Annons

HJÄLP med olika filformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har innan redigerat mina bilder i Bridge & ev lite extra piff i Photoshop.
Nu har jag provat Lightroom & tycker det funkar bra.
MEN ett problem har jag & jag fattar inte hur jag ska göra.....

Förut redigerade jag mina högupplösta bilder i Bridge & sparade dem som jpeg.
Ut till kund skickar jag både en mapp med högupplösta bilder & en med lågupplösta bilder.
Dem lågupplösta bilderna förminskar jag i image processor i Bridge eller i Photoshop. Och det har alltid funkat bra då det hela tiden har varit jpeg.

MEN nu när jag har redigerat i Lightroom & för över dem till Photoshop & sparar vill dem spara i tiff, men jag ändrar till jpeg.
När jag sen vill förminska till lågupplösta bilder blir färgerna annorlunda.
Detta har ju säkert att göra med tiff & jpeg kan jag tänka mig. Men varför blir inte de högupplösta bilderna som jag ändrar till jpeg annan färg?

Är det bättre att skicka tiff bilder till kund. Går de att hantera lika lätt. Tex skicka in & framkalla.

Nu har det liksom kört ihop sig här då jag alltid använt mig av raw & jpeg....

Skickar med en länk hur det ser ut när jag ska spara på photoshop & ändra från jpeg till tiff
 

Bilagor

  • Skärmklipp 2018-08-02 16.40.12.jpg
    Skärmklipp 2018-08-02 16.40.12.jpg
    45.8 KB · Visningar: 81
Det var ett tag sedan jag redigerade utanför LR, men har för mig det går till enligt nedan. Man utgår från LR högerklickar på bilden och väljer att redigera i PS. Den bilden som förs över till PS är en TIFF, när man har redigerat färdigt i PS går man tillbaka till LR, den PS redigerade bilden ligger som en kopia i LR och man hanterar den som vilken annan bild man har redigerat enbart i LR
 
Det var ett tag sedan jag redigerade utanför LR, men har för mig det går till enligt nedan. Man utgår från LR högerklickar på bilden och väljer att redigera i PS. Den bilden som förs över till PS är en TIFF, när man har redigerat färdigt i PS går man tillbaka till LR, den PS redigerade bilden ligger som en kopia i LR och man hanterar den som vilken annan bild man har redigerat enbart i LR

Tror man väljer stäng i PS och inte spara som, när du lämnar, men gör en test innan du redigerat för mycket
 
Importera dina raw till LR.
Gör det du önskar i LR.
För att komma till PS så använder du HMV och Edit In och välj PS. (Kan inte de svenska namnen).
PS KAN inte läsa raw, utan använder ACR till det.
ACR finns inbyggt i LR.
Sen kan man starta upp ACR som ett filter i PS men det är mer en parantes.

PS kommer att göra om filen till tiff, (även psd är tiff).
Du väljer att spara i PS så kommer tiff-filen att dyka upp i LR.
jpg ut från PS kommer att radera all lagerinformation därav använder PS inte jpg utan tiff. Ungefär som Flatten i PS.

Från LR exporterar du sedan ut jpg som du ger till kund.

På så sätt kommer LR att vara din databas över alla dina original.
 
...
PS kommer att göra om filen till tiff, (även psd är tiff).
Du väljer att spara i PS så kommer tiff-filen att dyka upp i LR.
....

Vad menar du med detta?

När jag öppnar PS från Lightroom öppnas RAW-filen direkt i PS, ingen tiff fil emellan. När man redigerat klart skapas en PSD-fil som sedan visas i LR. Ingen tiff-fil då heller.

Väljer man att redigera samma fil igen (öppnar alltså PSD filen från LR) finns alla lager etc som vanligt, inget flatten utan man fortsätter där man var.
 
Vad menar du med detta?

När jag öppnar PS från Lightroom öppnas RAW-filen direkt i PS, ingen tiff fil emellan. När man redigerat klart skapas en PSD-fil som sedan visas i LR. Ingen tiff-fil då heller.

Väljer man att redigera samma fil igen (öppnar alltså PSD filen från LR) finns alla lager etc som vanligt, inget flatten utan man fortsätter där man var.

