Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-900 och Nikon Z6 zoomar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomo53

Aktiv medlem
Jag har köpt en SB-900 till min Z6. Allt fungerar utom zoomen som inte reagerar i något läge. Ingen reaktion på knappen för manuell zoom Den ställer sig på 14 mm så fort jag sätter på den. (Diffusionskivan är inte på utan inskjuten.) Har förstått att den ska fungera i något läge även för Z6. Har jag missat något? Någon som vet?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fungerar zoomen när blixten inte sitter på kameran? Om inte så tror blixten rimligen att skivan antingen är ute eller att ”bouncern” är monterad. På SB-800 finns det bara en mikrobrytare och på SB-700 är det den i mitten för bouncern. Skivan sitter förmodligen inuti någonstans. Tyvärr har jag ingen SB-900 så jag kan inte kolla hur det är på den snabbt.

(Kan förstås bero på att du faktiskt har bouncern monterad och då har du missat något. :) )
 
Senast ändrad:

Tomo53

Aktiv medlem
Nej zoomen fungerar inte utan kameran heller. Den reagerar inte heller på zoom knappen för manuell zoom. När jag trycker på on knappen går zoomen till 14 mm läget och sen stannar den där. Bouncern ligger i fodralet. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
prova på en annan kamera!
Annars är det väl mest en prisfråga.
Om funktionen är borta blir det ett lägre pris.
Det är en bra blixt även om 900´arna har lättare för att överhettas.
 

Tomo53

Aktiv medlem
prova på en annan kamera!
Annars är det väl mest en prisfråga.
Om funktionen är borta blir det ett lägre pris.
Det är en bra blixt även om 900´arna har lättare för att överhettas.
Jag har ingen annan kamera men den borde gå att zooma manuellt utan kamera. Förmodligen en brytare som inte är kurant. Zoomen rör sig vid start som den ska så motorn är ok. Den tror tydligen att diffusorn är framme vilket den inte är. Blir nog till att returnera den.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Jag har köpt en SB-900 till min Z6. Allt fungerar utom zoomen som inte reagerar i något läge. Ingen reaktion på knappen för manuell zoom Den ställer sig på 14 mm så fort jag sätter på den. (Diffusionskivan är inte på utan inskjuten.) Har förstått att den ska fungera i något läge även för Z6. Har jag missat något? Någon som vet?
Kolla så att inte vidvinkelskivan eller reflexskivan som finns inbyggd har åkt ut någon mm för då tror blixten att att den ska ta bilder på 14mm och zoomar inte.

Dra ut dessa och tryck dom igen i blixten och testa igen.
 

Tomo53

Aktiv medlem
Det verkar vara brytaren till vidvinkel panelen som inte ger kontakt. Har kollat på repmanualen men kan inte se hur brytaren ser ut eller hur den påverkas av panelen. Någon som vet?
 

Ventures

Aktiv medlem
Testa på en annan nikon, gärna dslr. Funkar det inte där så har du köpt en felaktig blixt. Det troliga är att det har med vidvinkelplattan att göra. Z- modellerna har jag ingen koll på.
 

Tomo53

Aktiv medlem
Testa på en annan nikon, gärna dslr. Funkar det inte där så har du köpt en felaktig blixt. Det troliga är att det har med vidvinkelplattan att göra. Z- modellerna har jag ingen koll på.
Har inget med kameran att göra. Det ska gå att zooma manuellt utan kamera vilket inte går. Troligen är det brytaren som vidvinkelskivan ska påverka som ör defekt. Kan ha skett något under transporten ev.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har inget med kameran att göra. Det ska gå att zooma manuellt utan kamera vilket inte går. Troligen är det brytaren som vidvinkelskivan ska påverka som ör defekt. Kan ha skett något under transporten ev.
Eller den som känner av bouncern, som sagt. Den sitter någonstans på utsidan upptill, brukar vara en liten pigg e dyl. Tyvärr går den väl till samma brännvidd för båda som min SB-700, tror jag. Mina SB-800 går till 14 och 17 mm, så det skulle gå att se vilken brytare som felade.

(SB-700 har tre små brytare, varav två nog är färgfilter och ger en indikation typ A1 o dyl på skärmen. SB-800 enbart den för bouncern då den har gelfilter utan någon vettig hållare.)
 

adl

Aktiv medlem
Testa att resetta blixten (håll ner knapparna med grön dutt samtidigt en liten stund)? Förmodligen är det som du är inne på ett "hårdvarufel" men det är en enkel grej att testa. Du fattar förstås eventuella specialinställningar du gjort.
 

Tomo53

Aktiv medlem
Testa att resetta blixten (håll ner knapparna med grön dutt samtidigt en liten stund)? Förmodligen är det som du är inne på ett "hårdvarufel" men det är en enkel grej att testa. Du fattar förstås eventuella specialinställningar du gjort.
Det har jag också provat ett flertal gånger. Men det lutar mer åt brytarfunktionen. Det fungerade tydligen när säljaren skickade den så det kan ha skett under transporten om man hanterat paketet ovarsamt. Men jag får returnera den i vilket fall.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det har jag också provat ett flertal gånger. Men det lutar mer åt brytarfunktionen. Det fungerade tydligen när säljaren skickade den så det kan ha skett under transporten om man hanterat paketet ovarsamt. Men jag får returnera den i vilket fall.
Det låter osannolikt att den gått sönder i transporten. Jag upplever nikonblixtarna som väldigt robusta. Även utan skyddande emballage.
Jag har iofs inte haft en sb-900, men några av föregångarna i "toppsegmentet".
Jag upplever att just zoomfunktionen på mina sb-800 uppför sig konstigt i början om blixtarna inte använts på länge och legat utan batterier. Då håller de på och zoomar fram och tillbaka en stund innan de blir normala igen. Men det verkar ju inte vara fallet här.
Så retur är väl lösningen om du inte fått blixten att fungera korrekt
 
ANNONS