Annons

Byte från Fujifilm till Nikon eller Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

christell

Medlem
Går i tankarna att återgå till fullformat. Fotade tidigare med Nikons D800 och medföljande objektiv och saknar dynamiken med nikons 50mm 1.4.
Har nu plåtat med Fujifilm i 4 år och har inte känt mig helt nöjd och är redo att återgå till fullformat igen.

Men eftersom jag inte helt hängt med i svängarna på nya kameror på marknaden vet jag inte riktigt vad jag ska välja.

så finns det någon som gjort liknande byte/återvänt likt detta?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Som Nikonist i mer än 40 år är svaret självklart för mig. Men inte så säkert att det är så självklart för dig.

Är det "egentligen" så att 24x36är så mycket bättre än 18x24?

Du skriver inte vilken kamera du har. Om du inte köpt något nytt på 4 år så skulle jag tro att en hel del hänt även hos Fujifilm. Det känns som en billigare väg att gå.

Utvecklingen har gått så långt nu att de verkliga skillnaderna i resultatet mellan olika märken är ytterst litet. Allt blir mer och mer en fråga om vilken typ av kamera och vilket märke man trivs med.
Har själv provat Panasonic, Sony och Fujifilm som alternativ men alltid kommit tillbaka till Nikon. Men det är jag det.

Tror att det är sällan som den tekniska biten i dagens kameror gör en besviken.
 

christell

Medlem
Kikade på din profil och såg att du är yrkesfotograf!
Tror inte jag är rätt person att ge dig råd!!
Uppskattar ditt svar ändå 😊😊

jag är mer ute efter ”tyck och tänk” från de som gjort liknande resa. Dvs bytt från Nikon till Fujifilm och kanske eventuellt tillbaka. Jag tror nog också att jag skulle kunna uppgradera mig till nyare Fujifilm men jag litar nog lite åt det sista du skriver att min comfort ligger hemma hos Nikon ☀.
 

hampusm

Aktiv medlem
Uppskattar ditt svar ändå 😊😊

jag är mer ute efter ”tyck och tänk” från de som gjort liknande resa. Dvs bytt från Nikon till Fujifilm och kanske eventuellt tillbaka. Jag tror nog också att jag skulle kunna uppgradera mig till nyare Fujifilm men jag litar nog lite åt det sista du skriver att min comfort ligger hemma hos Nikon ☀.
Jag gjorde tvärt om. Jag gick från Nikon DSLR, via M43, till Fujifilm. Jag är inne på min fjärde Fujifilmkamera, och har ingen lust alls att byta till något annat. Sen tycker jag att märket spelar mindre roll, man får först bestämma sig för om man vill ha fullformat eller APS-C, sedan om det ska vara DSLR eller spegellöst, och slutligen vilket märke man vill ha.

Den Fujifilmkamera jag har nu är x-pro3. Den ger mig både elektronisk och optisk sökare, eller en kombination av båda. Jag är nöjd med aps-c, och jag gillar Fujis manuella rattar. Sålänge denna håller ser jag ingen anledning att byta upp mig.

Du borde besöka en kamerabutik och klämma och känna lite :)
 

lonian

Aktiv medlem
Tror att det är sällan som den tekniska biten i dagens kameror gör en besviken.
Det där beror ju naturligtvis på olika saker.

Jag blev besviken på det tekniska när jag gick från nikon dslr till spegellös nikon z6. Skapar man enbart landskapsbilder så blir man säkert nöjd ändå.

Om jag skulle köpa ny nikon idag så vänta ett tag. Det kommer säkerligen något nytt nästa år förhoppningsvis en z8 eller z6iii/z7iii.
 

PerK

Aktiv medlem
Jag har använt Fuji X parallellt med mina Sony A7Rx då och då: Det större formatet ger mer än dubbelt så mycket information per exponering och fler pixlar ger mer detalj. Har man 61mpix kan man dessutom beskära bilden rejält - 26mpix på APS-C yta. Kan köra mitt 135 som 200 t.ex.. Jag är också en gammal nikonist och vet deras fina bildkvalitet men den starkaste sidan med Sony är det överlägsna objektivurvalet! I olika kvaliteter och priser. Nikon har det knapert och verkar sätta Nikonloggan på Tamron. Canon är jättefina, men har (än så länge) få och dyra objektiv.
 

t595sp

Aktiv medlem
Går i tankarna att återgå till fullformat. Fotade tidigare med Nikons D800 och medföljande objektiv och saknar dynamiken med nikons 50mm 1.4.
Jag vet inte vad TS menar med att sakna "dynamiken med nikons 50mm 1.4". Är det just det objektivets egenskaper, sätt att hantera bakgrundsoskärpan eller är det kamerans dynamiska omfång i kombination med just det objektivet, upplösning eller nåt annat som avses? Skulle vara intressant att få en beskrivning på detta i relation till fullformat.

