Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17mm motsvara hur många graders vinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

sitter och renderar en 3d modell som ajg skall trycka in i ett foto taget med 17mm's lins.
vilket gradtal ska jag använda i viewn som vinkel?

Mvh, hannes

Vad funkar inte? Nedladdning, installation eller förståelse av programvaran?

Har du en räknare som klarar inversa trigonometriska funktioner så slipper du ladda ner massa skrot;-)

Φ = bildvinkel
D = sensorstorlek (oftast avser man bildvinkeln diagonalt, så då behöver du sensorns/filmrutans diagonala mått)
f = brännvidd

Bilagor

• vinkel.jpg
    vinkel.jpg
    2.3 KB · Visningar: 428
Men jösses vad ni skall krångla till det. Bildvinkeln för 17mm brännvidd är på småbildsformat 93°. Jag antar att det var det svaret som trådskaparen ville ha.

Mattias Leppäniemi skrev:
Men jösses vad ni skall krångla till det. Bildvinkeln för 17mm brännvidd är på småbildsformat 93°. Jag antar att det var det svaret som trådskaparen ville ha.
Nä, diagonalt blir det 104°, vilket är det normala sättet att mäta.

Men ja, på bredden blir det 93°.

Var står det småbildsformat och varför får vi inte svara för det generella fallet?

Om killen pluggar på teknisk högskola borde han kunna använda arc-tangens utan större problem.

Ni får ju såklart svara vad ni vill, men det är ju också trevligt om man kommer fram till en lösning, även för dom som kanske undrar och inte har lust att ladda ner program, eller om man inte pluggar, eller om man inte har tillgång till en avancerad miniräknare.

Det är ju enkelt att utgå från småbildsformatet, så lkan man ju snabbt räkna om det för 1,6x eller liknande.

Martin, jag refererade ur en artikel i Kamera och bild där stod det 93°, 104° är ju korrekt för diagonal, men jag har ingen uppfattning vilket som är det normala sättet att mäta.

Senast ändrad:
Det är ju enkelt att utgå från småbildsformatet, så lkan man ju snabbt räkna om det för 1,6x eller liknande.
Men för att göra det behöver man lite trigonometri, det går absolut inte att bara dividera småbildsmotivvinkeln med 1,6 när det handlar om vidvinklar.

Exempel: 17 mm på en 1,6-sensor ger 77 graders motivvinkel (diagonalt), d v s avsevärt mycket mer än 104/1,6=65.
...jag har ingen uppfattning vilket som är det normala sättet att mäta.
Man kan säga att det är en "allmänt vedertagen praxis" att räkna diagonalt eftersom det ju är den vinkel objektivet måste klara för att lysa ut hela bildytan. Dessutom så måste man ju i annat fall ange TVÅ motivvinklar för rektangulära format.

Pupillen skrev:

Man kan säga att det är en "allmänt vedertagen praxis" att räkna diagonalt eftersom det ju är den vinkel objektivet måste klara för att lysa ut hela bildytan.

Ja då har man iallafall lärt sig nått nytt idag. Tack för det!

ANNONS
Götaplatsens Foto