Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ofrivillig seriebildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lngg

Ny medlem
Jag har nyligen skaffat en Sony A7 som när jag sätter på gluggen och tar ett kort så låter det som om den tar åtminstone tre bilder i snabb följd...fast den inte gör det. Vad tusan beror det på?

kameran är en Sony A7
gluggen är en Samyang 85/1.4
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om det enbart är en bild men låter som flera, så kan jag tänka mig multiexponeringar eller någon gaffling, du kan ju se om något sådant är aktiverat. Har inte Sony så det är en killgissning
 

Bessel

Aktiv medlem
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag märkte samma när jag skaffade en A6500. Det jag tror du menar har med det spegelfria systemet att göra. För att du ska ha sökarbild måste slutaren vara öppen tills du exponerar. Sen stängs den, öppnas, stängs och öppnas i snabb följd. För att bli av med det får du aktivera elektronisk första ridå. Det finns de som säger att det har någon bieffekt, men jag har inte märkt någon skillnad.
 

handfaste Hagbart

Aktiv medlem
Nuförtiden lagras saker i flashminne, så det är meningslöst.
Jag har en Eos 77 och om jag ställer in den på alternativ exponering, så försvinner den inställningen vid av/på på kameran. Så jag tror nog det är värt att kolla. Eos 650 och liknande modeller mådde bra av att man tog ur batteriet och lät dom starta från noll igen. Tänk bara vad omstarter krascher Windows har behövt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det finns en del inställningar som är gjorda för att annulleras när kameran stängs av. Vissa av dem kan man själv välja om de ska ligga kvar eller nollställas.
Det har förstås inget med att göra att dagens modeller inte glömmer bara för att batteriet tas ut. Det som påverkas, om man gör det länge nog, är att klockan slutar gå. Den ska ju ändras hela tiden, så den kan inte lagras i flashminne.

Så det du nämner är irrelevant i sammanhanget och inte värt att kolla av den anledningen. Sen kan det förstås finnas fel kamerans program, fel som kan avhjälpas genom att kameran startas om. I sådana fall kan det vara relevant. Min R3 låser sig ibland, och då går den inte igång med mindre än att batteriet tas ut. Men det är förstås en bug som Canon inte hittat än.
 

afe

Aktiv medlem
Om kameran är inställd för mekanisk slutare kan det låta som att den tar flera bilder varje gång du trycker på avtryckaren. Inget konstigt alls.
 
ANNONS