Du ställer väl in i LR vilken filtyp du vill öppna upp i PS? Så fungerade det iallafall när jag använde LR senast. LR exporterar filen till PS. Även om det inte står .tiff eller.psd i PS när den öppnas, så är det inte råfilen. PS kan inte öppna råfiler, det kan bara ACR.
 
I LRs inställningar kan man välja vilket filformat (TIFF eller PSD) som ska användas i den externa redigeraren (Photoshop). Man kan även välja färgrymd, upplösning och 8 eller 16 bitar.
(LR>>Redigera>>Inställningar>>extern redigering)

Redigerad: Aha - tvåa på den bollen:)
 
Om du redigerar dina raw-filer i Lightroom så är den enklaste metoden att sedan exportera direkt från Lightroom till JPEG. Du kan göra en export med bilden i full upplösning och en annan med vald lägre upplösning.

Ovanstående ändras inte av att ett mindre antal bilder har gått en vända i Photoshop för ytterligare behandling. Dock är det viktigt att ha ordning på inställningarna för extern redigering (färgrymd, upplösning och 8 eller 16 bitar) för att undvika oväntade förändringar av bilden när den återvänder till Lightroom.
 
Du ställer väl in i LR vilken filtyp du vill öppna upp i PS? Så fungerade det iallafall när jag använde LR senast. LR exporterar filen till PS. Även om det inte står .tiff eller.psd i PS när den öppnas, så är det inte råfilen. PS kan inte öppna råfiler, det kan bara ACR.

Den står säkerligen på PSD men det skapas ingen ny fil när man går från LR till PS. När man går från PS till LR däremot skapas en PSD-fil.

Det är väl som när man öppnar en RAW-fil i PS. Man använder ACR för att öppna RAW-filen direkt in i PS utan mellanlagring av någon tiff eller psd-fil.
 
Vad menar du med detta?

När jag öppnar PS från Lightroom öppnas RAW-filen direkt i PS, ingen tiff fil emellan. När man redigerat klart skapas en PSD-fil som sedan visas i LR. Ingen tiff-fil då heller.

Väljer man att redigera samma fil igen (öppnar alltså PSD filen från LR) finns alla lager etc som vanligt, inget flatten utan man fortsätter där man var.

Nä det är inte raw som öppnas i PS, den har passerat ACR på vägen dit.
När du sedan sparar så byter PS extension till tif eller psd beroende på hur du ställt in LR.

Jo PSD ÄR tif, faktiskt tif 6,0. Det är bara o läsa specen för PSD så ser du det.

OM du sparar den som jpg så försvinner all lagerinformation.
Nu finns ju jpg2000 men jag har aldrig sett ngt program som kan spara i det o det är knappast det vi syftar på när vi talar om jpg i dagligt tal.
(O jag vet att texten jag skrev från mobilen inte var lysande klar på alla punkter, sorry)
 
Sen kan PS hantera smart objects.
Där kan PS ha en koppling till rawfilen på ngt sätt.
Man kan alltså gå tillbaka till LR o fixa/ändra ngt o sen uppdatera smart object i PS för att se det man ändrade.
Men jag har aldrig använt det.
 
Nä det är inte raw som öppnas i PS, den har passerat ACR på vägen dit.
När du sedan sparar så byter PS extension till tif eller psd beroende på hur du ställt in LR.

Jo PSD ÄR tif, faktiskt tif 6,0. Det är bara o läsa specen för PSD så ser du det.

OM du sparar den som jpg så försvinner all lagerinformation.
Nu finns ju jpg2000 men jag har aldrig sett ngt program som kan spara i det o det är knappast det vi syftar på när vi talar om jpg i dagligt tal.
(O jag vet att texten jag skrev från mobilen inte var lysande klar på alla punkter, sorry)

Ok men låst oss kalla filformatet .tiff för tiff så kallar vi .psd filer photoshopfiler / psd även om det interna lagringsformatet är tiff 6.0? Låter det bra så vi har gemensam terminologi?

När jag öppnar en RAW-fil så används pluginet ACR, mycket riktigt men jag har inte kunnat hitta någon mellanlagrad psd eller tifffil. Det står ocks .NEF i photoshop efter öppning och om du stänger fönstret erbjuds du att spara i annat format, dvs det finns ingen fil. Stänger du så förlorar du ditt jobb.

