Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1Ds raw+jpg, vilken jpg?

Produkter
(logga in för att koppla)

HYB

Aktiv medlem
Hej

När jag ställer in min 1Ds på Raw+jpeg, vilken color matrix följer med då, är det den som är inställd vid endast jpeg eller någon annan? har läst manualen men kan inte hitta info om detta.

Hälsningar

/HYB

Kamerans inställningar följer med jpg-bilden (följer iofs även med RAW-filen, men då endast som förslag).

Ok, tack för svar. var som jag trodde men har inte kunnat hitta svaret i manualen. För din info så har jag köpt en beg 1Ds (skickade en fråga till dig för några veckor sedan), är mycket nöjd med kameran. Visserligen brusar den från iso 400 och uppåt men håller man sig kring 100-300 iso och ibland använder Noise Ninja så blir det fantastiska bilder. Mitt problem nu är att hitta ett bra objektiv som kan sitta på som reseobjektiv. Mitt Sigma 18-125 har jag till min 350D men saknar ett liknande objektiv till 1Ds. har du något tips på objektiv?

Hälsningar

/HYB

HYB skrev:
Ok, tack för svar. var som jag trodde men har inte kunnat hitta svaret i manualen. För din info så har jag köpt en beg 1Ds (skickade en fråga till dig för några veckor sedan), är mycket nöjd med kameran. Visserligen brusar den från iso 400 och uppåt men håller man sig kring 100-300 iso och ibland använder Noise Ninja så blir det fantastiska bilder. Mitt problem nu är att hitta ett bra objektiv som kan sitta på som reseobjektiv. Mitt Sigma 18-125 har jag till min 350D men saknar ett liknande objektiv till 1Ds. har du något tips på objektiv?

Hälsningar

/HYB
Tja... En god kandidat är väl möjligtvis Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM. Bildutsnittet på en EOS-1Ds motsvarar ungefär det man får med en EOS 350D och ett 18-190 mm-objektiv. Säkert ett trevligt objektiv med såväl 11x zoom, IS, USM och L-byggkvalitet... Men huset kostar därefter. Kring 23 000 kr, typ.

Ett billigare alternativ skulle vara Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM som kostar ca 4 000 kr. Med 28-200 mm och ett 1Ds-hus motsvarar bildutsnittet just det man får med ett 18-125 mm-objektiv och en EOS 350D.

ANNONS
Götaplatsens Foto