir samma sak. Har testat att bara ha med liggande bilder, välja annan låt, spara på ett nytt ställe men det är samma sak. Efter en kort stund stängs allt ner och jag ska rapportera problem.

Har inte testat utan musik än.

Kan det va min dator som helt enkelt inte orkar med senaste Lr. Min iMac är från sent 2012.
Jag har ett liknande problem med min MacMini från sent 2012.
Fläkten börjar gå på högvarv efter ett par minuters arbetande i Lightroom.

Jag ska vänta MacMini M2 kommer.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Lightroom (ej Classic) och på senare tid har programmet börjat krascha med oregelbundna mellanrum. Datorn jag har är en Lenovo X1, Windows 10 pro, 8 GB ram och 120 HDD. Har någon en teori? (Jag vet att datorn är lite till åren).

Vänligen Dag
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan du exportera ut det o prova med originalfilerna hos en kompis?
Att datorn är gammal skall inte vara ngt problem. Möjligtvis att det tar längre tid att rendera videon.
Fast vídeo o LRC har väl inte den bästa kompisandan.
 

PerK

Aktiv medlem
Datorer OCH mjukvaror utvecklas hela tiden - egentligen brde man byta dator var tredje år för att hålla mjukvarans takt. det gör man inte men fem år är en gräns. Adobe mjukvara kräver mycket RAM. Jobbar man med flera stora filer öppna samtidigt är RAM en begränsande faktor. 32GB är minimum för komfortabelt arbete. Ett uppdaterat riktigt bra grafikkort hjälper om man använder det.
"att datorn är gammal skall inte vara något problem" skriver någon: det är helt fel!
 

atotowi

Aktiv medlem
"
"att datorn är gammal skall inte vara något problem" skriver någon: det är helt fel!
"
Om Datorn uppfyller systemkraven för ett program så ska det inte vara nåt problem oavsett ålder.
I senaste uppdateringen från Adobe så diskvalicerade sig alla Intel baserade Macar utan extra grafikkort (dvs de som använder CPUns inbyggda GPU) från rätt många nya AI funktioner eftersom de kräver mer minne för GPU än vad som finns tillgängligt.

Då står man i valet och kvalet att köpa ny Mac, eGPU+Grafikkort eller byta till den andra sidan...
 

PerK

Aktiv medlem
Nu är det så att datorer utvecklas hela tiden och det gäller inte bara CPU, Grafikkort och RAM. Hela datorn arkitektur medverkar till den totala prestandan. Moderkortet är speciellt viktigt. Det knyter ihop datorns komponenter. Ingen kedja är viktigare än den svagaste länken!
Det som anges för funktion av mjukvaruteillverkaren är bara för att det skall gå runt och tar inte hänsyn vilket data man använder - d.v.s. de siffrorna är lite värda.
Det du berättar att Adobe kräver separat grafik bekräftar perfekt min ståndpunkt!
 

JoakimS

Aktiv medlem
Jag kör en gammal PC med Windows 10. Jag hade problem med export från Lightroom Classic. Vid export frös Lightroom och inget hände. Det gick inte att stänga normalt heller. Jag uppgraderade grafikdrivrutinerna, utan resultat. Det som löste problemet var att återställa preferences. Kanske värt ett försök även på Mac?
 
Senast ändrad:
ANNONS