Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D: Pixel-fel, acceptabelt? =(

Produkter
(logga in för att koppla)

rdb

Medlem
Serien "Rickard köper måndagsexemplar" har nu kommit till detta:

Fick min efterlängtade Canon EOS 20D idag. Tänkte inte jaga felaktiga pixlar så hårt, så jag tog bara en svart bild med ISO800 i 1/60s först och skulle jag inte hitta nån felaktig pixel då sa jag till mig själv att jag inte skulle leta mer. Fast nu hitta jag ju en röd så klart!
Mitt pixelfel syns redan med ISO100 och 1/60s slutartid och riktigt tydligt med ISO800 med samma slutartid. Den "heta" pixeln finns nere till vänster i bilderna.
Följande bilder är tagna med linslocket på och bländare 32, för att minimera ljusinsläppet till sensorn:

ISO800 och 1/60s:
http://www.bonetweb.com/rdb/ISO800_60del.JPG

ISO100 och 1/60s:
http://www.bonetweb.com/rdb/ISO100_60del.JPG

Skulle ni acceptera nått sånt? Jag ser den heta pixeln tydligt nere till vänster i bild på vanliga inomhus-bilder jag tagit med ISO400 och så korta slutartider som 1/160s. =/

Eftersom jag nu ändå hitta en dålig pixel så utsatte jag sensorn för ett ännu hårdare prov, ISO800 i 20s och reslutatet blev heta pixlar lite överallt:
http://www.bonetweb.com/rdb/ISO800_20s.JPG

Jag hade ett liknande fel när jag köpte min 10D och fick då svaret att det var nåt som kunde justeras och att jag fick skicka in den till serviceverkstaden. Med nyköpta saker så var man inte helt lycklig och hade lite saker som skulle plåtas till helgen också. Efter några dagar så bytte butiken till en annan helt ny sen så var det löst och jag var åter glad.

Tråkigt när det händer men verkar vara nåt som dyker upp ibland och verkade som sagt inte vara några problem att få det åtgärdat.

Betyder inte "justering" att de bara läser om pixelmappningen? dvs att den röda pixlen finns där fortfarande men kameran vet om den så den interpolerar fram en ny av de omkringliggandes istället?

En liten pixel hit och dit. Är det en viktig bild så kan man ju memorera var att söka, men annars så...
Fast det är ju klart, en vän till mig lämnade in sin kära 7D och KM log och sa "Är det ditt problem så är det vårt!" Han ska få den åter imorgon är det sagt.

Eveningstar skrev:
Betyder inte "justering" att de bara läser om pixelmappningen? dvs att den röda pixlen finns där fortfarande men kameran vet om den så den interpolerar fram en ny av de omkringliggandes istället?
Just precis, så sägs det att de gör. Tvivlar på att man byter ut CCD'n om en enda pixel är felaktig eftersom den är dyrare än hela kameran i övrigt...
Om det vore så att man var tvungen att byta CCD'n och tillräckligt många returnerade kameran vid minsta tillverkningsproblem skulle vi snart få se helt andra priser på DSLR-kamerorna...

Tack för det psykologiska stödet! : )

Lär lämna in min kamera på "reparation"/ommappning då, ska dock vänta tills farsans 60-årsdag varit...

Får ni andra också en massa "heta" pixlar på era 10D-, 20D- och 300D-kameror om ni tar en bild i totalt mörker med ISO800 och slutartid på 20s? Jag hittar 8 st med min kamera (se sista länken i första inlägget). Kom ihåg att stänga av brusreduceringen för långa exponeringstider i 20Dn om ni testar. Undrar om sensorn i min kamera är bland de sämre, vilket inte skulle förvåna mig...

Så är det med alla digitalare och längre slutartider (typ 20s då).. Om jag inte minns fel så står det till och med om det i manualen..

Jag blev lite nyfiken och testade detta på min 300D. Precis som du föreslog så hade jag iso 800 samt en slutartid på 20 s. Det resulterade i många både röda och blåa pixlar i den helsvarta bilden, säkert en 30 st. Spontant känner jag dock att det inte är något som jag hakar upp mig på. Så länge kameran levererar bra bilder utan några för mig störiga, trasiga pixlar så är jag nöjd.

Hur är det i film?

Jag har också en del pixlar som strular i min 10D, men det stör mig inte. Har aldrig sett minsta lilla på framkallade bilder, även om jag max framkallar i strl 30*45 cm.

Däremot känner jag att det är väldigt lätt att leta efter dessa pixlar om man bara vill. Man kan ju förstora ganska mycket när man sitter med filen i datorn.

Hur skulle det vara om man granskade film på samma sätt? Skulle en filmruta klara testet bättre?

Med dessa frågor, menar jag inte att man ska acceptera en massa felaktiga pixlar men man kan ju fundera på hur pass många miljontedelars fel man hittar i sin sensor. Det är troligen inte många...

PN

Linmajon skrev:
Just precis, så sägs det att de gör. Tvivlar på att man byter ut CCD'n om en enda pixel är felaktig eftersom den är dyrare än hela kameran i övrigt...
Om det vore så att man var tvungen att byta CCD'n och tillräckligt många returnerade kameran vid minsta tillverkningsproblem skulle vi snart få se helt andra priser på DSLR-kamerorna...

Japp, Canon använder ett speciellt program för att släcka "döda" pixlar. Kameran programmeras helt enkelt om så att dessa pixlarna ignoreras och ges samma färg som omgivande pixlar i den färdiga bilden.
Normalt görs den här programmeringen redan vid tillverkningen men ibland kan det missas pixlar...