Det finns ju också ett tredje alternativ och det är att titta på tex Fuji GFX-100s. En smidig mellanformatare med hyfsad af i storlek av en modern DSLR. Dock blir objektiven betydligt större. Men vilken teknisk bildkvalitet. För min egen del blev det en fullständig aha-upplevelse efter de första bilderna med GFX. Jag har gått från Nikon FF till Fuji X series och nu också GFX.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag bytte från Fuji till Nikon Z och ångrar det verkligen inte :) Huvudanledningarna till bytet var Nikons fantastiska S-line objektiv samt att bli av med X-trans.
Jag gick från en X-T3 till en Z7 så jag fick ju dessutom IBIS, mycket högre upplösning, lite större dynamiskt omfång, bättre EVF, topp-display och ett ordentligt grepp. Sen är också batteritiden definitivt bättre på min Z7(åtminstone med EN-EL15C-batteri). Två grejor som jag dock tyvärr förlorade var dubbla minneskortsplatser samt vertikalt vinklingsbar skärm.

Sen när det gäller objektiven så hade jag ett Fuji XF16/1.4 samt ett XF80/2.8 makro och båda dessa objektiv var riktigt bra, men nu har jag istället ett Nikon Z 20/1.8 samt ett Z 105/2.8 makro och dessa objektiv är ännu bättre än Fuji-objektiven. Nikon Z 105/2.8 makro är det bästa objektiv jag nånsin använt, tätt följt av Z 20/1.8 :)

Det enda jag ibland annars kan sakna lite med Fuji är rattarna, även om jag absolut gillar Nikons ergonomi också.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har använt Fuji X parallellt med mina Sony A7Rx då och då: Det större formatet ger mer än dubbelt så mycket information per exponering och fler pixlar ger mer detalj. Har man 61mpix kan man dessutom beskära bilden rejält - 26mpix på APS-C yta. Kan köra mitt 135 som 200 t.ex.. Jag är också en gammal nikonist och vet deras fina bildkvalitet men den starkaste sidan med Sony är det överlägsna objektivurvalet! I olika kvaliteter och priser. Nikon har det knapert och verkar sätta Nikonloggan på Tamron. Canon är jättefina, men har (än så länge) få och dyra objektiv.
Det är hittills två objektiv det handlar om som de köpt in designen från Tamron till. Och det handlar ju om kompletterande objektiv, som kommit efter Nikons egna objektiv med liknande omfång. Det står var och en fritt att köpa Nikons egna mer påkostade 24-70/2,8 eller 14-24/2,8, alt f/4-objektiven.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som Nikonist i mer än 40 år är svaret självklart för mig. Men inte så säkert att det är så självklart för dig.

Är det "egentligen" så att 24x36är så mycket bättre än 18x24?

Du skriver inte vilken kamera du har. Om du inte köpt något nytt på 4 år så skulle jag tro att en hel del hänt även hos Fujifilm. Det känns som en billigare väg att gå.

Utvecklingen har gått så långt nu att de verkliga skillnaderna i resultatet mellan olika märken är ytterst litet. Allt blir mer och mer en fråga om vilken typ av kamera och vilket märke man trivs med.
Har själv provat Panasonic, Sony och Fujifilm som alternativ men alltid kommit tillbaka till Nikon. Men det är jag det.

Tror att det är sällan som den tekniska biten i dagens kameror gör en besviken.


Är det verkligen "dynamiken" du saknar (tolkar detta som dynamiskt omfång-DR). Är det inte detaljeringen? En av de få sakerna som APS-C-kamerorna inte täckt in av någon märklig orsak (som väl möjligen är Sony då, som i egenskap av dominerande tillverkare av sensorer länge vägrat att följa med både mobilerna och FF i sensorpixelracet över 24 MP), är väl den högre upplösning som kameror med över 24 MP kan ge.