När du går från PS till LR så skapas däremot en fil.
 
När jag öppnar en RAW-fil så används pluginet ACR, mycket riktigt men jag har inte kunnat hitta någon mellanlagrad psd eller tifffil. Det står ocks .NEF i photoshop efter öppning och om du stänger fönstret erbjuds du att spara i annat format, dvs det finns ingen fil. Stänger du så förlorar du ditt jobb.

När du går från PS till LR så skapas däremot en fil.

Antingen exporterar LR ut en tiff- eller psd-fil som öppnas i PS, eller så skickar LR över filen med xmp-data till ACR, som konverterar den i bakgrunden och öppnar den i PS.

Jag har för mig (men kan minnas fel) att äldre versioner av LR och PS, så stod det .tiff (eller .psd) i PS när man skickade över filen från LR till PS.

Numera står ändelsen på råfilen (CR2, NEF, DNG etc) när bilden öppnas i PS, men det är helt klart en renderad fil och ingen råfil som öppnas i PS, eftersom PS är en pixeleditor.

Eftersom det ser likadant ut om man skickar över en fil från LR till PS som när man öppnar en bild via ACR i PS, gissar jag att det är ACR som härjar i bakgrunden.

Om någon med säkerhet vet vad som händer i bakgrunden, kan ni väl berätta för oss. Kan vara kul och veta.
 
Antingen exporterar LR ut en tiff- eller psd-fil som öppnas i PS, eller så skickar LR över filen med xmp-data till ACR, som konverterar den i bakgrunden och öppnar den i PS.

Jag har för mig (men kan minnas fel) att äldre versioner av LR och PS, så stod det .tiff (eller .psd) i PS när man skickade över filen från LR till PS.

Numera står ändelsen på råfilen (CR2, NEF, DNG etc) när bilden öppnas i PS, men det är helt klart en renderad fil och ingen råfil som öppnas i PS, eftersom PS är en pixeleditor.

Eftersom det ser likadant ut om man skickar över en fil från LR till PS som när man öppnar en bild via ACR i PS, gissar jag att det är ACR som härjar i bakgrunden.

Om någon med säkerhet vet vad som händer i bakgrunden, kan ni väl berätta för oss. Kan vara kul och veta.

Men var är då filen?

PS kan väl göra som LR, bägge kan redigera pixlar och applicera filter på hela bilder etc.

Om det är ACR som gör jobbet vilket vi bägge tror är det väl bara ordval, PS använder det som ett plugin, precis som LR.
 
I primärminnet tills du stänger den. Kommer den direkt från ACR, får du välja hur den ska sparas, kommer den från LR, kommer den att sparas i det format du ställt in i LR, .tiff eller .psd.

Då är det ju ingen fil, bara data och då är detta ordklyveri.

Det förklarar saken. Ha det gott.
 
Men var är då filen?

PS kan väl göra som LR, bägge kan redigera pixlar och applicera filter på hela bilder etc.

Om det är ACR som gör jobbet vilket vi bägge tror är det väl bara ordval, PS använder det som ett plugin, precis som LR.

Nä lr är ingen pixeleditor.
Lr sparar de förändringar du gjort på originalet och visar det.
PS jobbar inte så. Ändringar du gör förändrar bilden, pixel för pixel.
Sen finns tricket att alltid starta med att duplicera första lagret, då har du originalet kvar i första lagret.

När du använder acr som filter så gör du en lagerjustering. Det är inte riktigt samma sak som att mata PS via acr, men det är väl mer hårklyverier som du själv redan påpekat.
 
Nä lr är ingen pixeleditor.
Lr sparar de förändringar du gjort på originalet och visar det.
PS jobbar inte så. Ändringar du gör förändrar bilden, pixel för pixel.
Sen finns tricket att alltid starta med att duplicera första lagret, då har du originalet kvar i första lagret.

När du använder acr som filter så gör du en lagerjustering. Det är inte riktigt samma sak som att mata PS via acr, men det är väl mer hårklyverier som du själv redan påpekat.

Hårklyveri. Går strömmen har du inget kvar så det finns ingen (mellanlagrings) fil.
 
ANNONS