Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu har det omöjliga hänt - DxO Photolab 5 stöder Fuji!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som vanligt mot slutet av oktober så kom just idag en uppgradering av DxO Photolab.


Vad är nytt?


Stöd för Fuji-hus och Fuji-objektiv

Den riktigt stora och mycket otippade nyheten är att Photolab 5 nu stöder de arton senaste systemkamerahusen från Fuji och mängder av objektivprofiler. På toppen av detta kommer även ett stöd för massor av Fuji presets i DxO Filmpack som också äntligen uppgraderas från version 5 till 6. Så grattis till alla Fuji-fotografer som nu likt alla andra fotografer nu kan använda det fantastiska Deep Prime för bilder tagna i dåligt ljus på höga ISO. Det här kommer säkert att ge DxO en möjlighet till inbrytning bland fotografer som tidigare aldrig kunnat se Photolab som ett alternativ. Kanske time att ladda ner en demo även för Fuji-användare alltså?

(Undrar om detta kommer innebära att vi på sikt kan få in Fuji-kameror och objektiv i DxO:s testverksamhet också, även om applikationerna och testverksamheten numera ligger i olika bolag. Det vore intressant.)

Nya smarta maskverktyg i U-point och Local Adjustments
Personligen så tror jag detta tillsammans med uppgraderingen av Filmpack är de viktigaste nyheterna för mig i denna uppgraderingsvåg. Nya Chroma- och Luma-sliders m.m. och nya markeringsverktyg är alla välkomna för bättre detaljkontroll.

Bildarkivdelen Photo Library är det som verkligen fått ett stort lyft
Det är ingen hemlighet att just denna del och inte minst metadatahanteringen varit Photolabs verkligt svaga del. Den har mest varit ett problem och ett stort skämt men nu har den lyfts ordentligt och den verkar nu fungerar väldigt mycket bättre och då inte minst ihop med Lightroom där metadataintegrationen nu ser ut att fungera väldigt väl. Ett hyfsat komplett stöd finns nu för IPTC och effektiva batchningsverktyg har äntligen kommit på plats. Så DxO verkar ha lyssnat på kritiken. Ändringar i XMP som görs i Lightroom eller annat verktyg slår igenom direkt i Photolab som ju inte som Lightroom kräver någon handpåläggning. Till skillnad mot i Lightroom läses alla ändringar in direkt när bilder öppnas i Photolab som ju saknar importfunktioner som Lightroom har. I Photolab räcker det med att öppna en folder med bilder så blir de tillgängliga för editering automatiskt. Det är en av de saker jag tyckt varit en fördel med Photolab.

Det har diskuterats mycket på DxO Forums om även DxO borde satsa på att bygga något bildarkiv "a la Lightroom" men många har inte tyckt det då man befarat att det skulle ta för mycket kraft från annat. Det får väl visa sig om man hamnar i samma träsk av preview-bildshantering som Lightroom gjort. Previews för redigering ska hålla så hög kvalitet som möjligt och previews i bildarkiv ska vara så små som möjligt annars påverkar de prestanda negativt. Det är en trade off som kostar prestanda. Av det skälet har en del tyckt att man inte borde bygga ihop konverteren med fotoarkivet. Det finns ju numera dessutom fristående metadatahanteringsverktyg och bildarkivsystem som fungerar utmärkt tillsammans med Photolab, så länge man låter dessa äga metadata och inte Photolab.

Möjligen har utvecklingen av Photo Library skett på bekostnad av andra förbättringar i Photolab, som en del DxO Forum-användare befarat. Uppgradering av Photo Library verkar nog vara det som enskilt uppgraderats mest av alla de befintliga modulerna i programmet men under huven så har säkert stödet för Fuji krävt en hel del ändring i koden också. Nåväl, jag är inte målgruppen för "Photo Library"-förbättringarna eftersom jag ju kör Photo Mechanic Plus som är mer av ett high end alternativ idag till både Lightroom och Photolab Photo Library men jag tror säkert att många verkligen kommer tycka att detta är ett viktigt och efterlängtat lyft. Hoppas bara att folk som underhåller metadata även i andra verktyg verkligen testar hur datautbytet sker innan de sätter igång och uppdaterar hej vilt från flera håll. Det är sällan en bra idé.

