Annons

1D mkII och batteridrift!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sniket

Aktiv medlem
En kul grej jag vill dela med mig.

På specen står det att man ska kunna ta runt 1200-1400 bilder på ett batteri under "normala" förhållanden men en 1D mkII.

Jag fick en rolig överraskning när jag under ett uppdrag fotograferade över 11 000 bilder på en och samma laddning. Skulle nog säga att förhållanden var bra, 30grader i lokalen och bilder vräktes på med 250st under 5 min och sedan en liten pause och ytterligare ca 250 bilder osv. Detta gjordes 1-2h per dag i 3 dagar.
Batteriet tog slut under flygresan då jag gick igen lite bilder jag tagit under hemresan.

Självklart har LCD skärmen används hyfsat och lite bilder har raderats mm.
Antar att dom extremt snabba extreme III CF korten bidrar till att jag lyckats få ner så många bilder på så lite soppa. Men 70-200IS bör dra lite tycker man (med bildstabilisator alltid påslagen!)
Nåja, roligt är det och börjar undra om 2000:- kr jag la ner på extra batteri var helt åt skogen!
Mvh Robban

Verkar helt galet....Men har du tagit så många bilder så har du väl..Jag ligger precis runt specarna på mina batterier..

Jag och min kollega trodde inte själva att det var sant...

Men grejen är väl att dom menar att kameran ska användas flitigt mellan varje bild, driva optik, använda lcd. I detta fall smattrade jag på med 250 bilder i korta följder utan att kolla igenom dom, plåtar dans så man har inte en suck att kolla på bilderna utan bara gå på känsla annars förlorar man för många värdefulla sekunder. Jag vet att jag inte haft problem me 4-5000 i sånna här sammanhang förut, men har inte kört batteriet full ut som jag var bestämd att göra nu.

Nåja, skoj är det...

Om man fotograferar som du gjorde så varar batteriet länge. För två veckor sen plåtade jag roadracing. Då tog jag ungefär 3500 bilder med ett IS objektiv som drar extra batteri. Ändå hade inte batteri-mätaren gått ner något på displayen.

Senast ändrad:
Precis vad jag menar, jag "trodde" förut att kameran slukade en viss mängd soppa per bild, men det handlar ju så mycket mer om det. Körde förut med en Fuji S2a och då blev det cirka 2-3 batteribyten per kväll.

Men det skadar ju aldrig att ha ett extrabatteri till hands! you never know!

Bra prestanda, synd bara att dom väger som f*n.

Visst är batterierna stora och väger mycket. Jag har även en 10D och där är ju batterierna små. Men det går 6 eller 7 batterier för att ta samma antal bilder som jag gör med ett batteri i min 1DmkII kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto