Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D Sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

arldic

Aktiv medlem
Hej
Jag skaffat mig en blåsborste från photoax för att göra rent sensorn. Men jag är lite osäker på hur jag skall göra, jag har hittat sensorrengöring i menyn. Kan någon ge mig en enkel steg för steg beskrivning?

mvh Dick

Nu vet jag inte exakt vad det är för blåsborste, men de flesta av dem är väldigt små och blåser inte så starkt.

En större blåsa typ Hamas svarta med röd pip är det bästa om man ska blåsa. Det man gör är att fixa ett rum som är så dammfritt som möjligt, det finns lite olika metoder.

Funkar inte det så behöver man tyngre grejer, då är det en bra pensel och tryckluft alternativt det som är bäst, flyktig alkohol och speciella dukar som du drar över sensorn med en spatel.

Grundtekninken är enkel. Sätt kameran i rengöringsläge, då fälls spegeln upp och slutaren öppnas. Gör din rengöring. Det svåra är att det inte kommer mer damm in i kameran när man gör rengöringen.

Sist det viktigaste, det finns en väldig massa information skrivet i forumet om detta redan, gör en sökning på sensorrengöring alternativt eclipse eller pec-pad så lär du få upp en mängd träffar.

Tack så mycket Peter.
Det fungerade bra, jag lyckades blåsa bort, de problem som fanns.

ANNONS
Götaplatsens Foto