Photolab 5 mycket snabbare med nya Mac-arna
Nya Photolab är klart snabbare även när det körs på PC men på de nya Mac-arna är det en dramatisk prestandavinst att räkna hem. Grattis till er som kör sånt. Export med Deep Prime denoise är mycket krävande och stödet för detta nya Mac-chip kommer att rätt dramatiskt förbättra exportprestanda med Deep Prime påslaget.

DxO PhotoLab 5 Review of New Features - YouTube
 
Senast ändrad:
Var lite besviken tidigare när jag upptäckte att DXO Photolab version #4 inte kunde hantera raw filerna från min ena kamera - Fujifilm X100V. Fick göra några workarounds. Köpte även ytterligare ett program. Men idag såg jag att det finns stöd för bägge. Beta visserligen vad gäller min ena, den som heter X100V

Uppgraderade därför omedelbart.... Man kan ju inte lägga ned så mycket pengar på kameror och objektiv om man inte löper linan ut. Vill också helst bara förhålla mig till ett program.

Testade en raw bild tagen med högt ISO tal och jämförde. Det blev som jag hoppades och kanske förväntade mig. Till och med bättre. Mycket bra resultat! Naturliga rena färger utan överdrifter

Det kostade mig 800 kr att uppgradera men det var det värt. Varenda krona

Har nu även kollat på Youtube från andra som har jämfört med program som man normalt använder för brusreducering av X trans filer. Samma slutsats...
 
Senast ändrad:
Grattis då! Photolab ger verkligen fina resultat (inte minst på höga ISO i dåligt ljus) och det är ju kul om alla Fuji-fotografer också kan köra Deep Prime och alla andra fina verktyg som numera finns i programmet. DXO är ju en flugskit i jämförelse med Adobe så det är säkert väldigt välkommet med ett så pass stort tillskott till kundbasen. Kul att du är nöjd med bildkvaliteten. Hade blivit förvånad om de släppt detta utan att ha säkrat upp bildkvaliteten med Fuji-filerna.
 
Det verkar ju också som att DXO flörtat ordentligt med Fuji-fotograferna då man även sett till att dessa kommer känna sig hemma även i Filmpack 6 med ett antal presets som emulerar gamla analoga Fuji-fillmer men detta gör ju att även alla andra kan få sig en en analog Fuji-look. Mina minnen av Fujia analoga filmer är dock inte särskilt positiv. Tyckte mina var mest urvattnade och lite blaskiga men jag prövade ju aldrig Velvia.
 
Det var ju rätt länge sedan DxO Filmpack 5 kom..

Ja det är väl främst Photolab de uppdaterar varje år mot årsskiftet och även NIC Collection har de ju behövt fräscha upp nyligen men där har de en del mer att göra. Integrationen med Photolab går via sunkiga gamla TIFF istället direkt från RAW och det gillar i alla fall inte jag. Det är samma upplägg de haft mot Lightroom och Photoshop och det tycker inte jag duger när man äger alla led i integrationen.

Filmpack och ViewPoint uppgraderas mycket mer sällan.
 
Det verkar ju också som att DXO flörtat ordentligt med Fuji-fotograferna då man även sett till att dessa kommer känna sig hemma även i Filmpack 6 med ett antal presets som emulerar gamla analoga Fuji-fillmer men detta gör ju att även alla andra kan få sig en en analog Fuji-look. Mina minnen av Fujia analoga filmer är dock inte särskilt positiv. Tyckte mina var mest urvattnade och lite blaskiga men jag prövade ju aldrig Velvia.
Om du nu menar tiden då man lämnade filmrullen hos Konsum, 10X15-bilder, och hämtade ut dom efter en vecka, då tyckte jag Fujifilm var kanon, ASA 200 film och dom var kända för sina fina färger, undrar om dom inte också hade så att man kunde välja 27+2 ( sommar erbjudande )- det var också skillnader vilken firma som framkallade rullarna, en del gjorde det sämre, andra bättre.
 
Om du nu menar tiden då man lämnade filmrullen hos Konsum, 10X15-bilder, och hämtade ut dom efter en vecka, då tyckte jag Fujifilm var kanon, ASA 200 film och dom var kända för sina fina färger, undrar om dom inte också hade så att man kunde välja 27+2 ( sommar erbjudande )- det var också skillnader vilken firma som framkallade rullarna, en del gjorde det sämre, andra bättre.

Relativt mina Agfa CT 18 och 21 dian så tyckte jag de såg rätt trista ut.
 
ANNONS