Annons

1Ds mk2 problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr, det där är ett typexempel på en slutare som inte fungerar som den ska. Jag och flera andra 1DsMkII-ägare har råkat ut för samma sak. Kolla med en serviceverkstad, ex. RCC i Mölndal. Bered dig på en sex, sjutusen för byte av slutare om det vill sig illa.

Ajdå! Det var lite trist. Känns som det är lite mycket pengar att lägga på en 3,5 år gammal kamera. Jag väntar på 1Ds mk4 och får väl hålla ut med detta fel sålänge.
Ska fråga service verkstad och höra vad de säger också. Bor nära Malmö så jag provar med Kamerateknik.

Tack för svar.

Nu är väl i och för sig inte det där ett exempel på vad som "normalt" klassas som bandning, men efter vad jag upplysts om kan slutaren inte hålla riktigt tätt och ger därför ett överexponerat område. Hade som sagt exakt samma problem på min f d kamera, och det verkar inte bättre än att det faktiskt verkar vara en av 1DsII:ans svaga punkter. Känns inte särskilt kul att råka ut för på en kamera som inte ens hade nått 40K exponeringar.

Då skulle jag definitivt försöka få Canon att byta slutaren utan kostnad trots kamerans ålder. Tror inte att jag hört talas om en 1DsII med så få exponeringar på mätaren som börjat krångla. Det är ju minst sagt en bra bit kvar till de "garanterade" 250.000 klicken!

på min 1ds mark 2 pajade slutaren efter typ 40000 bilder kameran var drygt 2år gammal och jag kontaktade Per på canon och dom tog inte på sig det utan hänvisade till att garantin gått ut. Det kostade 3500kr att byta slutaren på intervision i bromma.
När jag körde Hasselblad/Pentax mellanformat så var servicen betydligt bättre än från canons sida. Jag köpte bla D3x Nikon och avstod från att köpa canons 1ds mark 3 dels för detta.

Jag har svårt att tro att Canon ställer upp eftersom kameran trots allt är 3,5 år gammal. Jag var bland de tio första köparna i Sverige så det är från allra första batchen. Hade operationen stannat på 3500,-så hade jag lämnat in den! Det är den värd. För övrigt har den varit en snäll kamrat!

Jag fick min bytt efter att garantin gått ut.
Tror jag hade 12-13000 klick.
Canon RCC Mölndal

Man försökte naturligtvis debitera.
Krävdes lite attityd innan dom tog
sitt förnuft till fånga.

Jerry

ANNONS
Götaplatsens Foto