Jag hade en död pixel på min 20D och affären skickade iväg den till Central service i Stockholm. Dessvärre var min kamera den första som dom fått in med detta "fel" och eftersom programmet som användes till omprogrammeringen inte hade används tidigare (ny version till 20D) så uppstod naturligtvis ett missöde...dom fick inte programmet att fungera. Fick vänta 3 veckor på att få tillbaka kameran. Det var inte kul...

Jag ville ha kompensation av Canon men jag har fortfarande inte fått något besked...

Senast ändrad:
Kanske ska tilägga också att teknikerna är tacksamma om man upplyser var den "döda" pixeln befinner sig.
Det underlättar vid felsökningen eftersom det kan finnas ett stort antal pixlar som är släckta och även dessa kan ses i programmet.

rdb skrev:

Får ni andra också en massa "heta" pixlar på era 10D-, 20D- och 300D-kameror om ni tar en bild i totalt mörker med ISO800 och slutartid på 20s? Jag hittar 8 st med min kamera (se sista länken i första inlägget). Kom ihåg att stänga av brusreduceringen för långa exponeringstider i 20Dn om ni testar. Undrar om sensorn i min kamera är bland de sämre, vilket inte skulle förvåna mig...

Men Rickard! Varför i himmelns namn skulle man ta en bild i totalt mörker med ISO 800. Är det inte bara att leta problem? Jag menar inte detta som att vara taskig eller ironisk mot dig, men är det inte mer relevant att testa kameran i situationer som man vanligtvis fotar i. Levererar kameran då, så behöver man ju inte bekymra sig. Och ISO 800, 20sek och totalt mörker är ju per definition inte vad en kamera skall hantera!

Re: Hur är det i film?

peternilsson75 skrev:
Jag har också en del pixlar som strular i min 10D, men det stör mig inte. Har aldrig sett minsta lilla på framkallade bilder, även om jag max framkallar i strl 30*45 cm.

Däremot känner jag att det är väldigt lätt att leta efter dessa pixlar om man bara vill. Man kan ju förstora ganska mycket när man sitter med filen i datorn.

Hur skulle det vara om man granskade film på samma sätt? Skulle en filmruta klara testet bättre?

Med dessa frågor, menar jag inte att man ska acceptera en massa felaktiga pixlar men man kan ju fundera på hur pass många miljontedelars fel man hittar i sin sensor. Det är troligen inte många...

PN

Jag tror nog en filmruta skulle klara testet bättre. Man ser extremt sällan tillverkningsfel på fotopapper och jag har aldrig sett något på film.

Om man köper en LCD-skärm så får man i regel tillbaka en ny skärm om man hittar döda pixlar. På de första var detta väldigt vanligt.

Bent C. skrev:
Men Rickard! Varför i himmelns namn skulle man ta en bild i totalt mörker med ISO 800. Är det inte bara att leta problem? Jag menar inte detta som att vara taskig eller ironisk mot dig, men är det inte mer relevant att testa kameran i situationer som man vanligtvis fotar i. Levererar kameran då, så behöver man ju inte bekymra sig. Och ISO 800, 20sek och totalt mörker är ju per definition inte vad en kamera skall hantera!

Jag lider också av problemet med döda pixlar.. De kommer fram framför allt när man fotograferar på natten och har långa slutartider. Att testa kamerans gränser är ju att bli medveten om felet och då bestämma sig för att åtgärda det eller ej!

Jo Lars, jag har inga problem med att man kollar hur kameran uppför sig vid det användandet man tänkt sig. Men om du nu tar nattbilder med långa exponeringstider, och det leder till problem med brus och döda pixlar, varför då testa det med avstängd brusreducering. Fortfarande tycker jag att det verkar vara att leta problem där det per definition kommer att finnas problem. Och då hittar man dem ju.

Det är klart att man inte behöver jaga felen. Jag har gjort som så att jag har tagit några exponeringar i totalt mörker som jag sedan använder som filter i PS. Jag tar då en "filterfil" som har samma exponerings tid och ISO som bilden, lägger den som ett lager och blandar med "Difference". Det tar bort de värsta av de döda pixlarna.

Är det nån som vet vad det kostar att lämna in kameran för justering? (Jag har ingen garanti kvar att tala om...)
Får men fler dödpixlar ju äldre sensorn blir?

Märk väl att det är skillnad på döda och heta pixlar. Döda pixlar ger ingen information alls och går att få fixat på garantin, heta pixlar vid längre tider får man leva med om det är digitalt som gäller, mig veterligt finns ingen kamera som helt saknar dessa om man frångår peltier- och kvävekylda element som används för astrofotografering.

Många kameror idag kör just därför med så kallad "dark frame subtraction", alltså att det tas en extra bild på samma slutartid med slutaren stängd, varpå man får en mönsterkarta över de heta pixlarna som sedan subtraheras från den tagna bilden. Denna går att slå på för längre slutartider.

Re: Re: Hur är det i film?

Skurmedel skrev:
Om man köper en LCD-skärm så får man i regel tillbaka en ny skärm om man hittar döda pixlar. På de första var detta väldigt vanligt.

Man får inte som regel en ny (dator)skärm om man upptäcker döda pixlar. De flesta tillverkarna har enats om en standard, där det är acceptabelt med tre-fyra döda eller heta pixlar. Dessvärre!

Nu tror jag Samsung eller LG gick ut stort med besked om att de infört "nolltolerans", men den tycks bara gälla ena sorten och inte den andra.

/ Jan Kivisaar

__
Ljusstyrkan.se - en kampanj mot ljusföroreningar

ANNONS
Götaplatsens Foto