Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1D mark 2 eller 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_S

Aktiv medlem
Hej!
Har en liten fundering. Varför är 1D mycket dyrare än 5D? Förutom bilderper sekund och upplösning. Vad skiljer dem?

Tycker det är lite märkligt.
Går i tankarna på en 5D, och råkade lägga ögonen på en 1D. Så nu blev jag osäker =)

Hoppas någon har ett bra svar. tack!

Det finns många skäl. Bara ta upp husen i handen så förstår du.

Men det finns ett antal skillnader:

- 45 AF-punkter
- AF med bländare 8
- Dubbla processorer
- Handbyggda kamerahus
- Kraftigare hus
- 100 procents sökarbild
- Ljudinspelning
- Tåligare slutare
- FireWire
- Antaligen lägre volym på tillverkningen
- Samordningsvinster, 5D bygger på 20D/30D som säljs i enorma volymer.

För vissa finesser kan merkostnaden vara rätt höga. Andra kostar mindre att applicera.

Sen finns det marknadsskäl. 1D-husen är rena proffskameror med en mindre priskänslig kundgrupp. 5D jämförs ofta med D200 och kan inte vara för mycket dyrare än den kameran.

5D verkar inte vara en braksuccé och därför säljs den med kraftiga rabatter.

1D mark II N har ingen riktig konkurrent och kan hålla sitt pris.

ngr spridda tankar..

Byggkvalitet-material-tätning, hastighet,

5D har väl lagt krutet på sensorn som är mycket fin.. lite seg för den som fotar sport/action..

Två kameror som riktar sig mot helt olika kunder/typer av fotografer.

Jag ser 1D II som en kamera för action och 5D som en studiokamera.

Båda fungerar såklart på alla områden;) men mer eller mindre smart i förhållande till det andra huset.

Här i Norge så är det inte så mycket som skiljer i pris.. 5d för 23ooo och 1D IIn för 28ooo!

Jag sparar ivrigt för ett nytt hus, alternativt ett nybegagnat hus, idag hade det blivit 1DmIIn men den dagen pengarna finns så har det nog kommit en ny kamera...hmm.

MVH Niclas,

Två bra svar tycker jag, tack!

Ska ta mig till Yfo å klämma lite tror jag.
Menar ni att väder tätningen är bättre på 1D? Att den är lite mer för utomhusbruk?

Jag har börjat snava in på en hel del foto och börjat behöva ta hänsyn till att en del av bilderna ska förstoras mycket. Men bilderna är ofta av mingelslaget. Och det är där jag är mest verksam. Ögonblicksbilder å sånt. Ska man ha en 1D då istället , med större chans att få ljust "det där" ögonblicket. Eller ska man ta en 5D så att kunderna får bra förstoringar (vi prata eurosize nu).

Ja,, iaf jag ser 1D som mer en utomhuskamera. Tveklöst. Men båda fungerar utmärkt i de allra flesta situationer:)!

Jag hade varit glad fotograf med båda, men kommit snäppet längre (tveklöst) med 1D.. eftersom jag fotar mycekt fåglar och sånt som går fort för sig...

MVH Niclas,

Per_S skrev:
Två bra svar tycker jag, tack!

Ska ta mig till Yfo å klämma lite tror jag.
Menar ni att väder tätningen är bättre på 1D? Att den är lite mer för utomhusbruk?

Jag har börjat snava in på en hel del foto och börjat behöva ta hänsyn till att en del av bilderna ska förstoras mycket. Men bilderna är ofta av mingelslaget. Och det är där jag är mest verksam. Ögonblicksbilder å sånt. Ska man ha en 1D då istället , med större chans att få ljust "det där" ögonblicket. Eller ska man ta en 5D så att kunderna får bra förstoringar (vi prata eurosize nu).

Ögonblicksbilder är väl inget hinder med 5d. Det är liksom två helt olika kameror. För mig var sensorstorleken avgörande, plus att jag i princip aldrig fotar sport. Därav föll valet på 5d. Men sen skiljde det väl mycket i pris också upp till 1dmkIIn då när jag köpte. Med cashback blev 5d:n bra mycket billigare. Ville egentligen ha 1d huset och 100% sökare, men det är också det enda jag känner att ja kan sakna.

