Annons

20D, problem med RAW+jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicke3se

Ny medlem
Hej på er!
Jag har problem med min 20D, när jag väljer att köra jpeg+RAW så sparas två jpeg-bilder på minneskortet!?! Båda har samma storlek, upplösning och jpeg-komprimering. När jag ställer in att bara köra RAW så funkar det dvs jag får ut en cr2-fil.
Jag har senaste(?) firmwareversionen, 1.0.5
Är det något fel på min kamera eller är det jag som missat något?
Några ideer?

Öhhh, säg VAD.

Så ska det ju inte alls bli, vet inte ens någon inställning som borde få det så. Har du testat Canons support?

Hur stora är dom olika filerna. RAW bilder brukar vara en 7MB och JPG en 3-4MB.

Jag hade samma problem i helgen. Jag försökte följa förslagen i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30236
Där det föreslås att man skall använda PTP, men jag lyckades ändå inte. Jag kör XP. När jag tidigare bara sparade i bara CR2, då funkade det med PTP, men inte nu när jag sparade i både CR2 och JPG. Jag såg antingen två JPG filer eller en beroende på om jag satt kameran på PTP eller normal.

Det slutade med att jag använde min kortläsare!!
Trist på en annars så härlig kamera. Vad ska man med USB2 till när man ändå måste rycka ut kortet.
// Fredde

Peter, storleken på jpeg bilderna beror på vad jag valt för upplösning/komprimering på jpeg-bilden i RAW+jpeg. Hög upplösning och lite komprimering ger två styck filer på ca 3MB, liten upplösning och låg komprimering ger två jpeg på ca 600 kB osv.
Har inte testat supporten, upptäcket detta i går kväll..

Fredrik, jodå jag har ändrat till PTP. När jag kopierar över filerna (direkt från kameran) så får jag två jpeg-bilder. När jag kollar minneskortet via kameran så heter de båda bilderna exakt samma IMG_123.jpeg efter att jag kopierat över dom till hårdisken heter dom IMG_123.jpeg och IMG_123(1).jpeg.

En kortläsare är på g men detta skall naturligtvis funka ändå!

Samma sak för mig

Hej!
Jag får också två likadana JPEG-filer i via PTP. I normal-läget endast en fil. CR2-filerna verkar dock finnas där någonstans eftersom man ser att mycket plats är upptagen då man skall ta nya bilder. För övrigt så hittas kameran i Utforskaren (XP) men i Digital Photo Professional och EOSWieverUtility vägrar kameran komma upp hur man än försöker. Någon som fått någon klarhet?

Jo jag vet att jpg filen beror på inställningarna, men du borde bara få en jpeg fil och sedan en rawfil.

Hej,

Tidigt på morgonen så min hjärna kanske inte funkar :)

Jag körde RAV+JPG i London förra helgen, no problemo. Senaste firmwaren till 20D är 1.1.0 så det kan vara värt en uppgradering.

Jag laddar över mina bilder via en Sandisk kortläsare och får snyggt o prydligt en .cr2 och en .jpg. MEN när jag tittar på katalogen med t.e.x. Adobe Photoshop CS/Elements så kan man bli lurad att tro att man fått 2 jpg, för den extraherar thumbnail ur .cr2 bilden också.

Så mina tips blir alltså:

1. Uppgradera till 1.1.0
2. För över filerna med en kortläsare
3. Kolla de fysiska filerna i utforskaren

Lycka till!

Mvh Lazze

ANNONS
Götaplatsens Foto