Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18% grått-Vilken webbfärg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Sällström

Aktiv medlem
Jag skulle vilja veta vad 18% grått har för RGB-värde eller hexadecimalt värde. Vill göra en webbsida med den grå nyansen som bakgrund. Tacksam för svar.

Eftersom din 18%-siffra gäller reflektion och skärmen "lyser" så går det inte att göra någon rak översättning. Fast det går ändå att räkna på... i teorin (som jag förstått det, men inte riktigt hajat) ska RGB-värdet 117 motsvara 18% om skärmen är kalibrerad för gamma 2,2.

0,18^(1/2,2)*255 = 117

I den vänstra halvan är ca 18% av pixlarna vita, resten svarta.

Kan man inte då se vilken grånivå i den högra halvan som motsvarar 18% ?
Jag fick det till ungefär 80 (decimalt) i RGB-värde.

Bilagor

• 18procent.gif
    18procent.gif
    35.3 KB · Visningar: 1,232
Senast ändrad:
Om man snabbt vill se hur RGB-värden ser ut på
skärmen så finns en "färgmixer" på
http://www.wackerart.de/mixer.html

På min skärm blev 75 hex (117 dec) ganska
nära vad jag skulle kalla 50% grått.
(komplementärfärgen till 50% grått = 50% grått eller ??)

Fastnade i grubblerier om hur gammavärdet inverkar.

0,18 * 255 = 46 (eg. 45,9) = 2e hex tycker jag
helt subjektivt blir för mörkt, på min skärm i
alla fall.

// Arne

Innan jag cyklar för långt bort i gråzonen!

"18% grått" betyder det att 18% av infallande ljus
reflekteras eller är det 82% som reflekteras?

Kan du inte gå ner till din lokala fotoslabbare och fråga om du kan få de testbilder som de slänger, där har jag för mig att en 18 % grå bild skall ingå. Sedan är det bara att lycklig i hågen springa hem och använda den ända synliga delen av hjärnan för att avgöra vilken web-färg som ligger närmst till hand :)

mörkt eller inte, men 18% luminositet i PS blir iaf 2E2E2E enligt bilden nedan.. (om jag nu tänkt rätt vill säga =)

Bilagor

• untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    46.4 KB · Visningar: 1,111
För mig som aldrig sett ett gråkort, är det verkligen så mörkt som i Carls exempel? Verkar väldigt mörkt i så fall. Bra att veta ungefär vad man siktar efter när man exponerar.

18% reflektans är mellangrått. Det är inte 18% grått, utan 50% grått. Precis som Anders konstaterade redan i inlägg två i tråden.

jojo, men det var ju 18% grått och dess hexadecimala RGB-värde som efterfrågades från början. Jag bara bekräftade att PS "tänkte" på samma sätt som Arne och hans uträkningar.

Men som skrevs.. kanske svårt att direktöversätta.

elohim skrev:
jojo, men det var ju 18% grått och dess hexadecimala RGB-värde som efterfrågades
Javisst, men jag tror inte det är en alltför vågad gissning att det frågeställaren egentligen var ute efter, ehuru något slarvigt formulerat, var den färg ett gråkort har.

Jo, det är sant.

Förresten, kan det vara så att det är exponentiellt ökande mörker när man går från vitt till svart? Isåfall skulle man kunna översätta %-värden mer exakt till en dators "gråskalebild". Har ingen aning själv, men jag upplever t.ex. att man ser runt 25% att övergången är tydligare markerad, så att säga.

Som ett gråkort = medelgrå? Det blir väl vid gamma 2.2 186, 73% eller #bababa om jag inte har helt fel för mig. Jag har dock glömt hur jag räknade ut det...

I somras hade jag ungefär samma problem som den urspungliga frågeställaren.
Målar om köket och såg då en snygg färgsättning med NCS-kulörerna angivna.
Måste ju vara lätt att få upp dem på skärmen och sedan blanda färgerna själv...

Jag misslyckades men hittade i samma veva detta:
http://web.mit.edu/persci/people/adelson/checkershadow_illusion.html
Sedan stängde jag av datorn, drack en pilsner och blandade till lite rutig färg...

(Färghandlarna har provremsor med NCS-gråskalor.
Bra som referens bredvid bildskärmen bl.a.)
http://www.ncscolour.com/svensk/main.asp?menu=1&main=meny1/page1.asp

... vad man nu ska ha dom till när man ändå inte kan lita på ögonen längre.

ANNONS
Götaplatsens Foto