Annons

20D-bilder i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
När jag øppnar mina bilder från 20D'n i Photoshop CS så är de alltid i 72 dpi, varfør?

Kan jag ändra någon inställning så bilderna istället blir i 300 dpi redan då jag øppnar dem i PS. Lätt hänt att glømma att ändra dpi:n innan man skickar dem på framkallning....
 
72DPI är standard när du öppnar, klart att du kan sätta 300DPI men som du även ser så minskar CM storleken. Jag brukar själv göra det köra på 300DPI och interpolera lite om så krävs.

Har för mig att det är mer anpassat efter skärmar ... men jag kan ha fel!

EDIT: Jag såg iofs att du efterfrågar 300DPI redan när du öppnar .. vet inte om det är möjligt ?
 
Sara-i-Norge skrev:
Vad menar du med CM storleken?

Om du väljer image size knappar in 300dpi där ser du att Centimeter/Inch kommer att minska på grund av den höga upplösningen så äter den storlek! Om man då tex måste croppa bilden så föreslår jag interpolering för att få en stor fin bild i 300DPI

Lycka till ;)
 
Sara-i-Norge skrev:
Lätt hänt att glømma att ändra dpi:n innan man skickar dem på framkallning....

Ehh.. alltså labben skriver inte ut med den DPI du har angett utan med den dpi som deras skrivare kör. Du kan ignorera inställningen sålänge du inte har full kontroll över hela flödet.
 
Re: Re: 20D-bilder i PS

Joel Höglund skrev:
Ehh.. alltså labben skriver inte ut med den DPI du har angett utan med den dpi som deras skrivare kör. Du kan ignorera inställningen sålänge du inte har full kontroll över hela flödet.

Aha, så jag kan strunta i hur många dpi min bild har innan jag skickar den till lab? Så jag kan eg bara beskära bilden i det format jag vill och se bort ifrån dpi'n...

Nu blev ju livet mycket enklare ;) .
 
Re: Re: Re: 20D-bilder i PS

Sara-i-Norge skrev:
Aha, så jag kan strunta i hur många dpi min bild har innan jag skickar den till lab? Så jag kan eg bara beskära bilden i det format jag vill och se bort ifrån dpi'n...

Nu blev ju livet mycket enklare ;) .

Javisst blir det enklare, men du har ju ingen som helst kontroll över resultatet.

Du lämnar ju över allting till labbet, skärpning färghantering mm.

Vill du ha kontroll över dina bilder kan jag rekomendera Crimsons Prefix tjänst, då gör du dina bilder klara själv och labbet skriver ut bilden exakt som du vill ha den och gör inget extra med den, det bör väl vara viktigt för dig som är yrkesfotograf....

kent.
 
Senast ändrad:
...men min fråga rørde sig om dpi och utskrift inte om färghantering och skärpning. Jag går ut ifrån att det jag gør med bilden innan jag sänder den in till framkallning inte førringas av att jag from nu inte kommer att ändra bildens dpi... Vitpunkten eller den oskarpa masken eller färg profilen jag konverterat bilden till, mm, finns väl där iaf...
 
Sara-i-Norge skrev:
...men min fråga rørde sig om dpi och utskrift inte om färghantering och skärpning. Jag går ut ifrån att det jag gør med bilden innan jag sänder den in till framkallning inte førringas av att jag from nu inte kommer att ändra bildens dpi... Vitpunkten eller den oskarpa masken eller färg profilen jag konverterat bilden till, mm, finns väl där iaf...

Om du skickar en bild till ett vanligt labb så lägger dom på mer skärpa och mustar upp bilden med mer kontrast och färgmättnad, det gör dom för att "Svensson" skall bli nöjd.

Du måste tala om för dom att du inte vill ha det gjort, dom seriösa har väl det som val.

Fråga ditt labb i vilken dpi dom skriver ut olika storlekar i, sen gör du bilden klar själv i PS som du önskar och bäddar in deras arbetsprofil.

Ställ in den dpi som bilden skall skrivas ut i, interpolera den sen i den storlek du önskar efter crop etc.

Använd Bicubic Smoother om du skall göra den större, Bicubic Sharper om du förminskar den, gör den slutliga skärpningen sist av allt.

kent.
 
Ok, jag førstår, använder mig inte av något "vanligt" labb så de ska inte "røra" mina bilder.

Ska absolut førsøka sätta mig bättre in i det med dpi och storlekar! Tack før tipsen!
 
ANNONS