Mvh Magnus

jo, känner också att det är lite väl för min lilla plånbok med en 1d. lutar mott femman =)

Finns det någon bra norsk näthandel, hade varit kul att jämföra priser.

Bara undrar om du har uppmärksammat att det finns två olika 1D? Den som ligger runt 30 000 har bara 8Mpixel (vilket ju talar för 5D), medan 1Ds som går loss på cirka 70 000 har hela 16,7 Mpixel.

Hur de skiljer sig åt rent användarmässigt har jag dock ingen aning om, för båda är alldeles för dyra för att ens drömma om :)

Jo, jag tänkte väl nästan det. Man funderar väl knappast över kameror i den här prisklassen utan att har hyfsad koll.
Själv skulle jag nog vara lockad av 8,5 bilder/sekund.

mmmh, känner det med.

Ska man lägga så mycket pengar på en kamera så vill jag ha en så mångsidig kamera som möjligt. Får jag för mig att jag bara vill syssla med porträtt så ska jag inte hindras av kameran, vill jag bara ta sport rätt vad det är så är det samma sak där...lite det jag lurar på. Bilder per sek är lockande precis som 5Ds upplösning. svårt det där =)

Jo tack! Håller själv på att försöka bestämma mig. Fast jag väljer mellan 20/30D och 400D.
Man skulle ju önska att de kunde släppa nån info om en 40D snart, för om den blir som jag tror (minst 10Mpixel, 5 bilder/sekund, antidamm-funktion) så skulle valet plötsligt bli mycket lättare :)
I nuläget tycker jag att en begagnad 20D verkar mest prisvärt, men det är ju ett snäpp under den nivå du funderar på.

Säg inte det. kommer det något som verkar bra som är billigare är jag idel öra =)

Tycker att 40D låter intressant om den kommer att innehålla det du nämnde. Då kan det nog bli en sådan och lite mer roliga objektiv i stället.

Ett tips, från egen erfarenhet, är att riktigt ordentligt fundera ut på vad du kommer använda kameran till...

Jag stod i exakt samma val mellan 1D och 5D... Jag gillar 1D-konstruktionen, samtidigt som jag inbillade mig att jag ville ha den lite högre upplösningen på 5D. Jag kan lägga till att jag vill satsa på porträtt och bröllop och inte är intresserad av 8 bilder per sekund. Utan hellre ett bra dynamiskt omfång och bildkvalitet i ett robust och pålitligt skal.

När jag hade sett testbilderna och jämfört 1D och 5D skämdes jag för min egen pixelhysteri som visst låg kvar i det undermedvetna. Ändå visste jag att antalet pixlar inte är allt...

I slutändan blev det ändå ett annat hus som jag inte riktigt hade räknat med. Men i ditt fall så tycker jag att du ska fundera igenom ordentligt vad du ska fota. Det ger oftast en bra riktning åt rätt håll...

två andra faktum som du ska ta i beaktning är fullformatssensorn VS. 1,3-sensorn. Sist men inte minst bör du, vad du än väljer, bestycka arbetsmaskinerna med riktigt bra gluggar...

Lycka till i ditt val!
Mvh /Peter

Leifer skrev:
Okej, men vilket blev det då?? Man blir ju nyfiken!

En mix av 5D och 1D. Fast med ännu flera pixlar. Jag tycker att den är det mest ultimata och flexibla porträttverktyget. Och det är ju det jag vill satsa på, så jag räknar med att kunna köra den rätt länge.

Samtidigt gillar jag friluftsliv och värdesätter därmed ett robust hus väldigt högt...

Mvh /Peter

edit: när jag skriver 1D, så menar jag mk2-modellen

peter_wahlström skrev:
Hihi.... Är jag kryptisk? :eek:)

Jag syftade på byggkvalitén hos 1Dmk2 och upplösning och fullformatssensor från 5D. Lägger man på lite mer pixlar så kan man nog inte så mycket annat än en 1Dsmk2. hihi.

Mvh /Peter

Haha, jahaaaa.. började fundera på om du hade låtit en 5D ligga med en 1D. ;)

Grattis till det nya huset!

ANNONS
Götaplatsens Foto