FF-sensorerna i ett antal modeller ligger nu på 50 MP och över och det dröjde 10 år innan vi fick något över 24 MP som ju varit standard både bland APS-C i allmänhet och i konsumentskiktet av FF i evigheter. Nu ligger väl den nya ribban på 33-36 MP där.

För en del som exv. fågel- och sportfotografer är det viktigt med många pixlar av två skäl minst:

- man har betydligt mer att beskära från
- man får klart bättre detaljering - med samma objektiv - om detta sitter på en 60 MP-kamera än en med 24.

Med det sagt så har jag just konstaterat att man kan få väldigt fina printar i upp till A2 i alla fall med mina gamla 16 MP-bilder från min gamla A580 som dock tillsammans med Nikon D7000 var de första att få den första Sony-sensorn som fick ett lyft på ca 2 steg i DR när man gjorde om utläsningen från sensorerna. Det var ju det steget som i ett slag gjorde att Canon på mycket lång tid inte lyckats placera sig högt på DXO:s sammanvägda ranking. Relationen mellan de tre bildkvalitetsparametrarna de mätte kantrade då till Sonys och Nikons fördel på ett sätt som missgynnat Canon i dessa mätningar i nära 10 år. A580 testades av dPreview redan 16/3 2011.

Hyllade relativt nya Canon R5 landar på 95 poäng hos DXO och det är en poäng mindre än Nikon D800E fick redan 31/5 20012 för snart 10 år sedan. Min gamla Sony A7r fick exakt samma poäng som Canon R5, och inget konstigt med det då den ju delar precis samma sensor som i Nikon D800E. Det är fortfarande Nikons och Sonys kameror som ligger ett snäpp upp tillsammans med mellanformatare från Hasselblad och Fuji. Så Canon R5 och den sensorn har alltså lyckats sluta skillnaden i DR till den nivå som redan D800E hade för 10 år sedan.

Men jag frågar mig verkligen om det är nya kameror verkligen kommer ge så mycket mer bildkvalitet med tanke på vad jag skrivit ovan. Det är inte därför jag tror de flesta som byter kameror nu byter. I somras sålde jag en lägenhet och den väldigt skickliga fotograf som tog mäklarbilderna hade ett par Fuji-kameror. Vi var väldigt nöjda med de bilderna men jag kunde ju också konstatera att ett antal av dessa bilder, som ändå togs en väldigt solljus dag där vi även inomhus hade bra med ljus, i många fall hade en del klart märkbart brus.

Så om jag funderade på att uppgradera kameran idag, så skulle jag nog ändå fråga mig om jag uppgraderat min konverterare först oavsett vilken jag nu må ha. Testa vad Photolab 6 eller PureRaw (plugin till Lightroom m.fl.) och Deep Prime XD (Extreme Detail) kan göra med ere RAW-bilder och om ni tagit era bilder i JPEG så är den vägen tyvärr stängd men då finns ju alltid Topaz. Den effekt man kan få ur de nya konverterarna överstiger ofta vida det en ny kamera kan bidra med och till priset av en tusenlapp istället för 50-, 60, eller 70 000 för en ny FF-kamera med hög upplösning. För många tror jag det är en mycket bättre affär än att köpa en ny kamera men det finns ju många som inte alls köper en ny kamera bara för att göra en bra affär :). Man kanske bara har råd eller helt enkelt för mycket pengar.

Tyvärr har ju DXO aldrig förrän i version 5 och 6 klarat av att läsa Fujis RAW, så därför har de aldrig hittills (vad jag vet) lyckats testa deras APS-C-kameror heller (de med X-Trans) och det är lite synd för de som är intresserade av sådana jämförelser.
 
Senast ändrad:

smislo

Aktiv medlem
Uppskattar ditt svar ändå 😊😊

jag är mer ute efter ”tyck och tänk” från de som gjort liknande resa. Dvs bytt från Nikon till Fujifilm och kanske eventuellt tillbaka. Jag tror nog också att jag skulle kunna uppgradera mig till nyare Fujifilm men jag litar nog lite åt det sista du skriver att min comfort ligger hemma hos Nikon ☀.
Jag har byt från D800 till XT2, XT3 och tillbaka till Nikon, har kört Z6, nu kör jag Z6II. Fotar mest handboll.
Jag har inte ångrat att jag bytte tillbaka till NIKON och FF, saknat det lilla extra som man får med FF. Har också vandrat lite till Sony innan byte till Fuji, fast bara APS-C. FUJI var "cool" men till handboll fotona är jag mer nöjd med FF och Nikon.
 

christell

Medlem
Jag har byt från D800 till XT2, XT3 och tillbaka till Nikon, har kört Z6, nu kör jag Z6II. Fotar mest handboll.
Jag har inte ångrat att jag bytte tillbaka till NIKON och FF, saknat det lilla extra som man får med FF. Har också vandrat lite till Sony innan byte till Fuji, fast bara APS-C. FUJI var "cool" men till handboll fotona är jag mer nöjd med FF och Nikon.
Tack för svar. Tror att denna väg kanske ligger även mig i fatet att vandra 😃
 

christell

Medlem
Jag bytte från Fuji till Nikon Z och ångrar det verkligen inte :) Huvudanledningarna till bytet var Nikons fantastiska S-line objektiv samt att bli av med X-trans.
Jag gick från en X-T3 till en Z7 så jag fick ju dessutom IBIS, mycket högre upplösning, lite större dynamiskt omfång, bättre EVF, topp-display och ett ordentligt grepp. Sen är också batteritiden definitivt bättre på min Z7(åtminstone med EN-EL15C-batteri). Två grejor som jag dock tyvärr förlorade var dubbla minneskortsplatser samt vertikalt vinklingsbar skärm.

Sen när det gäller objektiven så hade jag ett Fuji XF16/1.4 samt ett XF80/2.8 makro och båda dessa objektiv var riktigt bra, men nu har jag istället ett Nikon Z 20/1.8 samt ett Z 105/2.8 makro och dessa objektiv är ännu bättre än Fuji-objektiven. Nikon Z 105/2.8 makro är det bästa objektiv jag nånsin använt, tätt följt av Z 20/1.8 :)

Det enda jag ibland annars kan sakna lite med Fuji är rattarna, även om jag absolut gillar Nikons ergonomi också.
Hur upplever du att Z beter sig i dåligt ljus, tänker främst på autofokus där jag upplever att Fuji (iaf x-t2) har gjort mig besviken mer än många ggr….
 

christell

Medlem
Är det verkligen "dynamiken" du saknar (tolkar detta som dynamiskt omfång-DR). Är det inte detaljeringen? En av de få sakerna som APS-C-kamerorna inte täckt in av någon märklig orsak (som väl möjligen är Sony då, som i egenskap av dominerande tillverkare av sensorer länge vägrat att följa med både mobilerna och FF i sensorpixelracet över 24 MP), är väl den högre upplösning som kameror med över 24 MP kan ge.

FF-sensorerna i ett antal modeller ligger nu på 50 MP och över och det dröjde 10 år innan vi fick något över 24 MP som ju varit standard både bland APS-C i allmänhet och i konsumentskiktet av FF i evigheter. Nu ligger väl den nya ribban på 33-36 MP där.

För en del som exv. fågel- och sportfotografer är det viktigt med många pixlar av två skäl minst:

- man har betydligt mer att beskära från
- man får klart bättre detaljering - med samma objektiv - om detta sitter på en 60 MP-kamera än en med 24.

Med det sagt så har jag just konstaterat att man kan få väldigt fina printar i upp till A2 i alla fall med mina gamla 16 MP-bilder från min gamla A580 som dock tillsammans med Nikon D7000 var de första att få den första Sony-sensorn som fick ett lyft på ca 2 steg i DR när man gjorde om utläsningen från sensorerna. Det var ju det steget som i ett slag gjorde att Canon på mycket lång tid inte lyckats placera sig högt på DXO:s sammanvägda ranking. Relationen mellan de tre bildkvalitetsparametrarna de mätte kantrade då till Sonys och Nikons fördel på ett sätt som missgynnat Canon i dessa mätningar i nära 10 år. A580 testades av dPreview redan 16/3 2011.

Hyllade relativt nya Canon R5 landar på 95 poäng hos DXO och det är en poäng mindre än Nikon D800E fick redan 31/5 20012 för snart 10 år sedan. Min gamla Sony A7r fick exakt samma poäng som Canon R5, och inget konstigt med det då den ju delar precis samma sensor som i Nikon D800E. Det är fortfarande Nikons och Sonys kameror som ligger ett snäpp upp tillsammans med mellanformatare från Hasselblad och Fuji. Så Canon R5 och den sensorn har alltså lyckats sluta skillnaden i DR till den nivå som redan D800E hade för 10 år sedan.

Men jag frågar mig verkligen om det är nya kameror verkligen kommer ge så mycket mer bildkvalitet med tanke på vad jag skrivit ovan. Det är inte därför jag tror de flesta som byter kameror nu byter. I somras sålde jag en lägenhet och den väldigt skickliga fotograf som tog mäklarbilderna hade ett par Fuji-kameror. Vi var väldigt nöjda med de bilderna men jag kunde ju också konstatera att ett antal av dessa bilder, som ändå togs en väldigt solljus dag där vi även inomhus hade bra med ljus, i många fall hade en del klart märkbart brus.

Så om jag funderade på att uppgradera kameran idag, så skulle jag nog ändå fråga mig om jag uppgraderat min konverterare först oavsett vilken jag nu må ha. Testa vad Photolab 6 eller PureRaw (plugin till Lightroom m.fl.) och Deep Prime XD (Extreme Detail) kan göra med ere RAW-bilder och om ni tagit era bilder i JPEG så är den vägen tyvärr stängd men då finns ju alltid Topaz. Den effekt man kan få ur de nya konverterarna överstiger ofta vida det en ny kamera kan bidra med och till priset av en tusenlapp istället för 50-, 60, eller 70 000 för en ny FF-kamera med hög upplösning. För många tror jag det är en mycket bättre affär än att köpa en ny kamera men det finns ju många som inte alls köper en ny kamera bara för att göra en bra affär :). Man kanske bara har råd eller helt enkelt för mycket pengar.

Tyvärr har ju DXO aldrig förrän i version 5 och 6 klarat av att läsa Fujis RAW, så därför har de aldrig hittills (vad jag vet) lyckats testa deras APS-C-kameror heller (de med X-Trans) och det är lite synd för de som är intresserade av sådana jämförelser.
Tusen tack för ditt utförliga svar ☺. Uppskattar att du tog dig tiden.
 

christell

Medlem
Jag vet inte vad TS menar med att sakna "dynamiken med nikons 50mm 1.4". Är det just det objektivets egenskaper, sätt att hantera bakgrundsoskärpan eller är det kamerans dynamiska omfång i kombination med just det objektivet, upplösning eller nåt annat som avses? Skulle vara intressant att få en beskrivning på detta i relation till fullformat.

Det finns ju också ett tredje alternativ och det är att titta på tex Fuji GFX-100s. En smidig mellanformatare med hyfsad af i storlek av en modern DSLR. Dock blir objektiven betydligt större. Men vilken teknisk bildkvalitet. För min egen del blev det en fullständig aha-upplevelse efter de första bilderna med GFX. Jag har gått från Nikon FF till Fuji X series och nu också GFX.
Har tittat på det alternativet också och är rätt kluven. Vad jag saknar från Nikons FF är en "känsla" som jag inte kan sätta fingret på vad det är i tekniken som gör skillnaden, kanske helt sonika just FF mot ASPC sensorn :). Det blir helt enkelt skillnad mellan de två. Helt säker är jag iaf på att jag vill från X-T2. Jag får nog känna och klämma lite på alternativen som finns. GFX är en "liten" slant dyrare än Nikons Z6 så jag får se hur jag gör :)
 

Brix

Aktiv medlem
Hur upplever du att Z beter sig i dåligt ljus, tänker främst på autofokus där jag upplever att Fuji (iaf x-t2) har gjort mig besviken mer än många ggr….
Fotar inte så mycket i dåligt ljus, men av det lilla jag gör det så skulle jag säga att den(Z7) är bättre än X-T2, men inte direkt mycket bättre än X-T3. När det gäller snabbhet så upplever jag den på ungefär samma nivå som X-T3:an, däremot när det gäller träffsäkerhet så upplever jag den definitivt bättre.
Sen är ju AF på första generationens Z6/Z7 inte den bästa iofs. På Z6II/Z7II är den ju snäppet bättre och på Z9 är den fantastisk. Z6III/Z7III/Z8 lär ju ha minsta lika bra AF som Z9.
 

hampusm

Aktiv medlem
Sen har ju Fuji kommit med ett gäng nyare kameror än X-T2. X-H1, X-T3, X-T4, X-T5, X-H2s, och X-H2. X-H2 med 40 megapixel sensor.

Av de Fujikameror jag haft var X-T2 den jag tyckte minst om. X-H1 har samma sensor som X-T2, men kändes som ett enormt steg upp.
 
ANNONS